• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-12 22:05
Dit ia het huidige systeem waarmee ik problemen ondervind op allerlei gebieden

Videokaart geeft artifacts
Pc valt regelmatig zomaar uit
PC kan niet opstarten wanneer de externe HD is aangesloten
Blauwe schermen
Traag!

Seasonic S12-600, 600 Watt
Antec P180, Zwart, zilver
AMD Athlon 64 X2, 6000+, Socket AM2
MSI K9N SLI Platinum
Asus EN7950GX2 /2PHT/1G, 1024 MB, DDR3,
Hitachi Deskstar T7K250, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300
Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x

Wat ik niet hoef te vervangen

2 x 20inch schermen
Muis en toetenbord
Speakers

Eisen voor het gebruik

Sneller decoden/unrarren/repareren
Backup pc voor office wanneer de laptop uitvalt

Mijn gedachten

Snellere HD in RAID 0
CPU is recent vervangen vna 3800 --> 6000
Werkgeheugen is al vol.
De grootste bottleneck is volgens de langzame HD maar heeft het nut om 2 nieuwe schijven in RAID 0 te stoppen aangezien ik direct de films download op mijn externe HD.

Het probleem nu is dat ik veel eerder klaar ben met downloaden dan met het decoden/unrarren en repareren.

Alleen wat moet snel zijn, de CPU of mobo ? Welke verhouding?

Was net langs de mycom geweest en zij hadden een systeem voor 799e aangeraden maar dat is veels te duur waarvoor ik het ga gebruiken.

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:44
Ik heb sinds kort een nieuwe PC en download ook veel. Over RAID 0 kan ik je weinig vertellen. Wel vind ik het bij mij stukken sneller gaan (welliswaar tov een oude laptop). Grootste voordeel op het unrar/repair proces geven denk ik mijn 2 (7200 rpm/32mb cache) harde schijven. Op de één download ik en op de ander laat ik het uitpakken. Hierdoor hoeft een schijf een keer minder te schrijven.

Over het CPU/Mobo/geheugen kan ik niet veel zeggen, lijkt mij dat deze niet meer heel erg van invloed gaan zijn mits je boven een minimum zit. Zelf heb ik nu een Phenom II X4 BE, 4gb en Asrock 870.

Als je je films snel op je externe HDD wil hebben zou het wellicht slimmer zijn om een vaste harde schijf als download locatie te kiezen en de externe HDD als uitpak locatie. Ook geeft USB 3.0 of ESATA natuurlijk een voordeel boven USB 2.0.

Hopelijk kun je er wat mee.

• Wackmack
Je geeft goede tips maar kan het wat jij zegt ? Ik download al mijn films met Alt.Binz en deze download het en pakt het gelijk uit, het is een alles in 1 pakket waardoor het volgens mij niet kan.

Weet wel dat mijn 2 schijven langzaam zijn, ze zijn uit 2006! Dus ik ga kijken voor 2 nieuwe schijven maar ik vraag me af of het sneller gaat aangezien ik direct download op mijn externe HD

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-12 08:41
Kijk eerst eens of downloaden naar een interne schijf je wat snelheidswinst weet te geven. Ik vermoed van wel, USB 2.0 haalt in de praktijk vaak niet meer dan 25MB/s schrijfsnelheid.
Een interne schijf gaat waarschijnlijk zo'n 4x zo snel.

• Wackmack
Hey Bas

Heb net net gekeken maar het geeft geen verschil. Komt misschien omdat de schijven wat langzaam zijn. Het downloaden gaat 7mb/s en dan moet ik decoden en dan uitpakken, aardig wat werk.

Maar als het op de interne schijf sneller gaat dan moet ik het ook nog kopieeren naar de externe harde schijf dus dan zal het weinig uitmaken denk ik.

Maar wat gebruikt het decoden/unrarren het meeste, de cpu/werkgeheugen/interne-exteren HD/moederbord?

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-12 08:41
Decoden en unrarren is het zwaarst voor je CPU en de schrijfsnelheid van je HD.
Die CPU is redelijk vlot, dus zoek het bij je hd's.
Vanwaar moet het op je ext hd?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

decoderen = cpu, maar je loopt rap tegen je de bandbreedte van usb2 aan

ga eens op zoek naar usb3 of esata

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 06-12-2010 20:38 ]

Iperf

• Wackmack
bas-r schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:34:
Decoden en unrarren is het zwaarst voor je CPU en de schrijfsnelheid van je HD.
Die CPU is redelijk vlot, dus zoek het bij je hd's.
Vanwaar moet het op je ext hd?
Heb een mediaplayer in de woonkamer staan vandaar en nee ik wil niet streamen :)

• Wackmack
fish schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:37:
decoderen = cpu, maar je loopt rap tegen je de bandbreedte van usb2 aan

ga eens op zoek naar usb3 of esata
Zal eens kijken maar als ik voor USB3 ga dan moet ik een nieuw moederbord, externe HD enz
Dat is te veel geld voor wat ik wil.

