Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Digitaal Overdrachts Dossier (DOD)

Pagina: 1
Acties:

• josjojo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-01 15:51
Afbeeldingslocatie: http://www.vdod.nl/users/default/pictures/logo_vdod.gif

Onderwijsgegevens van een leerling kunnen tussen scholen worden uitgewisseld d.m.v. een Digitaal Overdrachts Dossier. Dit is een bestand met de extensie .dod. Dit bestand kan worden geïmporteerd en geëxporteerd door verschillende Leerling Administratie Systemen (LAS).

Op internet is maar weinig gedetailleerde informatie beschikbaar over dit bestandsformaat.
Op deze website is nog de meeste info te vinden: http://www.vdod.nl

Ik ben op zoek naar gegevens over hoe dit bestand is opgebouwd, zodat ik het zelf kan maken. Ik wil namelijk het inschrijven van nieuwe leerlingen door ouders automatiseren.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan wil je even bellen met die mensen om zeker te zijn dat je de juiste specs hebt :Y)

30 seconden Google levert mij trouwens de melding
ELD-release 1.1 was nog ‘naast’ het Digitaal Overdrachts Dossier (DOD) gebouwd, in de nieuwe release zijn DOD en ELD voor het eerst volledig geïntegreerd. Met deze 2.0-specificaties kunnen leveranciers aan de slag en ook het ELD-postkantoor wordt aangepast aan de
nieuwe standaard. Naar verwachting kan vanaf volgend jaar zomer worden gewerkt met ELD 2.0.
en dus http://www.lerendoorgeven...fessional%2f4%2f6%2f12%2f maar wat dat voor jou waard is weet ik niet (kleine kans maar misschien omvat het niet de hele standaard en alleen delen die voor een SIS-leverancier relevant zijn?), zie mijn eerste zin :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• josjojo
@F_J_K: Ik heb de website die je suggereerde bekeken. Op de website staat een uitgebreide beschrijving van het ELD. Het ELD is een systeem met een postkantoor. Een school kan een XML-document naar het postkantoor sturen en een andere school of instantie kan dit hier vandaan halen. De specificatie schrijft voor dat het XML-document is gesigneerd met een bepaalde sleutel. Om deze sleutel te bemachtigen moet je een contact sluiten.

Op de website die je noemde vond ik ook een XML-schema (.xsd) voor DOD. Een DOD-bestand is een 'los' XML-bestand dat je bijvoorbeeld via mail of een usb-stick kunt versturen/verplaatsen. Het bestand hoeft niet gesigneerd te worden en gebruikt geen postkantoor.

Het DOD formaat wil ik graag gebruiken.

Verwijderd

Het is redelijk gemeen, maar volgens mij mag je alleen gegevens via het DOD uitwisselen als je lid bent van de vereniging DOD.
Het DOD bestand is een gecodeerd bestand. Daarin zit een simpel XML bestand.

Vele LAS systemen zijn tegenwoordig web-based.
Ik denk dat het grootste deel zijn webversie heeft gebaseerd op het .NET framework met webservices.

Hoe zie je het voor je hoe een inschrijving van een leerling zou gaan? (semi-code)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2010 14:39 . Reden: typvout ]

• josjojo
Mijn idee is om het inschrijven van een leerling als volgt te doen. Hierbij gaat het om een basisschool (primair onderwijs):
  1. De ouders downloaden een pdf-inschrijfformulier of krijgen deze via de mail opgestuurd.
  2. De ouders vullen het formulier in. Tijdens het invullen worden al enkele velden gevalideerd zodat de ouders directe feedback krijgen.
  3. De ouders klikken op een verstuurknop. Enkele velden worden nog gecontroleerd en als alles juist is ingevuld, dan worden de ingevulde gegevens naar onze website verstuurd.
  4. Een php-script vangt deze gegevens op en valideert de gegevens.
  5. De gegevens worden opgeslagen in een DOD-bestand en dit bestand wordt naar de directie van de school gemaild.
Het bovenstaande kan op vele manier: geen pdf, maar een html-form; geen php-script, maar een andere taal; gegevens niet opslaan in een DOD-bestand, maar in een ander formaat; het bestand niet mailen, maar ergens anders klaarzetten (een mail met een link naar het bestand en dit laten downloaden).
Echter, in eerste instantie wil ik het op de bovenstaande manier doen.

