[ Gigabyte EG41MF-US2H] slikt meer dan 4 gb geheugen niet

Pagina: 1
Acties:

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
Hallo,
Heb vorige week voor een vriend een nieuw moederbord gehaald voor zijn Intel Q6600 socket 775 aangezien hij graag meer geheugen wou dan zijn 2x 2gb KVR800D2/2G 1.8 V Kingston geheugen.
Nu had ik nog ergens Corsair ValueSelect VS2GB667d2 ( 2gb) liggen dus die mocht hij wel gebruiken.
helaas werkte het niet, dus een Dell 2gb pc5300U geheugen module geprobeerd,
helaas.
Probleem is dus dat beide modules los van de kingston wel werken maar samen met de kingston niet.
Ook los werken de modules perfect maar zogauw ik ze samen laat werken "vergeet" het moederbord gewoon 2gb.
dus 2x Kingston werkt perfect, Dell + Corsair werkt perfect , 1 of 2 keer Kingston + Dell of Corsair word er 2gb vergeten.
Ik heb ook van alles lopen switchen qua Dimm sloten maar ook dat mocht helaas niet baten.
Bios updates hebben jammer genoeg niks met memory te maken maar kan dat altijd nog proberen.
Heeft iemand van jullie nog een idee ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een biosupdate is het eerste dat ik zou proberen.
Wat mogelijk is is dat de DIMMen gewoon niet compatible zijn met elkaar en er dan op een of andere vreemde manier 1 niet gebruikt kan worden.

• misterm90
dan probeer ik morgen even een update ( F5 ), verder zou de verschillende snelheden van de modules problemen kunnen zorgen maar daar heb ik zelf met mijn eigen pc vroeger geen last van gehad ( net zoals de DDR1 pc's die ik heb geupgrade )

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
De chipset (G41) ondersteunt alléén 4 DIMM's als deze allemaal single-sided zijn.

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3469#sp

Daar staat: * Do not populate both DIMM sockets of the same channel (e.g. DDR and DDR2), or populate 4 DIMM sockets with double-sided memory modules to prevent system's failure to start or incorrect detection of memory modules. Please refer to the user manual for the memory configurations table.

In de manual staat het op pagina 16 in een tabelletje.

Ik weet niet of je het bordje nog kunt ruilen voor een G45-chipset? Die ondersteunt het namelijk wel.
De G41 is een uitgeklede versie van de G45.

• misterm90
Zoals ik het dus vertaal staat er:
"of vul 4 dimm banken met chips aan beide kanten om te voorkomen dat het systeem crasht of modules niet herkent"
de modules zijn beide kanten voorzien van chips, ik zal het morgen nog even bekijken, heb het via een webshop besteld dus ben er bang voor

// heeel erg verkeerd gelezen, je moet dat juist niet doen.. zal morgen even rondbellen..

// zelfs met 3 banken mist hij 2gb, de bedoeling is namelijk 6gb totaal te krijgen

[ Voor 24% gewijzigd door misterm90 op 07-12-2010 13:40 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
De chipset ondersteunt maar 4 sides (ook wel ranks genoemd). Als je er dus 2x double-sided in hebt zitten zijn alle mogelijke sides in gebruik.

Het is dus mogelijk om 6gb te halen met:
3x singlesided 2gb Dimm's,
2x singlesided 2gb Dimm's en 2x singlesided 1gb Dimm's of
2x singlesided 2gb Dimm's en 1x doublesided 2gb Dimm.

• misterm90
Ahh kijk bedankt,
heb ik enorm veel aan, ik zal even kijken of ik dat kan regelen
hartstikke bedankt !

• misterm90
Heb er nog even een reepje singlesided geheugen geprobeerd bij te prikken.
Apacer 1GB PC2-6400

Bios zag het geheugen niet maar zogauw we in windows keken zagen we wel 5GB ( 4 gb beschikbaar) en cpu-z herkende de module ook, dit is wel vrij apart of hoort dat bij de symptonen ?

[ Voor 5% gewijzigd door misterm90 op 15-12-2010 17:03 ]

Pagina: 1