Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[div] Windows eet fysiek geheugen op

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een aantal VM's draaien die continu aanstaan. Het gaat om een paar XP's, een Win7, en een win2008. Ze vertonen allemaal hetzelfde rare gedrag en ik betwijfel dat het met de virtualisatie-omgeving te maken heeft. Het zijn immers doodnormale windowsen.

Het verschil zit em in hoe ik het geheugen voor de VM's indeel. Als ik een bepaalde VM 512MB fysiek geheugen geeft, en dan in windows een pagefile van 1GB aanmaak, is er geen vuiltje aan de lucht. Werkt perfect. Maar zodra ik al het geheugen fysiek maak, dus 1,5GB fysiek en een minimale pagefile (van, zeg, 16MB) dan begint windows (nogmaals, ALLE versies) al het fysieke geheugen op te eten.

Het maakt niet uit welk proces of service ik kill, het geheugen gaat niet omlaag. Je zou zeggen "daar is het geheugen toch voor??" Ja dat klopt op zich wel, maar ten eerste wordt het geheugen nooit meer vrijgegeven, dus ook niet voor applicaties die het nodig hebben. Out of memory errors alom. Ten tweede hebben andere VM's op dezelfde host ook geheugen nodig, en op deze manier wordt dat geheugen "gestolen" van VM's die zich wél gedragen (de host kent immers ook swapspace voor geheugen dat niet fysiek beschikbaar is, dus je kunt 6 VM's maken met ieder 1GB geheugen, op een host met 4GB fysiek geheugen).

De enige manier dus, is om de VM's dan maar "te weinig" geheugen te geheugen en hun eigen pagefile/swap te laten beheren, in plaats van om dat aan de host over te laten, die het juist op een snelle SSD zet.

Maar is er niet een betere manier om dit op te lossen?

日本!🎌

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:24

D4NG3R

kiwi

:)

Volgensmij is Windows zelf ook RAM nodig om de VM's te draaien? Ondanks dat de VM's zelf geen RAM gebruiken, gebruikt de Emulator (Waarop de VM geinstalleerd is) wel RAM.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nee, het zijn de guests die hun eigen RAM opeten, niet dat van de host.

De host zelf gebruikt trouwens bijna niets. De VM's draaien ook niet op een Windows host ;)

[ Voor 14% gewijzigd door _Thanatos_ op 06-12-2010 11:31 ]

日本!🎌

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Thanatos_ schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:24:

Maar is er niet een betere manier om dit op te lossen?
Vraag MS of ze het memory management voor je willen herschrijven?

Er is een reden waarom er een pagefile//swapspace wordt gebruikt bij besturingssystemen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

_Thanatos_ schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:24:
.... Het zijn immers doodnormale windowsen.

... Als ik een bepaalde VM 512MB fysiek geheugen geeft, en dan in windows een pagefile van 1GB aanmaak, is er geen vuiltje aan de lucht. Werkt perfect. Maar zodra ik al het geheugen fysiek maak, dus 1,5GB fysiek en een minimale pagefile (van, zeg, 16MB) dan begint windows (nogmaals, ALLE versies) al het fysieke geheugen op te eten.....
dit heeft niets met VM's te maken. probeer eens op een normale pc je pagefile uit te schakelen of op 16MB te zetten, je zult hetzelfde resultaat krijgen.

Windows 'lust' graag geheugen......

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Er is een reden waarom er een pagefile//swapspace wordt gebruikt bij besturingssystemen.
En die is?

Kijk, m'n punt is niet zozeer dat het geheugen volloopt, maar meer/vooral dat het geheugen dat ongevraagd opgesnoept is voor vermoedelijk de filecache, nooit wordt vrijgegeven voor applicaties die opeens wat nodig hebben. Dat laatste hoort gewoon wel te gebeuren. Dat is precies hoe windows' geheugenmanagement werkt. En daar lijkt dus iets niet te werken, ofzo.

Met alt-92's ontzettend sarcastische reactie lijkt het misschien alsof ik aan het bitchen ben, maar ik stel een serieus probleem ter discussie. Het is iets dat niet (goed) lijkt te werken, waar misschien wel een goeie oplossing voor is.

Mijn insteek is in elk geval dat de swap snel door de host kan worden gedaan, alwaar het op SSD staat. De pagefile van de windowsen is langzamer, omdat het op de bootschijf staat, en die staat op een normale harddisk. Vandaar dat ik het geheugen voor de VM's "te groot" maak, zodat het geheugen dat niet fysiek beschikbaar is, vanzelf op de swap terechtkomt.

日本!🎌

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Thanatos_ schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 14:28:
Kijk, m'n punt is niet zozeer dat het geheugen volloopt, maar meer/vooral dat het geheugen dat ongevraagd opgesnoept is voor vermoedelijk de filecache, nooit wordt vrijgegeven voor applicaties die opeens wat nodig hebben. Dat laatste hoort gewoon wel te gebeuren. Dat is precies hoe windows' geheugenmanagement werkt. En daar lijkt dus iets niet te werken, ofzo.
Als je dit gedrag niet ziet op een fysieke machine maar wel op een virtuele omgeving kun je een supportcall aanmaken, mits de virtualisatiesoftware ook als supported wordt aangegeven.

dat is ook wat MS je in zo'n geval laat doen - elimineren/pinpointen van een mogelijke oorzaak.
Dat je met een minimale pagefile van 16 MB niet bepaald lekker gaat werken zal je ook op fysieke hardware gebeuren trouwens, dat terzijde

Welke virtualisatiesoftware heb je het over?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nouja, je mag toch verwachten dat als je gewoon overvloedig veel geheugen hebt, dat een pagefile overbodig is? Het is letterlijk 512MB fysiek + 1GB pagefile, of 1,5GB fysiek en geen pagefile. Dat zou toch geen enkel verschil moeten maken :?

Ik gebruik trouwens ESXi 4.1.

日本!🎌

Verwijderd

Lees je eens in over wat een pagefile is en waarom je er altijd een nodig hebt ook al heb je oneindig hoeveel geheugen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat mag je niet zeggen want dan ben je sarcastisch bezig ;)
_Thanatos_ schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:35:
Nouja, je mag toch verwachten dat als je gewoon overvloedig veel geheugen hebt, dat een pagefile overbodig is?
Dat maakt wel verschil uit. Memory management en pagefiles zijn juist op elkaar afgestemd zodat het systeem optimaal presteert.
Er wordt niet voor jan lul standaard een pagefile aangemaakt, als het zonder kon was dat allang zo geregeld.

Ga eens [google=optimal pagefile settings windows server] bijvoorbeeld.

[ Voor 82% gewijzigd door alt-92 op 07-12-2010 21:32 ]

Pagina: 1