Ps. Als je eerst lid moet worden van de vereniging DOD, is dat inderdaad gemeen. De overheid had (heeft) toch als streven om zoveel mogelijk opensource te gaan gebruiken?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Binnen de overheid / de IB groep en dergelijke werkt men voornamelijk met bekende leveranciers. Je moet te boek staan als leverancier van een LAS en daarmee voldoen aan allerlei verplichtingen. Zo ook het ELD wat geïmplementeerd moest worden, als je ervoor kiest om dat niet te doen wordt je uit de lijst van bekende LAS leveranciers gegooit en kun je er wel mee stoppen.

Ik begrijp uit je TS dat jij geen LAS ontwikkelt, maar voor een school de boel wel iets wil automatiseren. Zodat ze DOD bestandjes krijgen die ze er rechtstreeks in kunnen gooien. Als je lid moet worden van die vereniging om de structuur te kunnen achterhalen gaat het waarschijnlijk wel lang duren, gezien je geen LAS ontwikkelaar bent.

Oh, ik zie hierboven dat je al een XSD hebt gevonden van het DOD. Dan ben je klaar toch? Daar staat alles in wat je wil weten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

Oh, ik zie hierboven dat je al een XSD hebt gevonden van het DOD. Dan ben je klaar toch? Daar staat alles in wat je wil weten.
De structuur is van het XML bestand dat *in* het DOD bestand zit. Zie het DOD bestand als een ZIP bestand. Er kunnen meerdere leerlingen in 1 DOD bestand zitten.

Persoonlijk zou ik een HTML / PHP formulier maken op de website van de school. Moeten ze wel een PHP host hebben natuurlijk

Ik zou een verschil maken tussen een aanmeldformulier en het inschrijven van de leerling. Als school wil je neem ik aan toch een soort intake gesprek houden.

(de school wil ook dingen weten die ik niet op het aanmeld / inschrijfformulier zou vragen)

Welke gegevens zou je op het aanmeld- / inschrijfformulier willen vragen? Gelet op het XSD bestand en eventuele verplichte velden. Als je betekenis van velden niet weet zou ik het aan de school of in dit topic vragen.

• !null
Tja, dat zie ik natuurlijk niet aankomen, zo'n ontwerpkeuze. Ik had verwacht dat het gewoon een XML bestand was met daarin mogelijk meerdere leerlingen gedefinieerd. Het leek me dat je dat ook zou vinden in de XSD van het DOD. Dat leek me zinnig, gebeurt ook zo bij het ELD. Maar blijkbaar werkt het niet zo en heb je aan alleen de XSD niet genoeg.

Maar goed, wellicht kun je een DOD bestand exporteren uit het LAS wat de betreffende school gebruikt. En dan dat bestand onderzoeken, kijken of je het als een ingepakt bestand (zip / tar / etc) kunt benaderen of niet.

Verwijderd

Maar goed, wellicht kun je een DOD bestand exporteren uit het LAS wat de betreffende school gebruikt. En dan dat bestand onderzoeken, kijken of je het als een ingepakt bestand (zip / tar / etc) kunt benaderen of niet.
Ze gebruiken niet de officiële zip, maar een eigengemaakte zipper. Tevens is volgens mij het DOD bestand ook nog eens geencrypt.
Vergeet niet dat in het DOD bestand zeer privacy gevoelige gegevens (kunnen) staan.

• !null
Ik dacht zostraks gelezen te hebben dat het DOD bestand juist niet versleuteld is, i.t.t. tot het zwaar beveiligde ELD mechanisme. Maar ik kan ook niet meer vinden waar. Jij hebt zelf een paar posts eerder gezegd dat het om een gedecodeerd bestand ging.
Maar goed, het zou ook vreemd zijn als het niet versleuteld was.

• josjojo
Bedankt voor jullie gedachten. Ik zal proberen op zoveel mogelijk te reageren.
Eerst een paar stellingen:
  • Ik ben zelf ict-coördinator op een basisschool. Ik heb een PABO en een HBO informatica achtergrond.
  • Ik ben geen officiële softwareontwikkelaar en dit project doe ik puur vanuit de hobby.
  • Ik ben geen leverancier van een LAS. Dit wil ik ook niet worden. Aanmelden als bekende leverancier zit er dus niet in.

!null schreef op donderdag 09 december 2010 @ 08:39:
[...]
Het XML-bestand zit ingepakt in een DOD-bestand. Door het XSD-bestand weet ik hoe het XML-bestand eruit moet komen te zien. Hoe het DOD-bestand eruit ziet weet ik echter nog niet.

