Samsung 320 GB SMART Raw Read Error rate

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880

Topicstarter
Beste mensen,
ik heb twee schijven in mijn systtem, een spinpoint F3 1 Tb voor opslag en een 320 gb van Samsung waar ik mijn OS en veel programmas op heb staan. Deze laatste schijf heeft de volgende SMART gegevens:
Alles goed, behalve
Raw Read error rate ] Current:87 ] Worst: 1] Treshold: 51 ] Data: 17813 ] Status: failed.

Zo snel mogelijk back uppen en deze schijf maar weggooien? Of maak ik me zorgen om niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08
Eigenlijk vind ik 1 bad sector al te veel.
Als je kunt maak in iedergeval een goeie backup en verang hem eventueel.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Veilig stellen van je data/integrale back-up lijkt me een zeer verstandige voorzorgsmaatregel.

Heb je een utility draaien waarin je het verloop van deze parameter kunt volgen? Dan kun je zien hoe deze waarde over de tijd verandert. Een waarde die duidelijk in (relatief) korte tijd verslechtert is een goede indicatie van komend falen van de schijf. Garantie?

Dergelijke fouten kunnen veroorzaakt worden door vibraties. Die vinden schijven niet fijn. Is daar evt. sprake van?

Hoeveel bedrijfsuren heeft die schijf overigens? Kun je ook uit de SMART data halen ('power on hours' gewoonlijk).

[ Voor 10% gewijzigd door CaptJackSparrow op 06-12-2010 17:03 ]