Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

c volume uitbriden met een nieuwe schijf

Pagina: 1
Acties:

• benprint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-11 14:33
Beste medetweakers,

IK ben bezig bij een klant om de c: schijf uit te breiden.
Er is in het verleden een (veel) te kleine schijf in de fileserver geplaatst en nu komen ze in de problemen
Ik dacht heel simpel een nieuwe schijf erin, c: partitie uibreiden maar, dit lukt op geen enkel manier.
Ik heb met google gevonden dat ik het beste diskpart kon gebruiken maar dit kan alleen maar als je twee partitie's op de zelfde schijf hebt (volgens mij) . Je kunt de d partitie verkleinen en die voor de c schijf gebruiken. maar met een losse schijf staat niet beschreven .Geen flauw idee wat evt nodig is om dit gereed te krijgen. ik ben al een paar uur aan het stoeien (test situatie). maar niets lijkt te werken.
specs
windows 2003 sbs
oude hd 40 gig (1 partietie)
nieuwe hd 160 gig ( moet dus aan de c: partitie)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom vervang je de oude disk niet voor de nieuwe?

Sowieso lijkt het me verstandiger om (als je toch met de disken bezig gaat) een vorm van disk-redundancy gaat introduceren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:35

mphilipp

Romanes eunt domus

Wat je het beste kunt doen, is een image van de 40Gb disk maken en die op de 160Gb restoren. Dat doe je met iets als Acronis ofzo. Dus echt een image maken zodat je er ook nog van kunt booten.
Vervolgens kun je met een andere Acronis tool de partitie resizen tot de volledige diskruimte.

Als alles gelukt is (en test dat eerst goed), kun je die 40Gb disk in de server houden om af en toe bepaalde zaken te backuppen oid. Tenzij je dat al ergens anders op doet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:56

SpamLame

niks

Of op 2003SBS kan als het de boot disk betreft weet ik niet, win2003 kan het wel.
Beide (basic) disken converteren naar dynamic en het volume spannen over beide disken.
Of de tweede disk mounten op de folder waar de meeste user data in zit. Wel eerst de data copieren natuurlijk.

De oplossing van mphilipp vind ik netter en Question Mark zijn opmerking is ook iets om over na te denken.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 18:12
PNS -> WSS

If it ain't broken, tweak it!

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Geen mooie oplossing, maar je zou eventueel ook een mount point kunnen gebruiken.

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:36

D4NG3R

kiwi

:)

Wat jij zoekt is een JBOD actie, deze merged 2 schijven samen tot 1 partitie. Bedenk je hierbij wel dat dit net als RAID het probleem geeft dat bij 1 kapotte schijf, je een deel van je data kwijt bent.

Edit: Maar of dit kan met een al bestaande *Systeem!* partitie weet ik niet.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 06-12-2010 12:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

SpamLame schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:34:
Of op 2003SBS kan als het de boot disk betreft weet ik niet, win2003 kan het wel.
Beide (basic) disken converteren naar dynamic en het volume spannen over beide disken.
Of de tweede disk mounten op de folder waar de meeste user data in zit. Wel eerst de data copieren natuurlijk.
Ik zou dat soort grappen juist niet uithalen bij de bootdisk van mijn fileserver. Als ik iets zou doen met meerdere discs, dán zou ik iets als striping én mirroring pakken. Je wilt geen minuut downtime van je server hebben omdat je op een goedkope (maar ingewikkelde) manier diskruimte wilt uitbreiden.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ook als downtime ongewenst is lijkt me een RAID-1 configuratie iets om zeer serieus aan te denken. En het geef ook een 'real-time back-up' die weer beter is dan een enkele schijf met dagelijkse back-ups. Ook met RAID-1 maak je in een bedrijfsomgeving natuurlijk nog steeds (op zijn minst) dagelijkse back-ups.