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:02:
De structuur is van het XML bestand dat *in* het DOD bestand zit. Zie het DOD bestand als een ZIP bestand. Er kunnen meerdere leerlingen in 1 DOD bestand zitten.
Dit wist ik dus nog niet. Hoe kom je aan deze info?
[...]
Persoonlijk zou ik een HTML / PHP formulier maken op de website van de school. Moeten ze wel een PHP host hebben natuurlijk
[...]
Dat is ook een optie, maar ik vind een pdf -form professioneler staan.
PHP-host is aanwezig. Daar draait de website namelijk ook op.
[...]
Ik zou een verschil maken tussen een aanmeldformulier en het inschrijven van de leerling. Als school wil je neem ik aan toch een soort intake gesprek houden.

(de school wil ook dingen weten die ik niet op het aanmeld / inschrijfformulier zou vragen)
[...]
Precies. Ouders komen (meestal met het kind) op school voor een intakegesprek. Daarna krijgen de ouders een papier inschrijfformulier mee. Dit formulier sturen de ouders ingevuld weer terug. De gegevens op het inschrijfformulier worden overgenomen in het LAS (Esis). Het invullen is een monnikenwerk en zou ik graag geautomatiseerd zien.
[...]
Welke gegevens zou je op het aanmeld- / inschrijfformulier willen vragen? Gelet op het XSD bestand en eventuele verplichte velden. Als je betekenis van velden niet weet zou ik het aan de school of in dit topic vragen.
[...]
Het inschrijfformulier ziet er ongeveer uit als in dit word-document.

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 13:59:
[...]
Ze gebruiken niet de officiële zip, maar een eigengemaakte zipper. Tevens is volgens mij het DOD bestand ook nog eens geencrypt.
Vergeet niet dat in het DOD bestand zeer privacy gevoelige gegevens (kunnen) staan.
Het klinkt alsof het closed-source is. Zou ik het moeten opgeven?

Verwijderd

Jij hebt zelf een paar posts eerder gezegd dat het om een gedecodeerd bestand ging.
Dat was een typvout.

@TS : kijk even of je met de webservices van het LAS programma van de school verbinding kan maken en op die manier de gegevens van de leerling aan kan leveren.

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Als ik het goed begrijp is het uiteindelijke doel de gegevens die de ouders invullen zo eenvoudig mogelijk in het LAS systeem zetten?

En het LAS systeem kan alleen ELD of DOD bestanden importeren of handmatig gevuld worden via een formulier wat op dit moment als teveel werk wordt beschouwd?

Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn een script dat automagisch door het handmatige formulier loopt.

Of zit ik er helemaal naast?

👑

• josjojo
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 14:41:
[...]
@TS : kijk even of je met de webservices van het LAS programma van de school verbinding kan maken en op die manier de gegevens van de leerling aan kan leveren.
Bedoel je zoiets als SOAP? Voor zover ik weet worden er niet van dit soort webservices beschikbaar gesteld.

ajakkes schreef op donderdag 09 december 2010 @ 14:49:
Als ik het goed begrijp is het uiteindelijke doel de gegevens die de ouders invullen zo eenvoudig mogelijk in het LAS systeem zetten?
Dat is het doel ja.
[b]ajakkes schreef op donderdag 09 december 2010 @ 14:49:
[...]
En het LAS systeem kan alleen ELD of DOD bestanden importeren of handmatig gevuld worden via een formulier wat op dit moment als teveel werk wordt beschouwd?

Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Er zijn (naar mijn weten) geen andere mogelijkheden. Importeren kan alleen via DOD en ELD.
Er is een instructievideo waarin wordt uitgelegd hoe je met onze LAS een nieuwe leerling kunt invoeren.
[b]ajakkes schreef op donderdag 09 december 2010 @ 14:49:
[...]
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn een script dat automagisch door het handmatige formulier loopt.

Of zit ik er helemaal naast?
Het zou inderdaad ook op deze manier kunnen, maar dat kan waarschijnlijk niet met een serverscripttaal als PHP. (Daar ben ik het meest in thuis :+ )

Verwijderd

Het klinkt alsof het closed-source is. Zou ik het moeten opgeven?
Nee, nog niet opgeven. Voor bijna alles is een oplossing.
Dat is ook een optie, maar ik vind een pdf -form professioneler staan.
PHP-host is aanwezig. Daar draait de website namelijk ook op.
Wat gebeurt er nadat het PDF-form is ingevuld, wil je er via het PDF bestand een (in dit geval) XML bestand van genereren?
Je kunt toch ook van het word document een PHP form genereren, dat zou een makkie moeten zijn.
Beetje Word HTML cleanen en je hebt een prachtig formulier wat je eventueel in Esis zou kunnen pompen.

