Sloten automatisch openen via bluetooth/mobiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist3dmind
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 16:49
Ik heb zelf behoorlijk wat sleutels zoals vermoedelijk de meeste bezoekers. Nu heb ik ook altijd een mobiele telefoon bij me, met ondermeer bluetooth. Daarnaast heb ik ook enkele electronisiche toegangspassen, die draadloos deuren open kunnen maken.

Het leek mij wel enorm handig, als ik al, of elk geval zoveel mogelijk sloten via die elektronisch kon openen op dezelfde manier als dat via toegangspasjes kan, maar dan met de bluetooth interface van de telefoon.

Ik kom in de buurt van mijn slot (tot b.v. 50cm), mijn telefoon maakt een bluethooth connectie met het slot en via een keyfile (ofwel geheime data) die op de telefoon is opgeslagen wordt bepaald dat het slot automatisch open kan. Erg makkelijk, en behoorlijk schaalbaar - je kunt meerdere keyfiles op je telefoon hebben.
Uiteraard, om discussies te vermijden, moet het slot ook via een gewone sleutel open te maken zijn, zodat ik ook ergens in kan in geval van telefoonverlies of stroomuitval.

Volgens mij ben ik niet de eerste die zoiets bedacht heeft, maar ik kon niks vinden op het WWW. Ik vond wel dit: http://www.axxisbiometric...rint/remote-keyless-lock/, maar dat werkt via een apart pasje. Verder vond ik dit topic nog: [Security] Toegangscontrole maar dat zag er wat gedateerd uit.

Weet iemand of zoiets al bestaat? Of zou zoiets makkelijk te maken zijn met behulp van wat losse gadgets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Is je idee gewoon dat wanneer iets van een bleutooth ontvanger je signaal ontvangt hij direct het slot open doet?

zou je niet iets van een microcontroller kunnen programmeren en aan een bleutooth module hangen, die dan een verbinding probeerd te maken met alle bleutooth apparaten met de bluetooth naam van jouw mobieltje?

(ik heb er ook niet veel verstand van :X, dus het zou ook helemaal niet kunnen kloppen)

[ Voor 12% gewijzigd door huub8 op 06-12-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Denk eerlijk gezegt voordat die connectie van BlueTooth is opgestart, je die keyfiles die jij bedoelt hebt geladen etc je al een aantal seconden verder bent. Het gaat er (denk ik) om dat je snel naar binnen kan en niet eerst een 10 seconden moet wachten tot hij eindelijk open gaat en de verbinding gereed is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Xaero schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:50:
Denk eerlijk gezegt voordat die connectie van BlueTooth is opgestart, je die keyfiles die jij bedoelt hebt geladen etc je al een aantal seconden verder bent. Het gaat er (denk ik) om dat je snel naar binnen kan en niet eerst een 10 seconden moet wachten tot hij eindelijk open gaat en de verbinding gereed is..
Met minder controles kan het erg snel. Ik gebruik het zelf voor het automatisch locken- en unlocken van mijn laptop als ik respectievelijk wegloop en terugkom. Het unlocken is nagenoeg instant.

Dat is dan op basis van MAC+telefoonnaam, er wordt dus geen connectie opgezet, en is dus de minst veilige van de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Een applicatie zou kunnen via WiFi of Bluetooth communiceren en zo de sloten openen/sluiten. Je wilt niet dat zulke dingen automatisch gebeuren want dan krijg je het probleem dat de verbinding niet altijd goed opgebouwd wordt en je alsnog manueel iets moet starten om de deur te openen ofwel sluit je deur niet als je telefoon in bereik blijft en heb je onverwacht een open deur.

Zoiets is een van de oplossingen: http://blog.smarthome.com...arm-garage-and-much-more/ Je zou het ook zelf kunnen programmeren via je lokaal netwerk met een van de vele Ethernet deursloten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 10:23
Leuk als je je telefoon kwijtraakt.. Lijkt me niet moeilijk om het adres te achterhalen aangezien veel mensen nogal wat persoonlijke info in hun telefoon hebben staan..
Vraag me af of de verzekering het überhaupt eens is met dit soort systemen in geval van inbraak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
de bluetooth range is natuurlijk een stuk groter dan 50cm, lijkt me ook niet de bedoeling als je in de kamer ernaast bent met je telefoon dat je dan de deur van het slot haalt!

