Server: 1 . internet 2 file server

Pagina: 1
Acties:

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 18:38
Hoi,

Wij delen hier een internet aansluiting met 3 pc's en personen.
Nu wil ik een server neerzetten als router, want nu hebben we wingate op 1 van de pc's draaien. Ook wil ik als het even kan een file server instaleren om zo onze gazamenlijke MP3 en Dvix collectie te delen ( gigje of 5 a 10 over 1 a 3 schijven ).

ik heb mijn oog laten vallen op een 468dx50 met 8mb en 200 mb Hd voor weinig.
Ik neem aan dat dit meer dan genoeg is om als router te fungeren?!
Maar! kan ik het ook als file server gebruiken?! Gaat dat snel?! trekt hij dat?!
En kan ik een ATA100 of ATA66 Pci kaartje er bij zetten om snellere schijven er in te zetten!?

Wie geeft mij wat informatie? omtrend de power van de PC, benodigde geheugen, en of betere opties.

American Express vraagbaak

• cosmoOo
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

divx en mp3 zijn voornamelijk grote bestanden dus dan is access time van een hd niet zo belangrijk. je netwerk is toch gelimiteerd tot 10MB/s denk ik (100mbit) en dat trekt zelfs een vrij oude schijf nog wel.

als je 5 tot 10GB met 3 schijven wil neem ik aan dat dit hele oude 4GB gevallen zijn oid ? dus waarom dan een ata100 of ata66 interface ?

8mb lijkt me wel vrij weinig ook voor alleen internet sharen.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Stinger_Ventura
Nou, het is dus ook een 100mbits netwerk!
allemaal 10/100mbit kaarten en 10/100mbit Hub!
En ik hou graag alles op 100mbit omdat anders ALLES 10mbit wordt.

8mb weinig?! voor alleen internet!
Je hebt toch van die DHCP servers die je al vanaf 1 flop draaid!

Ja, inderdaad, wat van die 2.1 gig en 3.2 gig en 5.1 gig schijfjes ofzo... Van die oude troep waar je niets voor terug krijgt dus!

Verwijderd

Wat voor software wil je erop zetten? Winroute of wingate bijvoorbeeld? Dan lijkt 8 Mb me inderdaad erg weinig. Maar als je met Linux gaat werken moet het denk ik wel lukken (geen ervaring mee).

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:54
met een 100mbit netwerk zou ik [vooral voor filesharing] toch minstens voor een pentium gaan. 100mbit kaartjes eten ook van je processor. ZELFS 3coms..... raar maar waar [sommige mensen denken van niet]

• Stinger_Ventura
Ja, wil er een linux versie van maken!
zoals laatst hier voorbij kwam ( die je vanaf een flop kan draaien ofzo.. maar misschien ook wel een wat uitgebreidere versie )
Met windows etc etc moet ik toch richting de P200mmx ofzo :'( .

Maar primair dus als internet sharing!
Maar in het achterhoofd wil ik dus ook houden dat het een file server kan worden 8-)

Wie kan een beetje aangeven wat een goede config is voor een file server ( mp3tjes ,downloadjes , dvixjes.. je weet wel! dat soort troep dat je onder huisgenoten deelt )

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor het internet delen is een 486 met 8 MB genoeg, wil je nog iets aan filesharing doen zou ik toch naar minimaal 16 MB gaan. Of eventueel een aparte fileserver. Alleen internetnet delen gaat prima met Freesco. Dit past op 1 flop en werkt prima. Wil je jouw idee, dan kun je bijvoorbeeld Clarkconnect gebruiken. Dit is een router/firewall en een linuz fileserver. Hierbij is bijna alles via je interne lan intestellen via een browser.

Verwijderd

16 Mb lijkt me dan in ieder geval genoeg.
Ik deel hier internet (4 computers) met een P120 met 16 Mb. Daarop heb ik Winroute Pro draaien. En een web- en FTP-server.
Werkt allemaal perfect, loopt zelden of nooit vast, dus zoveel heb je niet nodig hoor.

• Stinger_Ventura
Aha.... 486 is dus toch okay , zelfs met 8mb!

Op dit moment aas ik op een p2-266/128mb pc die ik zou krijgen als server!
dan zal het mogelijke snelheids probleem over zijn >:) , maar geloof me!, dan ben ik wel weer terug met hoe ik Linux moet instaleren. :)

Pagina: 1