Esis heeft een Windows versie en Esis heeft een Web-Based versie (webservices). Welke versie gebruikt de school?

Kijk of de mensen van Esis hun webservices willen open stellen. Dat zullen ze toch op een gegeven moment moeten doen voor andere instanties, nu is een mooi moment.

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

De instructie video ziet eruit als een webbased applicatie. Kan je via TamperData niet kijken welke GET of POST variabelen er naar een url gestuurd worden?

👑

• josjojo
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:17:
[...]
Wat gebeurt er nadat het PDF-form is ingevuld, wil je er via het PDF bestand een (in dit geval) XML bestand van genereren?
Je kunt toch ook van het word document een PHP form genereren, dat zou een makkie moeten zijn.
Beetje Word HTML cleanen en je hebt een prachtig formulier wat je eventueel in Esis zou kunnen pompen.
Hmm, inderdaad. Ik zal er eens over nadenken.
Het pdf-form wil ik naar het web sturen via een http-post-request. In pdf gaat dat makkelijk met 1 regel javascript:
JavaScript:
4
5
6
7
this.submitForm({
    cURL: "http://www.school.nl/inschrijving.php",
    cSubmitAs: "HTML"
});
[...]
Esis heeft een Windows versie en Esis heeft een Web-Based versie (webservices). Welke versie gebruikt de school?
Webbased
[...]
Kijk of de mensen van Esis hun webservices willen open stellen. Dat zullen ze toch op een gegeven moment moeten doen voor andere instanties, nu is een mooi moment.
Ik had ze al een mail gestuurd met de vraag of ze een uitgebreidere beschrijving van DOD konden sturen dan wat ik kon vinden op interent. Dit was hun antwoord:
Zeer binnenkort gaat het ELD project van start. Dit is een geautomatiseerde manier van gegevens invoeren. Hierover vindt u informatie onder de Help van ESIS en www.lerendoorgeven.nl.
Hier kon ik dus niets mee.

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat het ELD de vervanger wordt van het DOD

Je kunt 3 dingen doen.
1) Je kunt vragen of ze een beschrijving kunnen geven van de webservices en of je de leerling via webservices kan aanleveren
2) Je kunt kijken of je op een andere manier dan DOD de leerling in het web-based pakket van Esis kan importeren (hopenlijk hebben ze meerdere import vormen
3) Je kunt je verdiepen in het ELD en kijken wanneer dat van start gaat.
Als je op 1 of andere manier via PDF / PHP de gegevens in ELD formaat kan krijgen, ben je een goed eind op weg.
en nog een linkje naar weer diezelfde site: lerendoorgeven.nl
Dit is een linkje naar de gegevensets voor het primair onderwijs en een paar voorbeelden.

http://www.lerendoorgeven...spx?id=/professional/7/2/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2010 17:41 ]

• josjojo
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:35:
[...]
Je kunt 3 dingen doen.
1) Je kunt vragen of ze een beschrijving kunnen geven van de webservices en of je de leerling via webservices kan aanleveren
Ik heb Rovict nogmaals gemaild met de vraag of ze me info kunnen sturen over ELD of DOD of evt. webservices. Even afwachten...
[...]
2) Je kunt kijken of je op een andere manier dan DOD de leerling in het web-based pakket van Esis kan importeren (hopenlijk hebben ze meerdere import vormen
Ik ben nog geen andere importvormen tegengekomen. De help is hierover ook onduidelijk.
[...]
3) Je kunt je verdiepen in het ELD en kijken wanneer dat van start gaat.
Als je op 1 of andere manier via PDF / PHP de gegevens in ELD formaat kan krijgen, ben je een goed eind op weg.
Op de website www.lerendoorgeven.nl staat hierover het volgende:
Jaar van uitrol
Tijdens een eerste officiële bijeenkomst begin dit jaar hebben de nieuwe bestuursleden de wens uitgesproken om 2010 het jaar van implementatie te laten zijn. In 2009 hebben de eerste leveranciers van schoolinformatiesystemen de standaard ELD ingebouwd. De komende twee jaren staan in het teken van de uitrol: de daadwerkelijke uitwisseling van gegevens tussen scholen. Van Harten: ‘De aanloopfase is nu definitief voorbij. De focus richt zich nu op wat er in de scholen gebeurt. Hoe ziet ELD er in de praktijk uit, waar lopen docenten tegenaan, wat hebben schoolbestuurders nodig?
Het is dus mogelijk om om het ELD nu al te gebruiken. Veel SIS leveranciers moeten het echter nog implementeren. Esis komt volgende week met een update waarin het ELD zou moeten werken.