Ook twee deuren vlak bij elkaar kunnen dan tegelijk worden geopend, ook dat lijkt me niet helemaal handig. ;)

Het is makkelijker om iets van een rfid chip aan/op/in je telefoon te maken en daarmee je sloten te openen.
En volgens mij ook een stuk goedkoper dan voor elke deur een bluetooth module te maken.
Guru Evi schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 03:58:
...Je zou het ook zelf kunnen programmeren via je lokaal netwerk met een van de vele Ethernet deursloten.
Dit lijkt me een nog betere oplossing en het bestaat ook al:
http://www.idinnova.com/shownews.asp?id=198

[ Voor 25% gewijzigd door steffex op 07-12-2010 08:56 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist3dmind
Fiber- schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 04:07:
Leuk als je je telefoon kwijtraakt.. Lijkt me niet moeilijk om het adres te achterhalen aangezien veel mensen nogal wat persoonlijke info in hun telefoon hebben staan..
Vraag me af of de verzekering het überhaupt eens is met dit soort systemen in geval van inbraak. ;)
Uiteraard moet het ook met een gewone sleutel de deur open te krijgen te zijn, dat schreef ik ook in mijn mail.
Wat verzekering betreft: het is veelvuldig aangetoond dat zelfs veiligheidssloten eenvoudig open te krijgen zijn, dus dat zal het probleem niet zijn.
Wat betreft telefoon kwijt raken, ik zie eerlijk gezegd geen verschil met mijn gewone huissleutel kwijt raken. Enige verschil is, dat ik mijn telefoon nog kan locken en met pincode kan beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist3dmind
steffex schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 08:51:
de bluetooth range is natuurlijk een stuk groter dan 50cm, lijkt me ook niet de bedoeling als je in de kamer ernaast bent met je telefoon dat je dan de deur van het slot haalt!
Als ik deze blog posting: http://blog.smarthome.com...arm-garage-and-much-more/ goed begrijp, kun je in bluethooth ook uitlezen wat de afstand is. Op die manier zou volgens mij ook te bepalen zijn dat het slot alleen open gaat als je minder dan 50 cm van het slot bent.
Het is makkelijker om iets van een rfid chip aan/op/in je telefoon te maken en daarmee je sloten te openen.
En volgens mij ook een stuk goedkoper dan voor elke deur een bluetooth module te maken.

[...]

Dit lijkt me een nog betere oplossing en het bestaat ook al:
http://www.idinnova.com/shownews.asp?id=198
Lijkt ook mooi, ik moet het nog even in detail doorlezen (zit nu op mijn werk :-/ ). Nadeel van zo'n RFID oplossing is wel dat je weer een extra pasje nodig hebt, door de telefoon te gebruiken kan dat juist voorkomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
twist3dmind schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:21:
Als ik deze blog posting: http://blog.smarthome.com...arm-garage-and-much-more/ goed begrijp, kun je in bluethooth ook uitlezen wat de afstand is. Op die manier zou volgens mij ook te bepalen zijn dat het slot alleen open gaat als je minder dan 50 cm van het slot bent.
Dat klopt, alleen is het niet heel betrouwbaar. De ene keer triggert hij al bij 30cm, de andere keer 2 meter, bij dezelfde threshold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
sub0kelvin schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:25:
[...]

Dat klopt, alleen is het niet heel betrouwbaar. De ene keer triggert hij al bij 30cm, de andere keer 2 meter, bij dezelfde threshold.
Omdat het natuurlijk niet zozeer de fysieke afstand is die gemeten wordt, maar de signaalsterkte.

Is het de bedoeling dat de sloten automatisch opengaan wanneer jij in de buurt komt? Dit zou vervelend zijn bij verlies of diefstal, vind het huis en loop binnen.

Ik denk dat je beter een zeer basic progje kan schrijven voor op de telefoon die om een pincode vraagt ter verificatie. Tuurlijk, ook te omzeilen maar is alweer een horde extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist3dmind
Uncle Mel schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:17:
[...]

Omdat het natuurlijk niet zozeer de fysieke afstand is die gemeten wordt, maar de signaalsterkte.
Lijkt mij ook dat het zo werkt, ik zie geen andere manier waarop bepaald kan worden hoe dicht twee bluetooth apparaten bij elkaar zijn.
Ik denk dat je wel redelijk zeker kunt zijn dat de signaalsterkte bij dezelfde omstandigheden (dus b.v. in jaszak bij je voordeur) gelijkt zullen zijn. Dus als je eenmalig per slot instelt bij welke signaalsterke het open moet gaan, je vrij goed kunt zorgen dat het slot alleen opengaat als je dicht in de buurt bent.
Is het de bedoeling dat de sloten automatisch opengaan wanneer jij in de buurt komt? Dit zou vervelend zijn bij verlies of diefstal, vind het huis en loop binnen.

Ik denk dat je beter een zeer basic progje kan schrijven voor op de telefoon die om een pincode vraagt ter verificatie. Tuurlijk, ook te omzeilen maar is alweer een horde extra.
Als optie zou zoiets zinvol zijn, maar ik zou het waarschijnlijk niet instellen - veel te lastig in dagelijks gebruik. Als iemand echt wil inbreken dan lukt dat toch wel - ik woon niet in een fort.
Dat iemand dan de deur open kan maken als hij mijn telefoon steelt lijkt me nogal evident. Hetzelfde geldt als iemand mijn bos sleutels steelt.
Bovendien is een slot vervangen een stuk duurder dan een code uitschakelen wanneer je telefoon/digitale sleutel is gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
twist3dmind schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:50:

