Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addefinnr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-07 13:05
Lieve tweakers, graag vraag ik jullie hulp voor onderstaand probleem.

setup
- AMD Athlon 64 X2 4200+
- 2x TwinMOS 1GB PC3200 (+2x TwinMOS 512MB PC3200)
- 8600GTS (of 2x GTX 280)
- en nog meer hardware...

verhaal
De pc heeft het lang gedaan met 2x 1GB (in dimm slot 1 en 3) geheugen en 1x GTX 280. Nadat ik de goede SATA-kabels had aangeschaft (de SATA-poorten komen onder de tweede GTX 280 te zitten, dus moesten de kabeltjes een hoek van 90° hebben) kon de tweede GTX 280 erbij. Ook heb ik twee extra reepjes geheugen erbij geprikt (die van 2x 512 MB in dimm slot 2 en 4).

Sindsdien boot het geheel alleen na een CMOS clear. Hij geeft de melding: CMOS checksum error - Defaults loaded, ik druk op F1 waarna hij volledig boot. Windows 7 start en alles lijkt te werken (behalve onderdelen zoals de onboard NIC die kennelijk standaard gedisabled is). Sluit ik af (of zet ik hem geforceerd uit), dan lukt het booten niet meer: fans draaien op volle toeren, 2 diagnostic leds blijven branden, waaruit zou blijken dat er een probleem is met de videokaart, zie de tabel hieronder. Als ik (na een CMOS clear) wijzigingen probeer te maken in de BIOS dan lukt het booten niet meer, hetzelfde gebeurt ook als ik helemaal niets wijzig, maar enkel save and exit doe. Als ik de BIOS in ga, maar niets wijzig, dan boot hij wel.

diagnostic leds
system condition4321
system start-up1111
cpu detected1110
dram detected1100
system boot-up1000

geprobeerd
- biosbatterij vervangen
- andere videokaart (GTX 280 of 8600 GTS werken allebei niet)
- 1 geheugenreepje in verschillende dimms
- ander geheugen (de eerdergenoemde 512 MB reepjes)
- overbodige hardware loskoppelen
- BIOS settings veranderen naar waarden die fail-safe zouden moeten zijn (ben hier geen ster in)

Bios is up to date: de laatste versie van de DFI website (04/06/2006) staat er op. Aangezien de pc het voor de rest gewoon doet (na een CMOS clear) rijst bij mij het vermoeden dat misschien de CMOS chip stuk is (kan dat überhaupt?)

samengevat
PC boot alleen na CMOS reset.
PC boot niet na het schrijven naar CMOS.

Wat zou het zijn? Ik sluit niet uit dat ik iets in de BIOS over het hoofd zie, maar ik zou niet weten wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14

Puck

W32.Deadcode.A

Hallo adfnr :w

Ik heb er even een Google search op los gelaten en je bent in ieder geval niet de enige met dit probleem. Volgens vele ervaringen is dit dus gewoon het einde van het moederbord. Zie:

1. http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=1818265
2. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=60563

Er staan her en der nog wat oplossingen waarbij het probleem bij sommige is opgelost (zoals hier), maar wellicht werd dat ook veroorzaakt door iets anders.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Los van het hele probleem dat je hebt zou ik serieus overwegen gewoon algehele upgrade van moederbord, CPU en geheugen uit te voeren. Je CPU is namelijk een enorme bottleneck, je 2e GTX280 hangt er nu bij voor spek en bonen... Ik weet niet wat voor games je speelt maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat het toevoegen van een 2e GTX280 veel verschil voor je heeft gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addefinnr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-07 13:05
hey pck! :w

Die laatste biedt bij mij geen soelaas, daar heb ik eerder al mee lopen stoeien, voor de rest lijkt het weinig hoopvol :(. Misschien kan DFI Support nog enige vorm van betekenis spelen.
Singular1ty schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 11:38:
Los van het hele probleem dat je hebt zou ik serieus overwegen gewoon algehele upgrade van moederbord, CPU en geheugen uit te voeren. Je CPU is namelijk een enorme bottleneck, je 2e GTX280 hangt er nu bij voor spek en bonen... Ik weet niet wat voor games je speelt maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat het toevoegen van een 2e GTX280 veel verschil voor je heeft gemaakt...
Tell me about it ;), het is wel een apart effect: alles draait as smooth as a pidgeon totdat bijvoorbeeld AI in actie komt. Die 280's heb ik cadeau gekregen (3 stuks zelfs, één heb ik doorgegeven)... te gek voor woorden, ik weet het :P, maar het ontbreekt me aan liquide middelen om nieuwe hardware aan te schaffen. Verder lijkt me er inderdaad niets anders op te zitten dan een upgrade uit te voeren.

In elk geval: bedankt voor de hulp!