Wat is een HD in metaal waard?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Stel je hebt een flink stel oude harde schijven die opengehaald zijn en waarvan de platters een paar flinke beuken hebben gehad om de data zo goed als mogelijk te vernietigen/unrecoverable te maken.

Wat is een kist vol oude SCSI schijven dan nog waard? Ik kan me voorstellen dat er veel waardevolle metalen in verwerkt zijn, maar de bedrijven die ik zo even snel google vragen alleen maar naar onverwerkt alu of grote hopen geisers, boilers, badkuipen e.d..

Valt zoiets te verkopen of kun je ze maar beter afvoeren en hopen dat je niet hoeft te dokken?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
Aangezien je oude harde schijven voor een drol en een scheet kan kopen, zou ik zeggen: niks. Al eens gekeken naar de metaalprijzen? Die zijn tegenwoordig ook niet veel meer.

The devil is in the details.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 13:15
Misschien dat je er bij een schrootboer de kilo prijs voor kunt krijgen, maar die hebben idd het liefst een beetje zuiver metaal.

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:37
Mobiele telefoons worden (of werden) nog wel eens ingezameld omdat er een minieme hoeveelheid goud in zit (weet niet of dat nu nog zo is), maar dat zal bij harde schijven wel niet zo zijn. Je kan dat spul toch kosteloos bij een milieustraat inleveren?

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-12 14:56
whiplash1990 schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:59:
Misschien dat je er bij een schrootboer de kilo prijs voor kunt krijgen, maar die hebben idd het liefst een beetje zuiver metaal.
Tenzij het hier over meer dan 100 kilo gaat zou ik er de moeite niet eens voor nemen, je zal eerst de troep tussen het metaal uit moeten halen (veel werk) en dan zal je waarschijnlijk nog niet eens een goede prijs voor krijgen ook. Ik zou je een tripje gemeentewerf adviseren (mits het best wel veel is natuurlijk), en hopen dat je er niet voor moet betalen

Kiek em goan!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
De platters zijn vaak van glas gemaakt, met een laagje metaal erop.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Behuizing is voor het grootste deel van aluminium lijkt mij wel wat waard...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Toen een 'mannetje' bij mij laatst een oude boiler ophaalde en ik even met hem stond te praten meldde hij dat oud ijzer momenteel 10 eurocent per kilo oplevert. Dus reken maar uit.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-12 12:44
Dat mannetje zal echt geen honderd kilo harde schijven willen hoor. Metaal is zeker goeie handel, maar niet ongesorteerd.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CaptJackSparrow schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:18:
Toen een 'mannetje' bij mij laatst een oude boiler ophaalde en ik even met hem stond te praten meldde hij dat oud ijzer momenteel 10 eurocent per kilo oplevert. Dus reken maar uit.
ijzer ja, maar een kijk wel uit dat je boiler niet van koper is oid, dat kan nogal uitmaken
quote: qoute uit 2008 ergend gewoon voor het idee
Door de Financiele recessie staat ook de oudmetaalprijs op instorten!!Huidige dagwaardes:
Aluminium: 0.55 Koper rood:3.05 Lood: 0.65 IJzer: 0.08
Verwachting is dat de prijzen klederen!
harde schijven zijn meestal overwegend aluminium

ouda

Iperf

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:33
fish schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:29:
[...]

ijzer ja, maar een kijk wel uit dat je boiler niet van koper is oid, dat kan nogal uitmaken

[...]

harde schijven zijn meestal overwegend aluminium

ouda
En natuurlijk de magneten:
Wikipedia: Neodymium

Dat schijnt wel wat waard te zijn maar zoals eerder aangegeven: die spullen moet je er eerst uit zien te halen. Dat is nogal wat sloopwerk. Dat doen chinese kinderhandjes beter en goedkoper. :)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Oké, het is waardevol metaal, maar teveel werk om eruit te halen, tenzij het om echt grote hoeveelheden gaat. Dan zal een kist van +- 50 kilo wel niks opbrengen gok ik :P

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-12 12:44
wmeester schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:44:
Dat is nogal wat sloopwerk. Dat doen chinese kinderhandjes beter en goedkoper. :)
Dacht eerst ook dat alles wel naar die regio's ging.

Vorig jaar nog 200kg aangemeld op ictmilieu.nl. Het was een heel ander bedrijf wat het op kwam halen en kan me nog herinneren dat het op hun site leek alsof ze zelf -in Nederland- de boel uit elkaar sloopte (met foto's waar ze het kunststof verwijderen en korrels van maken). Of het ook de werkelijkheid was.. Kan helaas niet meer terugvinden welk bedrijf het was :(

Ik kan het me wel voorstellen: met grote hoeveelheden en wat (of veel) subsidie er op.
Pagina: 1