Batch aanpassen datum foto gemaakt (als lineaire functie)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Fresen
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-04-2018
Als je foto's van verschillende camera's in een collectie zet, is een bekend probleem dat de datums waarop de foto's zijn gemaakt niet overeenkomen. De interne klok van elke camera loopt een paar seconden, minuten, uren, dagen of soms zelfs jaren voor of achter. Nou is dit redelijk gemakkelijk te fixen, als je van elke camera een foto kunt vinden waarvan je de absolute tijd in jouw collectie kunt vaststellen. Vervolgens kun je een willekeurige tool gebruiken om de tijden van alle foto's in een keer aan te passen, door bij alle foto's van Jantje 1 minuut en 5 seconden op te tellen en bij alle foto's van Marietje 3 minuten en 45 seconden af te halen, etc. Op mijn Mac doe ik dit altijd met iPhoto en op mijn Windows PC gebruik ik de commandline tool jhead.

Goed, nu mijn vraag. Vandaag kreeg ik te maken met een camera waar de interne klok niet alleen verkeerd liep, maar ook nog eens te langzaam. Per dag liep de tijd zo'n 40 minuten terug (m.a.w., op die camera duurt een dag 23 uur en 20 minuten i.p.v. 24 uur). Om deze set foto's van een goede tijd te voorzien, volstaat het dus niet om een constante offset op te geven, maar moet ik een lineaire functie kunnen opgeven. Voor mijn album heb ik bijvoorbeeld de volgende functie nodig (y - '2009-01-06 17:44:41') = (1-80/2856) * (x - '2009-01-06 17:44:41'). Hierbij is y de tijd die het zou moeten zijn en x de tijd die nu in de exif data staat. De datum '2009-01-06 17:44:41' is de datum van de enige foto waarvan de tijd goed staat. Het stukje (1-80/2856) is de snelheid waarmee de klok van de camera bij benadering loopt.

Kennen jullie een tool waarmee ik zo een operatie kan uitvoeren?