[jquery] ... is currently viewing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:15
Hallo,

Ik ben opzoek naar een manier hoe ik zoiets kan maken dat andere gebruikers die een pagina bezoeken kunnen zien dat iemand ook op de pagina is. Net zoals google dat heeft met zijn docs dienst zeg maar.

Ik heb al een beetje gegoogled maar ben vrij nieuw in de jquery wereld en heb dus geen idee hoe ik zoiets moet aanpakken.

Niet onbelangrijk is dat ik de site gemaakt heb ik php en mysql.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dan maak je een php-scriptje wat in een formaat wat hier mooi geschikt voor is een lijstje uitpoept met de ingelogde gebruikers.

Vervolgens ga je met een asynchrone methode deze data opvragen aan je script en verwerk je deze in een elementje op je pagina.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
Bedankt voor je antwoord, alleen ik ben echt een beginner nog. Hoe doe een lijstje uitpoepen met gebruikers die op een bepaalde pagina zijn?

Ik heb iets gezien als project ape, daar krijgen alle users op die page allemaal data, dit lijkt makkelijker toch om zoiets te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:05
Om een lijstje te maken met de gebruikers die op een pagina zijn zul je je eerst moeten verdiepen in php sessies. Begin eens met het maken van in log in systeempje en het bijhouden van de ingelogde gebruikers bijvoorbeeld. Daarna kan je dan verder gaan met het bijhouden van gebruikers op een pagina.

Daarnaast zul je je moeten inlezen in AJAX, ook hier zou ik je aanraden om te beginnen met wat simpele dingen te maken en als je door hebt hoe het allemaal in elkaar steekt kun je dan steeds wat moeilijkere dingen maken.

Project APE is uiteindelijk ook AJAX, met het verschil dat je met APE data van de server kan pushen naar de client terwijl normale AJAX alleen maar kan pullen(client vraagt server). Voor een systeem als dit kun je inderdaad APE gebruiken om de data naar de verschillende bezoekers te sturen, maar je moet ook dan weten hoe je met php sessie enzo kan bijhouden en hoe AJAX werkt.

Ik zou eerst beginnen met je goed inlezen in de verschillende technieken en wat basis dingen maken met die kennis. Als je jezelf meteen op dit systeem stort is de kans groot dat je na een tijdje geen idee meer hebt waar je mee bezig bent. Begin met de kennis die je al hebt en ga daar steeds wat aan toe voegen totdat je alle kennis hebt die je nodig denkt te hebben om dit te maken, je moet gewoon even doorhebben hoe AJAX werkt.

Een goed begin is het halve werk... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
Dankje voor het antwoord Laurens, maar ik ben al bekend met php. Het is eigenlijk een spoedje, het is nu nodig voor de site om goed te werken. Het was eigenlijk later geplant zodat ik eerst de rest nog kon afmaken en mij inlezen.

Natuurlijk ga ik mij nog inlezen in de wonderbaarlijke wereld van jquery/ajax. Is altijd leuk om bij een site te doen, maakt het direct veel leuker.

Het klinkt een beetje als een script request, maar ik heb een beetje sturing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:49

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Als je al bekend bent met php moet het toch niet zo moeilijk zijn om een simpel scriptje te maken wat uit de database ophaalt wie zich op welke pagina schuil houd?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
Ja klopt maar ik weet totaal niet hoe ik kan checken of de gebruiker nog steeds zich op die page bevind.. Anders is het gewoon een simpele update query, daar hoef ik jullie gelukkig niet mee lastig te vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als een gebruiker met AJAX opvraagt welke andere gebruikers er zijn, dan is toch gelijk bekend dat die gebruiker ook nog online is (een soort 'heartbeat' dus). Stel je in dat een gebruiker om de 10sec zo'n heartbeat uitvoert en er is al bijvoorbeeld 30 seconden geen heartbeat geweest heeft de gebruiker dus blijkbaar de pagina gesloten... Ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
Thanks Shadow, maar dan nu de grote vraag, hoe laat ik iemand om de 10 seconde iets aanroepen en hoe plaats ik het lijstje in een element op de pagina?
Zal vast en zeker een heeeeeeeeeeeeeeel erg domme vraag zijn... maar ben echt nieuw hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Google zoeken "javascript setTimeout infinite loop" zou je een heel eind moeten komen

Een lijstje binnen een element op de pagina plaatsen gaat bijvoorbeeld makkelijk met http://api.jquery.com/html/

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
edit: bedankt het is gelukt!

[ Voor 77% gewijzigd door Maaark op 06-12-2010 00:40 ]

Pagina: 1