ELD blijft een optie, maar het het probleem van het certificaat blijft ook bestaan.
[...]
en nog een linkje naar weer diezelfde site: lerendoorgeven.nl
Dit is een linkje naar de gegevensets voor het primair onderwijs en een paar voorbeelden.

http://www.lerendoorgeven...spx?id=/professional/7/2/
Bedankt voor de gegevenssets. Deze had ik nog niet gelezen.

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
josjojo schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:36:
[...]

Hmm, inderdaad. Ik zal er eens over nadenken.
Het pdf-form wil ik naar het web sturen via een http-post-request. In pdf gaat dat makkelijk met 1 regel javascript:
JavaScript:
4
5
6
7
this.submitForm({
    cURL: "http://www.school.nl/inschrijving.php",
    cSubmitAs: "HTML"
});

[...]

Webbased

[...]

Ik had ze al een mail gestuurd met de vraag of ze een uitgebreidere beschrijving van DOD konden sturen dan wat ik kon vinden op interent. Dit was hun antwoord:

[...]

Hier kon ik dus niets mee.
Waarom PDF, en niet gewoon een HTML-formulier? Veel mensen hebben javascript in pdf-readers uitgeschakeld ivm. beveiligingsrisico's.

• josjojo
ThomasB schreef op zondag 12 december 2010 @ 02:38:
Waarom PDF, en niet gewoon een HTML-formulier? Veel mensen hebben javascript in pdf-readers uitgeschakeld ivm. beveiligingsrisico's.
Ik denk wel dat je gelijk hebt. Een formulier op internet levert veel minder problemen op. Met elke browser is deze te openen. Ik denk dat ik het ook op deze manier zal gaan doen.

Ondertussen heb ik met een bovenschoolse ict-er het project besproken. Hij vond het een zeer goed idee. Hij heeft ook contacten bij Rovict en hij zou even informeren naar mogelijkheden voor een koppeling. Als ik meer weet laat ik het weten.

• josjojo
Ik had een mail gestuurd naar de mensen van lerendoorgeven.nl. Ik heb nu een antwoord terug.

Door het invullen van een formulier kun je je aanmelden voor het ELD. Binnen 2 werkdagen krijgt je een certificaat toegestuurd.

FYI is hier de aansluitprocedure:
Aansluitformulier ELD

Om te kunnen testen met het LSP-ELD is het nodig om eerst het schoolinformatiesysteem aan te sluiten. Hiertoe moet een aansluitprocedure doorlopen worden. De procedure is als volgt:
1. De aanvrager vult het onderstaande formulier in en verstuurt deze naar JR van BKWI. Dit kan per email naar xxx.
2. Via het formulier wordt onder meer een IP-nummer opgegeven. Dit IP-nummer is nodig voor het kunnen testen zonder SSL. BKWI zorgt ervoor dat de aanvrager vanaf dat IP-nummer gebruik kan maken van het LSP-ELD zonder SSL.
Daarnaast kan de aanvrager testen met SSL. Hiervoor wordt aan de aanvrager een SSL-certificaat beschikbaar gesteld. (Het gebruik van dit certificaat is niet gebonden aan een IP-nummer.)
3. De aanvrager krijgt toegang tot de BKWI-issuetool Mantis. Via dit systeem wordt het mogelijk om bevindingen/bugs vanuit het testen aan te melden. Vanuit het projectteam ELD worden deze bevindingen vervolgens afgehandeld conform het testplan.
Een korte handleiding over het werken met Mantis wordt naar de aanvrager gestuurd na ontvangst van het formulier.
4. De aanvrager ontvangt technische informatie over de locatie van het LSP-ELD (ip-nummer, padnamen, etc.) waarmee de koppeling tot stand gebracht kan worden. Tevens ontvangt de aanvrager een SSL-certificaat.
Ik ben erg benieuwd wat ik met het certificaat kan.

• !null
Het ELD is al door een aantal LAS leveranciers geïmplementeerd kan ik je vertellen.

Maar het ELD is niet zomaar een bestandsformaatje, het is het verifieren van je gegevens met de IBgroep/DUO, over een dik beveiligde verbinding etcetera.
Het schiet je doel een beetje voorbij, als je een ouder een formuliertje wil laten invullen en die nieuwe leerling wil importeren in het LAS.

Het ELD is iets tussen het LAS en DUO. Niet tussen het LAS en een nieuwe leerling die op de site van je school komt kijken.
Gezien jij niet het LAS ontwikkelt heb je er eigenlijk ook niets mee te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 21-12-2010 16:55 ]

Pagina: 1