Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STING
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 20:02
Inmiddels aangekomen bij Excel 2010, had ik gehoopt op wat betere ondersteuning voor CSV's, maar nee :P
Situatie. Ik wil CSV's importeren in een bepaalde applicatie, welke alleen CSV's accepteert waar de seperator een komma is.

In een Nederlandstalig systeem staat echter Excel ingesteld op puntkomma en moet je de regional settings veranderen naar bijv. English (United Kingdom) om hier een komma van te maken.

Nu heb ik dat dus gedaan, zelfs gereboot, maar Excel 2010 blijft vasthouden aan puntkomma's.

Iemand een suggestie? (Windows 64-bit)

En nee, OpenOffice Calc is geen optie, onhandige applicatie imho :)

[ Voor 6% gewijzigd door STING op 06-12-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-08 21:53
Als het een niet al te groot blad is kun je de optie nemen om alle waarden met =A1&","&A2 etc aan elkaar te knopen en in Notepad te zetten. Maar dat is mijn q&d oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik hak zelf ook regelmatig met dat bijltje. Excel en CSV is en blijft idd een bitch. Of Excel 2010 inmiddels de mogelijkheid heeft met een andere separator op te slaan weet ik niet, maar als ik je zo hoor helaas nog steeds niet.
Wat ik in dit geval meestal doe is er even UltraEdit of Crimson Editor (die laatste is een +/- freeware vershei van UltraEdit) bijpakken, en daar de boel find and replace. Notepad kan ook, is alleen voor hele grote bestanden niet zo zijn. Wordpad wil ook nog wel eens werken. Het wordt alleen lastig als je een bestand hebt waar de puntkomma ook in de waardes zelf zit. Vandaar dat ik er meestal Utraedit bijpak, die kan kolomgebaseerd werken :)

Ik vond in de help van Excel 2007 id dat je de reginola settings moet aanpassen. Wat zegt de help van 2010 hierover, als het daar kennelijk anders werkt :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STING
Heb nog een beetje gespeeld met de Regional settings en aangepast naar English (United Kingdom), nu pakt hij komma's opeens wel. Oh well :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Anders kon je ook de eerste kolom selecteren -> Data -> Text to Columns en daar de juiste delimiter kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STING
YellowOnline schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:47:
Anders kon je ook de eerste kolom selecteren -> Data -> Text to Columns en daar de juiste delimiter kiezen.
Klopt, maar vervolgens slaat hij de CSV wel op met puntkomma's als seperators en dat is nou juist niet de bedoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

The Eagle schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:38:
Ik hak zelf ook regelmatig met dat bijltje. Excel en CSV is en blijft idd een bitch. Of Excel 2010 inmiddels de mogelijkheid heeft met een andere separator op te slaan weet ik niet, maar als ik je zo hoor helaas nog steeds niet.
Wat ik in dit geval meestal doe is er even UltraEdit of Crimson Editor (die laatste is een +/- freeware vershei van UltraEdit) bijpakken, en daar de boel find and replace. Notepad kan ook, is alleen voor hele grote bestanden niet zo zijn. Wordpad wil ook nog wel eens werken. Het wordt alleen lastig als je een bestand hebt waar de puntkomma ook in de waardes zelf zit. Vandaar dat ik er meestal Utraedit bijpak, die kan kolomgebaseerd werken :)

Ik vond in de help van Excel 2007 id dat je de reginola settings moet aanpassen. Wat zegt de help van 2010 hierover, als het daar kennelijk anders werkt :?
Sorry, maar dat is een afschuwelijke oplossing :p En eentje die nog problemen kan opleveren ook als er komma's of puntkomma's in je data zitten ;)

Zelf los ik heel deze reutemeteut gewoon op via een PowerShell script - ik kom CSV enkel tegen in het kader van mijn scripten. Het zou virj eenvoudig moeten zijn. Stel dat $inputCSV een variabele voor je CSV is en $outputCSV een variabele voor je CSV met de juiste delimiter.

PowerShell:
1
2
3
$outputCSV = "C:\Blabla\MijnBestand.csv"        #Dit spreekt voor zich denk ik
$temp = Import-CSV $inputCSV -Delimiter ";"      #Of ",", afhankelijk van wat het is
Export-CSV $outputCSV -Delimiter ","            #Of ";", afhankelijk wat je wil

Helaas: in PoSh 2.0 zitten nog wat minpuntjes. Als je, zoals ik, in een meertalige omgeving werkt gaat er een en ander mis met speciale karakters (éèàùç...) bij het importeren. Bij het exporteren kan je wel de karakterset specifiëren, maar niet bij het importeren 8)7. Ik heb er een workaround voor, maar dta leidt me hier even te ver offtopic.

O ja, wat is het voordeel van dit tov. search & replace ? Eenvoudig: er is geen verwarring mogelijk tussen delimiters en een string value.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowOnline op 06-12-2010 23:02 ]

Pagina: 1