lengte van utp kabels vinden op een netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
Ik moet voor mijn werk een aantal repeaters zetten op een locatie waar enkele kabels langer zijn dan 100m. Niemand weet echter over welke kabels het precies gaat dus zit ik een beetje met de handen in de haren. Bestaat er een tool die kan berekenen hoe lang de kabel is? Ik heb hier al zitten op zoeken maar niets gevonden. Misschien weten jullie iets? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:42
Er is genoeg hardware te krijgen welke dit kan doen, waaronder het bekende Fluke spul. Software bestaat ook want ik weet dat mijn moederbord (Gigabyte met nVidia chipset) een LAN tester in de BIOS heeft waarmee ook de lengte gemeten kan worden. Hoe accuraat dit is durf ik echter niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cork87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Ja houd er alleen wel rekening mee dat die fluke meters verschrikkelijk duur zijn en die ga je niet kopen om een paar kabels te meten. Misschien even kijken of je ze ergens kan huren of iemand kan inhuren die het voor je meet. Elektrotechnische installatie bedrijven die data installaties aanleggen hebben vaak wel zo'n meter in bezit en dan ben je goedkoper uit dan dat je zo'n meter zelf koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:36
Broadcom netwerkkaartje kan dit volgens mij ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
en veel manageable huis-tuin-en-keuken switches ook (zoals mijn 3Com 3CDSG8)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:50

ralpje

Deugpopje

Die lengte wordt berekend aan de hand van de weerstand die over een kabel gemeten wordt, volgens mij.
Als je de formules kunt vinden zou je dus zelfs met een multimeter of iets vergelijkbaars kunnen meten, en zelf omrekenen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Repeaters op lengtes van 100mtr? Dat de kabels uberhaupt langer dan 100mtr zijn snap ik niet?

Bedoel je met repeaters een switch of echt een WiFi repeater ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Of het staat op de kabel:

http://packetlife.net/blo...2/measuring-cable-length/

Zelf nooit bewust van geweest...

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ralpje schreef op maandag 06 december 2010 @ 10:51:
Die lengte wordt berekend aan de hand van de weerstand die over een kabel gemeten wordt, volgens mij.
Nope, dat is een truuk met signaalreflecties en de timing ervan. Wikipedia: Time-domain reflectometer

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cork87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Leuk_he heeft gelijk , er staat om de meter een nummer op een utp kabel. Volg ze een meter of 2 tot 3 en je weet of de nummer op of af tellen en ga naar het eind van de kabel je weet hoe lang ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

cork87 schreef op maandag 06 december 2010 @ 15:28:
Leuk_he heeft gelijk , er staat om de meter een nummer op een utp kabel. Volg ze een meter of 2 tot 3 en je weet of de nummer op of af tellen en ga naar het eind van de kabel je weet hoe lang ze zijn.
Stom toeval wil dat ik hier op de zaak vandaag een stel monteurs UTP zag trekken.
D'r staat idd een aantal meters op de kabel, maar op de doos stond duidelijk "Let op: Het aantal meters dat op de kabel gedrukt staat, vertegenwoordigt het aantal meters dat nog rest tot de rol op is". Kortom: aan dat getal heb je dus in weze geen drol.

Meten is in dit geval de enige manier om te weten :)

Sowieso, je zit ook met evt koppelstukjes, patchkabels etc te kijken die het dan nog net iets langer maken. Dus dat maakt het getal op de kabel al helemaal waardeloos imho :)

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 06-12-2010 15:39 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41

rally

Deyterra Consultancy

De Fluke Microscanner2 doet bijvoorbeeld TDR metingen.
Wel het meest betrouwbare methode IMHO... dus het ligt er een beetje aan hoe nauwkeurig het moet.

Maar als je een Fluke zou kopen, dan heb je wel een fantastisch stuk gereedschap voor toekomstige metingen en troubleshooting.

En ja, Fluke is niet de goedkoopste, maar wel heel betrouwbaar.
http://www.datacomtools.com/catalog/flukenetworks/microscanner2.htm

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
je trekt dus gewoon het laagste (ene kant) getal van het hoogste getal (andere kant) af en je hebt het aantal meters. Het gaat om de delta. Dit maakt niet uit of het nu aangeeft hoeveel meter nog in de doos. De delta is gewoon de lengte :)

aantal meters tot einde doos: 100 50 25 0
begin kabel <----------> einde kabel

50-25=25 meter. Dus de kabel is nog steeds 25 meter. Dus je hebt wel iets aan het aantal resterende meters tot einde doos.....

[ Voor 46% gewijzigd door muppet99 op 06-12-2010 15:44 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

The Eagle schreef op maandag 06 december 2010 @ 15:38:
[...]