(Tabje stond blijkbaar al weer tijdje open 8) )

[ Voor 7% gewijzigd door CaptJackSparrow op 06-12-2010 13:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

D4NG3R schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:56:
Wat jij zoekt is een JBOD actie, deze merged 2 schijven samen tot 1 partitie. Bedenk je hierbij wel dat dit net als RAID het probleem geeft dat bij 1 kapotte schijf, je een deel van je data kwijt bent.

Edit: Maar of dit kan met een al bestaande *Systeem!* partitie weet ik niet.
Dat hoeft niet eens, je kunt de schijf ook gewoon mounten in een directory op de eerste disk. Niet ideaal imho, maar het werkt wel.

• SpamLame

SpamLame

niks

mphilipp schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:56:
[...]

Ik zou dat soort grappen juist niet uithalen bij de bootdisk van mijn fileserver. Als ik iets zou doen met meerdere discs, dán zou ik iets als striping én mirroring pakken. Je wilt geen minuut downtime van je server hebben omdat je op een goedkope (maar ingewikkelde) manier diskruimte wilt uitbreiden.
Ik ken je nivo uiteraard niet, maar dynamic disk, spannen en mountpoint vind ik niet ingewikkeld.
Het eerste (dynamic disk, spannen) is misschien zelfs te makkelijk, met mogelijk vervelende consequenties.
Als je met mountpoints aan de slag gaat, moet je dat niet gaan doen met de Systeem folders.

Ben met je eens dat er mooiere oplossingen zijn dan diegene die ik aandroeg, hoewel ik niet aan striping zou doen tenzij je de snelheids winst nodig hebt.

• SpamLame

SpamLame

niks

CaptJackSparrow schreef op maandag 06 december 2010 @ 13:25:
Ook als downtime ongewenst is lijkt me een RAID-1 configuratie iets om zeer serieus aan te denken. En het geef ook een 'real-time back-up' beschikbaarheid die weer beter is dan een enkele schijf met dagelijkse back-ups. Ook met RAID-1 maak je in een bedrijfsomgeving natuurlijk nog steeds (op zijn minst) dagelijkse back-ups.

(Tabje stond blijkbaar al weer tijdje open 8) )
R1 is geen 'real-time back-up', Als ik iets weg gooi is het toch echt op beide schijven weg.
RAID, behalve 0, kan alleen beschermen tegen diskuitval, niet meer en niet minder.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

SpamLame schreef op maandag 06 december 2010 @ 13:33:
[...]
Ik ken je nivo uiteraard niet, maar dynamic disk, spannen en mountpoint vind ik niet ingewikkeld.
Het eerste (dynamic disk, spannen) is misschien zelfs te makkelijk, met mogelijk vervelende consequenties.
Als je met mountpoints aan de slag gaat, moet je dat niet gaan doen met de Systeem folders.
Moeilijk niet (klik-klak-klaar), maar het ís een extra complexiteitslaag die je gewoon niet wilt op je OS disk van je server. Qua uitvoering stelt het geen drol voor, maar er zit gewoon weer iets tussen en dat moet je niet willen.

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Ben helaas vergeten hoe ik het precies heb gedaan.

Maar het is mogelijk om de inhoud van je harde schijf "bit for bit" over te zetten naar je nieuwe harde schijf. Hierna kan je de C: partitie op de nieuwe harde schijf vergroten.

De oude harde schijf kan je als backup of nieuwe partitie maken.

Een JBOD-raid opstelling zou niet mijn voorkeur zijn. Dit vergroot de kans op dataverlies alleen maar.

Edit:
Hier is wel iets te vinden geloof ik:
http://www.schoonepc.nl/n...ngen_imaging_windows.html

[ Voor 13% gewijzigd door ajakkes op 06-12-2010 14:47 ]

👑

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waarom zou je uberhaubt op de c-schijf willen bijzetten ?
Neem gewoon lekker die hele schijf op D: als opslag voor je fileserver. Simpeler overzichtelijker en nog sneller ook !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1