Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:02
Beste medetweakers,

afgelopen week heb ik 2 Western Digital 2TB GP EARS schijven gekocht voor gebruik in mijn Windows Home Server. Omdat de oude schijven in dat systeem aan vervanging toe waren, heb ik ervoor gekozen de data te migreren en een verse installatie uit te voeren. Tot mijn verbaziging bleek het systeem na, na het updaten van 114 Windows updates, rete traag te zijn. Ik heb vanalles gecontroleerd, maar kon niet direct een oorzaak van het probleem vinden. Vanochtend dat toch maar eens op Google gezocht en kwam al snel erachter dat het probleem zit in de advance format feature van deze schijven.

Ik heb diverse oplossingen gelezen, zowel hier als op andere WHS fora:
  • Schijven jumperen (pin 7-8) en een herinstallatie uitvoeren
  • Herinstallatie en de schijven alignen met een (gehackte) WD align tool
  • Overstappen naar WHS Vaile (evaluatie/preview versie)
Ik vraag me echter af of ik het probleem ook kan oplossen door gebruik te maken van de onboard raidcontroller op het moederbord. Als ik de schijven dan als losse schijven in Raid laat draaien, kan WHS dan wel om gaan met de advance format functie? Wie o wie kan mij dat vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
WHS kan prima omgaan met de schijven, als de partities maar aligned zijn. Kortom: verwijder alle partities, maak partities opnieuw aan met de WD tool of in Win7, en installeer daarna WHS opnieuw er op (uiteraard op de gemaakte partities.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volture schreef op maandag 06 december 2010 @ 16:08:
Beste medetweakers,

afgelopen week heb ik 2 Western Digital 2TB GP EARS schijven gekocht voor gebruik in mijn Windows Home Server. Omdat de oude schijven in dat systeem aan vervanging toe waren, heb ik ervoor gekozen de data te migreren en een verse installatie uit te voeren. Tot mijn verbaziging bleek het systeem na, na het updaten van 114 Windows updates, rete traag te zijn. Ik heb vanalles gecontroleerd, maar kon niet direct een oorzaak van het probleem vinden. Vanochtend dat toch maar eens op Google gezocht en kwam al snel erachter dat het probleem zit in de advance format feature van deze schijven.

Ik heb diverse oplossingen gelezen, zowel hier als op andere WHS fora:
  • Schijven jumperen (pin 7-8) en een herinstallatie uitvoeren
  • Herinstallatie en de schijven alignen met een (gehackte) WD align tool
  • Overstappen naar WHS Vaile (evaluatie/preview versie)
Ik vraag me echter af of ik het probleem ook kan oplossen door gebruik te maken van de onboard raidcontroller op het moederbord. Als ik de schijven dan als losse schijven in Raid laat draaien, kan WHS dan wel om gaan met de advance format functie? Wie o wie kan mij dat vertellen?
Die schijven moet je niet in Raid laten draaien, WHS maakt gebruik van die Drive Extender technologie, wat een soort van software raid is maar dan wat flexibeler. Ik heb zelf 2 2TB schijven in mijn WHS hangen (en 8 1TB schijven) nergens geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 10:48
Zoals de persoon boven mij zegt, moet je deze schijven inderdaad niet in RAID zetten vanwege de Drive Extender. Ik heb zelf toevallig ook een paar weken geleden de WD20EARS voor in WHS gekocht. Ik heb hem zelf gejumperd op pin 7+8 en vanuit WHS gepartitioneerd. Tot nu toe nog geen problemen gehad.

Aansluiten op je onboard controller zal het probleem niet oplossen, je WHS zal namelijk nog steeds dezelfde partitie moeten inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
Mr Alfabet schreef op maandag 06 december 2010 @ 18:49:
WHS kan prima omgaan met de schijven, als de partities maar aligned zijn. Kortom: verwijder alle partities, maak partities opnieuw aan met de WD tool of in Win7, en installeer daarna WHS opnieuw er op (uiteraard op de gemaakte partities.)
WD Allign tool werkt idd niet in WHS, dus in W7 aanpassen was een optie. Ik heb uiteindelijk toch maar een 3e schijf in het systeem gezet die geen FA ondersteunt. Vervolgens heb ik de EARS schijven gejumperd op pins 7-8 en toegevoegd aan de Pool in WHS. Ze doen het nu uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
UTwizard schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 08:16:
Zoals de persoon boven mij zegt, moet je deze schijven inderdaad niet in RAID zetten vanwege de Drive Extender. Ik heb zelf toevallig ook een paar weken geleden de WD20EARS voor in WHS gekocht. Ik heb hem zelf gejumperd op pin 7+8 en vanuit WHS gepartitioneerd. Tot nu toe nog geen problemen gehad.

Aansluiten op je onboard controller zal het probleem niet oplossen, je WHS zal namelijk nog steeds dezelfde partitie moeten inlezen.
Inderdaad. Tot die conclusie was ik ook gekomen. Toch bedankt voor je reactie. Het dezelde constructie als jou gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volture schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:52:
WD Allign tool werkt idd niet in WHS, dus in W7 aanpassen was een optie. Ik heb uiteindelijk toch maar een 3e schijf in het systeem gezet die geen FA ondersteunt. Vervolgens heb ik de EARS schijven gejumperd op pins 7-8 en toegevoegd aan de Pool in WHS. Ze doen het nu uitstekend!
Een betere manier om voor alignment te zorgen is de disks omzetten naar GPT (1 muisklik in disk management). Dan ben je niet afhankelijk van een jumpertje.

Ik doe even de aanname dat GPT mogelijk is in WHS omdat het in Server 2003 kan en daar is WHS op gebaseerd toch?

Uiteraard alleen doen als er geen data op de schijf staat!!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2011 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd er rekening mee dat de jumper op EARS/F4 er voor zorgt dat correct aligned partities opeens misaligned worden, en misaligned (XP) partities worden aligned; best wel een 'vieze hack' dus. Wat de jumper doet is het verhogen van de sectors per track van 63 naar 64; wat overigens niet hetzelfde is dan de LBA met één omhoog gooien, maar geeft wel het gewenste effect dat XP de partitie niet meer op LBA 63 aanmaakt, maar op LBA 64; wat juist weer aligned is.

Maar als je de jumper terug zet heb je weer een misaligned partition; dus ik zou die jumper met rust laten en gewoon een aligned partitie maken dat is de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:38
heb na toch even gegoogled te hebben ook een wd20ears schijf in m'n whs box (hp x510) geplaatst.
misschien voor de meeste even interessant om deze topic even te lezen: http://www.mediasmartserv...with-windows-home-server/

heb zelf met de tool dus ook de intellipark funtie van wd op de maximale time-out gezet (62min?) en heb hem gejumperd toegevoegd aan de pool. tot nu toe werkt alles uitstekend.
Pagina: 1