Maar aangezien de CPU redelijk is wil ik wel een raid 0 hebben.
Raadden jullie dat aan? Heb 2 schijven van 320gb gezien voor 30 ps bij azerty.nl

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

usb 3 pci kaartje kopen ? 20 euro oid externe hd 80 euro

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 06-12-2010 21:20 ]

Iperf

• Wackmack
Hey fish

Heb gelijk gekeken en dacht dat USB 3.0 veel duurder was.
Maar dit is beter dan raid 0?
Qua prijs scheelt het weinig

Nog 1 vraag

Je hebt 2 langzame interne harde schijven en je gebruikt USB 3.0 icm een externe hd om op te downloaden
Je hebt 2 snelle interne harde schijven en je gebruikt USB 3.0 icm een externe hd om op te downloaden

Welke gaat sneller? Je gebruikt immers de interne harde schijven niet of heb ik het mis?

[ Voor 54% gewijzigd door Wackmack op 06-12-2010 21:48 ]

• Wackmack
Vanmorgen de update van Alt.Binz gedownload. Het decoden gaat al veel sneller op de oude laptop. Morgen eens kijken hoe het op de download pc met dualcore.

Binnenkort een nieuwe externe HD kopen met USB 3.0

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

raid 0 is normaliter sneller dan een usb3 drive.

Maar deze word dan dubbel aangesproken, voor zowel de reads en de writes andersom
gevoelsmatig zeg ik dan doe gewoon 2 interne sata zonder raid en gebruik een om te lezen en de ander om te schrijven

ik had zelf geen zin in drastisch gedoe op m'n oude dualcore en heb gewoon een usb 3 bij gezet.
Bleuray trok die niet op de usb 2, en wle op de drie

Iperf

• Wackmack
Dat laatste snap ik niet. Ik download het nu op een externe hd met usb 2.0 en die slaat ik dan weer aan op mijn mediaplayer. Mijn vriendin gaat volgende maand en tijdje op reis zodat ze mijn mediaplayer mag hebben. Dan kan ik mooi een usb 3.0 halen.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:47
Wat wil je nu eigenlijk gaan doen? Een nieuwe pc aanschaffen om mee te downloaden?
Opzich moet je met de PC die je nu hebt toch ook prima kunnen downloaden (behalve het feit dat er blijkbaar iets niet goed zit).

Is het niet veel handiger om het probleem van je huidige PC op te zoeken en dit (als het niet te duur is) gewoon te maken?
Versteegrob schreef op maandag 06 december 2010 @ 19:34:
*knip*
Het probleem nu is dat ik veel eerder klaar ben met downloaden dan met het decoden/unrarren en repareren.
*knip*
Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar je moet toch alles binnen hebben voordat je het kan repareren en unrarren? Of bedoel je dat daar echt veel tijd tussen zit?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee hoeft niet, als je voortijdig een paar pars binnen haalt kun je de missende rars wel aanvullen
vaak download je 10% teveel aan error correctie
heh dat is de clou juist van repareren, dat je nog niet alles hebt of beschadidigt is

je moet natuurlijk wel eerst genoeg blokken ~(meestal 91%) binnen hebben voordat je het kan proberen (efffectief bij langzame verbindingen als de pars voor de rars binnenkomen)

mij boeit het geen zak. ik download alles en ga dan pas begint het uitpakken

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 07-12-2010 15:56 ]

Iperf

• krijn1985
fish schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:55:
nee hoeft niet, als je voortijdig een paar pars binnen haalt kun je de missende rars wel aanvullen
vaak download je 10% teveel aan error correctie
heh dat is de clou juist van repareren, dat je nog niet alles hebt of beschadidigt is

je moet natuurlijk wel eerst genoeg blokken ~(meestal 91%) binnen hebben voordat je het kan proberen (efffectief bij langzame verbindingen als de pars voor de rars binnenkomen)

mij boeit het geen zak. ik download alles en ga dan pas begint het uitpakken
Ok is mogelijk, maar als het programma het automatisch doet zul je toch eerst je hele lijst voor dat betreffende bestand gedownload moeten hebben?

Maar zoals ik het las en dus op doelde met mijn opmerking laat hij net klinken alsof hij verwacht dat het al begint met uitpakken voordat al het nodige binnen is.

Daarnaast vind ik hem ook niet echt duidelijk in wat hij nu precies wilt, zijn systeem echt vervangen of toch zijn oude systeem gebruiken met HD upgrade.

[ Voor 7% gewijzigd door krijn1985 op 07-12-2010 16:04 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ... http://www.nzbplayer.com/

edit@beneden,
same here

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 07-12-2010 16:20 ]

Iperf

• krijn1985
Wist niet dat dat kon. Ach ik gebruik sabnzbd+ en download het eerst voordat ik er wat mee ga doen.

• Wackmack
Zal het nog 1 keer uitleggen

Met de oude versie van alt.binz was het downloaden VEEL eerder klaar dan het decoden. Maar met de update van alt.binz gaat het decoden al veel sneller. Het uitpakken gebeurd na het decoden, dat gaat redelijk snel. Eerst wilde ik een upgrade doen met de harde schijf enz

Nu kreeg ik de tip in dit topic om voor een externe HD met USB 3.0 te gaan. Dit komt mooi uit omdat ik toch een nieuwe moet kopen. Morgen avond kan ik op mij download pc testen hoe snel het decoden nu gaat.