Stom toeval wil dat ik hier op de zaak vandaag een stel monteurs UTP zag trekken.
D'r staat idd een aantal meters op de kabel, maar op de doos stond duidelijk "Let op: Het aantal meters dat op de kabel gedrukt staat, vertegenwoordigt het aantal meters dat nog rest tot de rol op is". Kortom: aan dat getal heb je dus in weze geen drol.

Meten is in dit geval de enige manier om te
Het verschil tussen het begin en het einde van de lengtenummers op de kabel. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op maandag 06 december 2010 @ 15:38:
[...]

Eh, jawel. Je leest het getal aan kant A van je kabel, het getal aan kant B van je kabel, trekt 't laagste van het hoogste af en presto, de afstand tussen metingen.

Oh, laat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik las het net ook ja. Even een klein stukje overheen gelezen ;)
Maar dan nog: wie garandeert jou dat er niet ergens een koppeling in die kabel zit (patchkast oid) waardoor het zaakje alsnog niet klopt. Niemand dus.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratzip
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09-2020
Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:rICezghEvJaHnM:http://weblog2.zwitserlevengevoel.nl/blog/wp-content/uploads/2008/05/rolmaat.jpg&t=1 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op maandag 06 december 2010 @ 16:41:
Ik las het net ook ja. Even een klein stukje overheen gelezen ;)
Maar dan nog: wie garandeert jou dat er niet ergens een koppeling in die kabel zit (patchkast oid) waardoor het zaakje alsnog niet klopt. Niemand dus.
Je moet ook meten van patchpunt naar patchpunt. Niet van device naar device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
Maar de andere grote vraag is, heb je nu problemen met de afstanden?
Ook een keer op een klus bezig geweest met een CAT6A netwerk waarbij er echt tegen advies is gekozen werd voor een patchruimte in een hoek van het pand. Waarbij gelijk werd aangetekend dat kabels naar de andere kant over de 100 meter kabel zou gaan. Uit eindelijk kabels van 128 meter maar toch kwamen deze gecertificeerd door de meting (waarden waar ruimschoots binnen marge volgens de meter). 128 meter is dan ook nog eens zonder patchkabels. Dus iets meer dan 100 meter is meestal geen probleem, tenzij je natuurlijk veel storingsbronnen hebt.
In de genoemde situatie was er een losse data goot boven het plafond en er was ook geen sprake van wandgoot dus 230v storingen waren bijna nihil. ;)

Beste is dus gewoon het laten testen van je netwerk door een bedrijf, of zelf een meter HUREN wat natuurlijk stukke goedkoper is dan kopen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die 100 meter limiet wordt niet bepaald door storings en dempings factoren. Er bestaat ook nog zoiets als looptijden en dus ethernet timing.

Ik zou zo'n 130 meter kabel in ieder geval niet voor halfduplex ethernet gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als alles onder of gelijk is aan 8ns is het nog steeds goed. Op de blauwe ader paar mag je tot 16ns hebben maar bij grotere verschillen is er meestal iets gebeurt met het afmonteren (licht ingesneden / ader geknikt bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
klaasbram schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:40:
Als alles onder of gelijk is aan 8ns is het nog steeds goed. Op de blauwe ader paar mag je tot 16ns hebben maar bij grotere verschillen is er meestal iets gebeurt met het afmonteren (licht ingesneden / ader geknikt bv)
Imho werkt het niet zo simpel, het wordt op een gegeven moment meer een optelsom. Als alles binnen de marges werkt dan gaat het waarschijnlijk goed.

Maar als je bijv 1 laptop hebt die al een niet helemaal 100% netwerkkaart hebt, dan heb je een hel want zo af en toe ga je een melding krijgen dat het netwerk daar niet werkt, dan ga je testen en werkt het wel weer. Betreffende laptop op elke andere plek werkt wel weer goed, dus user vind dat het ook niet aan zijn laptop ligt.
Ik wens je veel plezier, maar persoonlijk houd ik me liever bezig met leukere dingen door wat meer veiligheidsmarge te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Daarom is het hanteren van een test rapport voor het passieve netwerk ook belangrijk.
Reden dat je het passieve gedeelte test is juist om "vage"/ 99% functionerende apparatuur uit te sluiten.
Als je een netwerk gecertificeerd moet opleveren (dus niet simpel gezegd alleen maar testen) dan krijg je als installateur ook garantie van de fabriek/fabrikant van de bekabeling/ keystones. Aansluitingen die over de 100 meter gaan kunnen dus wel als goed getest worden maar ze worden niet gecertificeerd omdat het gehele tracé niet over de 100 meter mag gaan. Daarom wordt er eigenlijk als max 90meter opgegeven omdat je dan nog "marge" hebt voor patchkabels. Maar dit alles heeft niets met het probleem van de topicstarter te maken.

Pagina: 1