Als optie zou zoiets zinvol zijn, maar ik zou het waarschijnlijk niet instellen - veel te lastig in dagelijks gebruik. Als iemand echt wil inbreken dan lukt dat toch wel - ik woon niet in een fort.
Dat iemand dan de deur open kan maken als hij mijn telefoon steelt lijkt me nogal evident. Hetzelfde geldt als iemand mijn bos sleutels steelt.
Bovendien is een slot vervangen een stuk duurder dan een code uitschakelen wanneer je telefoon/digitale sleutel is gestolen.
beide valide punten, dan wederom het "hoe"

Ik denk dat de simpelste manier is om een uniek bluetooth ID (die van je telefoon) actief te zoeken en zogouw deze met een bepaalde signaalsterkte gevonden is "KLIK!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik ken iemand die per sms zn huis kon openen, dus ja, het kan :) totdat zn huisgenoten dronken waren en n hele zooi mensen het wachtwoord gegeven hebben, toen konden ze dat weer gaan veranderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodgy_Bob
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-07 19:08
Ik heb weinig verstand van electronica, dus daar kan je niet mee helpen.
Wat ik wel weet is dat bijna elke slotenfabrikant in zijn assortiment electronische sloten heeft. Dit zijn sloten waar een solenoid inzit die de krukfunctie van het slot kan activeren.
Geen puls betekend dus dat je deurkruk vrijloopt. De solenoid kan deze vrijloop opheffen. Kijk eens naar het Nemef 4938 slot om maar een voorbeeld te noemen.
Normaal wordt een dergelijk slot bestuurd door een 128-bits beveiligde kaart/tag reader. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar veilig is het wel. Deze systemen zijn los van de sloten verkrijgbaar en zijn erg prijzig.

Met een arduino oid moet het niet al te moeilijk zijn om de solenoid te besturen. Hiermee omzeil je het reader systeem en kan je je eigen input bepalen (WiFi, BT, klopsensor, whatever).

succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Het forum is op dit moment even offline, maar op domoticaforum.eu staat bij het Arduino gedeelte een topic over het openen van de voordeur met RFID en een Arduino.

Denk dat je daar best veel info uit kunt halen!

hierbij de link:
http://domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=63&t=5325

[ Voor 14% gewijzigd door steffex op 10-12-2010 10:11 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

overigens kun je zo'n electrisch slotmechanisme gewoon los kopen, kost je de kop niet, worden vaak ook toegepast bij bijvoorbeeld woningen met de woonkamer op de 1e verdieping en een deurbel met camera/intercom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Dit wordt ook compleet verkocht,. De importeur voor een soort van deze sloten die ik wel eens tegen gekomen ben is in Nederland Loxx.

Hoe goed en hoe dit precies functioneerd weet ik echter niet.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist3dmind
Schapie schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 16:18:
Dit wordt ook compleet verkocht,. De importeur voor een soort van deze sloten die ik wel eens tegen gekomen ben is in Nederland Loxx.

Hoe goed en hoe dit precies functioneerd weet ik echter niet.
Loxx werkt weer met afstandbediening, dat lijkt me weer minder praktisch. Lijkt mij wel een leuke uitdagen in met een los elektronisch slot zelf wat in elkaar te sleutelen, als ik de tijd en de handigheid zou hebben :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist3dmind
Uncle Mel schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:30:
[...]

beide valide punten, dan wederom het "hoe"

Ik denk dat de simpelste manier is om een uniek bluetooth ID (die van je telefoon) actief te zoeken en zogouw deze met een bepaalde signaalsterkte gevonden is "KLIK!"
Denk dat dit inderdaad wel redelijk veilig is. Weinig kans dat iemand een bluethooth id in een keer raad, hoewel nog veiliger zou zijn met een private key op de telefoon.
Ik hoorde onlangs van een collega dat soortgelijke systemen in Japan al redelijk normaal zijn. Sowieso wordt in Azie al veer meer met de mobiele telefoon gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

twist3dmind schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:43:
[...]

Denk dat dit inderdaad wel redelijk veilig is. Weinig kans dat iemand een bluethooth id in een keer raad, hoewel nog veiliger zou zijn met een private key op de telefoon.
<>
Ik zou wel voor een private key gaan! Anders valt het te brute forcen natuurlijk. En je kan wel regelen dat ie na 3 foute ID's op lock springt maar dan kom je er zelf tijdelijk niet meer in als er nietsvermoedend drie postbodes met een BT telefoon langsgeweest zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
franssie schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:20:
[...]

Ik zou wel voor een private key gaan! Anders valt het te brute forcen natuurlijk. En je kan wel regelen dat ie na 3 foute ID's op lock springt maar dan kom je er zelf tijdelijk niet meer in als er nietsvermoedend drie postbodes met een BT telefoon langsgeweest zijn.
Ik zou zegen max 3 pogingen per 5 minuten, en dus om de 5 minuten een soort reset, zoveel postbodes komen er lijkt mij namelijk ook weer niet langs, en je hoefd je zo ook geen zorgen te maken om brute force aanvallen (al betwijfel ik dat een inbreker er zo veel van weet dat hij dit gaat doen, er zijn nog maar zo weinig huizen zo beveiligd).
Pagina: 1