Optical - geluidskaart en Receiver/audio/5.1

Pagina: 1
Acties:

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:47
Beste mensen,

Ik heb een kleine upgrade gedaan in mijn home cinema gedeelte (Denon 3805) en daar een mooie Sub center en achter speakers bij gehaald.
Als HTPC gebruik ik een simpel moederbord (Jetway mini atx met een E8400 en Server 2008 R2)
Deze is helaas alleen analoog aan te sluiten en ik wil toch graag via de optical ingang van de Denon gaan werken. (geen HDMI)

Ik moet dus aan een aparte geluidskaart en ik ben al op onderzoek geweest maar ik kom er dus niet uit.
De vraag is als volgt, als je via optical een verbinding maakt met je receiver, maakt het dan uit of je een kaartje van een tientje of van 100+ euri gebruikt?
Ik begrijp dat SNR een factor is en ondersteuning van de verschillende geluidsformaten, wat is wijsheid in deze?
Hoe zit dat met ondersteuning voor Dolby Digital Live (DDL), heb je daar echt voordeel van. Op de forums is de mening daarover verdeeld.
Voordat ik dus op aanschaf overga, waar moet ik naar kijken en hoe belangrijk is het om hier geld in te investeren?

Overigens ik gebruik de HTPC om video (mkv en avi etc) af te spelen en iTunes om muziek af te spelen (pure direct - 2 speakers en sub)
Hoe de ondersteuning van de eventuele geluidskaart is met server 2008 zie ik dan later wel, als mensen hier ervaringen mee hebben graag feedback.

dank,

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Volgens mij maakt het echt heel weinig uit wat voor geluidskaart (voor digitaal uit), zolang je er maar het formaat van jou keuze overheen kan sturen.

Ik gebruik de ingebouwde geluidskaart van mijn
pricewatch: Asus P6T Deluxe V2
op een
Beresford TC-7520 DAC

Perfect geluid (let wel op je instellingen natuurlijk).

[ Voor 2% gewijzigd door Kompaan op 06-12-2010 13:49 . Reden: (voor digitaal uit) ]

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Het geluid wordt verwerkt door je receiver. Dus elke simpele geluidskaart met een optische aansluiting is goed.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
Ik hoop echter wel dat je geen win7 gebruikt.... Ik kom er maar niet uit hoe ik de spdif meer dan 2 kanalen moet laten uitsturen... Een vista bestand gebruiken werkt bij mij daar niet voor....

Onder XP is het dan weer geen probleem....

[ Voor 10% gewijzigd door R.E. op 06-12-2010 14:00 ]

Vette shit!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Bad Brains schreef op maandag 06 december 2010 @ 13:21:
Als HTPC gebruik ik een simpel moederbord (Jetway mini atx met een E8400 en Server 2008 R2)
Deze is helaas alleen analoog aan te sluiten en ik wil toch graag via de optical ingang van de Denon gaan werken. (geen HDMI)
Wat voor een bord heb je precies, en heeft deze niet toevallig al een spdif headertje onboard welke je met een simpel kabeltje naar buiten kan voeren?

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 13:36

1Kb

Mocht je voor een creative willen gaan, let een beetje op de aansluitingen. Niet alle modellen hebben een normale toslink aansluiting. Daarnaast heeft de game uitvoering ook alleen stereo en geen DTS/DD.

Mijn opstelling is een Creative X-Fi Titanium (=pcie) aangesloten op een pioneer dv77 ht-set via toslink.
Daarvoor had ik een gamer (pci) uitvoering, maar die moest dus via een adapter worden aangesloten. Wat zoekwerk leerde ook dat deze kaart alleen stereo via toslink uitstuurt.

Overigens, geen idee hoe het met andere drivers zit, maar voor de creative moest ik toslink wel activeren via de driver.

*aanvulling
Is toslink een must? Denk aan hdmi/dvi geluid via evt een video kaart. Net ff de versterker opgezocht:)

[ Voor 8% gewijzigd door 1Kb op 06-12-2010 14:30 ]

• Bad Brains
Toslink is een must idd, dit was een tweedehandsje.
Creative ben ik niet zo van gecharmeerd, als het belangrijk is om een relatief duur kaartje aan te schaffen zat ik aan de Auzentech's te denken.
Misschien kan ik beter gelijk een upgrade uitvoeren en een bordje met optical out te nemen (en dan naar i3 platform), maar ben daar nog over verdeeld.

Ik geloof overigens niet dat er er een spdif op het bord zit, net even in de manual gekeken maar daar zie ik geen aansluiting.
http://www.jetwaytw.com/manual/I31GM3.rar

Het bordje is een Jetway I31GM3

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-02 19:28
in die handleiding staat wel spdif genoemd, pagina 11 helemaal onderaan, maar ze praten alleen over stereo, weet niet of je hier iets aan hebt:?

• Bad Brains
Ik zie inderdaad een spdif header staan, er staat bij dat het alleen voor AC3 is. (plaatje)
Nu is mijn kennis van digitale audio vrijwel nul, dat houd dus in dat het geen DTS en DTS-neo doet? Of omdat het digitaal is, doet mijn Denon dat dan.

Verder zat er bij het moederbord niet iets van een s/pdif riser, ik neem aan dat ik elke willekeurige daarvoor kan gebruiken mits ik op de aansluiting let van de mammaplank in kwestie.

Ik zat overigens te kijken naar de X-Raider 7.1 geluidskaart, maar als ik naar de specs kijk zie ik geen DTS ondanks dat ze adverteren als zijnde een kaart voor muziek en video.
Ik neem aan dat ik wel een kaart nodig heb die beide ondersteund, of begrijp ik er nou "F" van?

http://www.auzentech.com/site/products/x-raider.php

* C-Media CMI 8768 Audio Processor
* 8 (7.1) Surround Sound System
* PCI Rev. 2.2 compliant with bus mastering modes
* TI NE5532P High-performance Operational Amplifiers (OPAMPs)
* Swappable OPAMP Sockets for All Channels
* Unique Karaoke Functionality (Mic Echo, Key-Shifting and Vocal Cancellation)
* Two-Pin Digital Output Port
* Front Panel connections via the Intel® HD 10-1 pin FP_Audio: more.
* Xear3D™ Surround (EAX® 1.0/2.0, A3D and Direct3D®)
* Supports 96K/24bit Digital playback
* 7.1 Virtual Speaker SHIFTER

Ik snap wel waarom ik er niet uitkom ;)

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Heel erg overkill voor wat je wil. Je hebt alleen optical out nodig met een chipset/driver die DTS wil bitstreamen, de rest doet je receiver. Je hoeft hiervoor dus geen dure geluidskaart te hebben, wat het zijn alleen maar bitjes.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
^^ met hem. Dit zou in principe al voldoen: pricewatch: ICIDU 7.1 PCI Sound Card MI-707210
Pagina: 1