Duidelijk zo?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Versteegrob schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:24:
Zal het nog 1 keer uitleggen

Met de oude versie van alt.binz was het downloaden VEEL eerder klaar dan het decoden. Maar met de update van alt.binz gaat het decoden al veel sneller. Het uitpakken gebeurd na het decoden, dat gaat redelijk snel. Eerst wilde ik een upgrade doen met de harde schijf enz

Nu kreeg ik de tip in dit topic om voor een externe HD met USB 3.0 te gaan. Dit komt mooi uit omdat ik toch een nieuwe moet kopen. Morgen avond kan ik op mij download pc testen hoe snel het decoden nu gaat.

Duidelijk zo?
Controleer ook even of de hd de echte bottleneck is ! alles is gebaseerd op wat ej ons verteld en hoe wij het begrijpen

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 07-12-2010 18:30 ]

Iperf

• Wackmack
Hoe kan ik zoiets controleren? Moet sowieso een externe hd halen.
Gister gekeken met HD tune
Read of write snelheid interne HD 60mb/'s
Read of write snelheid externe HD 30mb/'s

Morgen avond ga ik alles uitbreid testen, ben nu niet thuis.

• krijn1985
Als ik je start post zo las, heb je wel wat meer problemen met die PC. Als ik jou was zou ik eerst eens goed nagaan wat er precies mis is. Misschien dat een cleane windows install ook al een hoop verhelpt.

Verder ken ik alt.binz niet, maar misschien dat het "trage" echt alleen aan het programma ligt?

• Wackmack
Pc heeft af en toe kuren ja. Ga misschien is Windows 7 installeren. Zou dat beter of sneller kunnen werken dan Vista?

• krijn1985
Versteegrob schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:28:
Pc heeft af en toe kuren ja. Ga misschien is Windows 7 installeren. Zou dat beter of sneller kunnen werken dan Vista?
Ik heb zelf Vista over geslagen. Zou je op internet moeten zoeken naar benchmarks. Maar het lijkt me weinig nut hebben om dingen te upgraden als je niet weet wat er precies mis is. Als je alle problemen met een clean install kan oplossen kan je daarna altijd verder kijken waar evt je bottleneck ligt.

Verwijderd

twijfel eraan dat 7 echt sneller werkt dan Vista.

Normaal zou een cleane Vista sneller moeten zijn dan cleane 7, de minimale systeemvereisten zijn lager.
Ik draai voor sommige dingen nog XP (64 bit), ik merk toch dat mijn XP sneller is dan windows 7.

• Wackmack
Heb de update geïnstalleerd en het decoden gaat nu gelijkmatig met het downloaden.
Ben weer tevreden:) Binnenkort Windows is opnieuw installeren om te kijken of het uitpakken sneller kan.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 17:14

psy

Ga toch niet kloten met externe HD's deze zijn eigenlijk veel te traag.

Neem ALTIJD een tweede interne schijf waar je alles naarTOE laat uitpakken, dan gaat het al en ssn stuk sneller.

Wil je echt nog sneller parren, dan is RAID0 een prima optie, bij parren is de snelheid van de schijf van groot belang.

Maar ik zou het gewoon gescheiden houden. Downloaden/parren op de ene en uitpakken naar de tweede schijf.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Als je snel wilt unrarren etc. dan zou je toch beter naar een quadcore kunnen gaan...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pardon? Een quadcore voor unrarren? Wat een onzin, processor is zeker niet de beperkende factor. Gewoon alles op een interne schijf downloaden en uitpakken naar de externe schijf toe, zelfs met een 100Mbit verbinding is uitpakken naar een externe schijf nog altijd sneller dan dat je het kan downloaden.
En kijk niet naar minimale systeemeisen als je besturingssystemen gaat vergelijken... dat is wel zo nikszeggend.

Download naar schijf 1, par op schijf 1 en uitpakken naar externe schijf. Dat moet meer dan snel genoeg gaan. Gewoon niet met raid0 gaan klooien, levert zo weinig op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Wackmack
Dus jullie adviseren eerst alles te downloaden op een interne schijf en dan alles weer overzetten naar de externe schijf?

Ben je dan niet langer bezig?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je het van en naar de zelfde schijft uitpakt ben je de dubbele tijd kwijt op een hd. het beste is dit om naar een andere interne (gelijkwaardige of snellere schijf doen)

bij een dvd boeit het niet zo 3 a 4 miniuutjes naar usb2. maar een bluray hakt er dan wel op in kwa tijd

Iperf

• Wackmack
Update

Volgend maand komt er een externe HD met USB 3.0 icm 3.0 pci kaartje.

Nu zit ik eraan te denken om mijn 2 oude harde schijven te vervangen

Optie 1 snelle maar kleine SSD
Optie 2 twee schijven van 50e ik raid 0
Optie 3 kan een 2e hands raptor 300gb kopen voor 100e
Optie 4, de schijven niet vervangen, de externe HD met 3.0 is al goed genoeg
Pagina: 1