Switch of router voor vlan's?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ip-tv en wil op korte termijn er een htpc bijzetten.
Helaas laat de bekabeling niet toe dat ik een dubbele utp trek. Een koka799 kabel en 1 utp is in de praktijk helaas het maximale voor een standaard buis.
Ik zal dus iets met vlans oid gaan doen. Ik wil geen rare aangepaste kabels gaan gebruiken. Dit omdat het nu nog een 100Mbit is voor de ip-tv, maar het lan ook naar gigabit gaat. Onderstaand ascii-plaatje geeft dus aan wat ik wil.

code:
1
2
3
4
          ________                ________
LAN -----|        |   Trunk      |        |---- LAN (2x)
         |        |--------------|        |
IPTV ----|________|              |________|---- IPTV

Nu moeten de doosjes nog aangeschaft worden, maar ik ben er nog niet uit wat het moet worden.
Neem ik switches die vlan ondersteunen? Of ga ik voor routers die (middels dd-wrt) ook met vlans ondersteunen? Ik hoef dus niet te routeren, ik wil enkel een trunking mogelijkheid.
Zijn er goedkope (<50€) switches die stil zijn en vlan's ondersteunen?
Welke (<50€) routers ondersteunen vlan's al dan niet via dd-wrt? Of moet ik voor tweedehands wrt54gs-en gaan kijken? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik hoef dus geen wireless (mag wel), minimaal 4x 100Mbit.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kun je mij de noodzaak voor een VLAN uitleggen? Als je toch gewoon een standaard layer 2 gigabit switch tussen zet aan beide kanten ben je voor zeg dertig euro klaar?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het maakt toch niet uit of die 2 op dezelfde switch zijn aangesloten? Zolang er maar geen 2 dhcp servers actief zijn (ik neem aan dat je iptv in een andere range moet zitten?)

Helemaal netjes is het niet maar het zou full speed moeten werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Joolee op 05-12-2010 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Ik gok dat dat je iptv gescheiden moet zijn van de rest daar deze een IP van de 'ISP' krijgt. VLAN's is dan wel de mooiste oplossing.
Persoonlijk zou ik dat met een managed switch oplossen. Instap modellen van hp, netgear enz bieden dat al aan voor een redelijk normale prijs (niet veel duurder dan een ethernet over power setje).

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 05-12-2010 19:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
CodeCaster schreef op zondag 05 december 2010 @ 19:13:
Kun je mij de noodzaak voor een VLAN uitleggen? Als je toch gewoon een standaard layer 2 gigabit switch tussen zet aan beide kanten ben je voor zeg dertig euro klaar?
Dan heb je geen gescheiden netwerken, met alle risico's en problemen vandien.
Joolee schreef op zondag 05 december 2010 @ 19:17:
Het maakt toch niet uit of die 2 op dezelfde switch zijn aangesloten? Zolang er maar geen 2 dhcp servers actief zijn (ik neem aan dat je iptv in een andere range moet zitten?)

Helemaal netjes is het niet maar het zou full speed moeten werken.
De Settop-box voor ip-tv krijgt een ip via dhcp en ook in mijn lan heb ik een dhcp-server draaien. Ik vind het geen fijn idee als mogelijk zou zijn dat deze netwerken data "zomaar" kunnen uitwisselen. Dan kan ik netzo goed mijn firewall/router de deur uitschoppen.
DukeBox schreef op zondag 05 december 2010 @ 19:22:
^ Ik gok dat dat je iptv gescheiden moet zijn van de rest daar deze een IP van de 'ISP' krijgt. VLAN's is dan wel de mooiste oplossing.
Persoonlijk zou ik dat met een managed switch oplossen. Instap modellen van hp, netgear enz bieden dat al aan voor een redelijk normale prijs (niet veel duurder dan een ethernet over power setje).
Zit ik dan gelijk vast aan 19" modellen? Heb je een paar voorbeeld-types? Ik heb weinig ervaring met de "consumenten" kant van dit soort apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
De Mikrotik RB250GS is n manageable 5 poort gigabit switch die o.a. VLAN's kan.. kost rond de 40 euro/stuk.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ligt het aan mij of gaat het hele VLAN verhaal niet op omdat alles uiteindelijk via 1 Poort communiceert. En zou je dus moeten kijken naar subnet's ipv VLAN's :?
Of kun je bij sommige apparatuur VLAN's aan de hand van MAC adressen instellen want dat ben ik zelf nog niet tegen gekomen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ dat is idd erg goedkoop.
Mijn voorkeur gaat uit naar de HP ProCurve Switch 1810G-8 (J9449A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
FatalError schreef op zondag 05 december 2010 @ 20:28:
De Mikrotik RB250GS is n manageable 5 poort gigabit switch die o.a. VLAN's kan.. kost rond de 40 euro/stuk.
Die ga ik proberen te scoren. Dat is met 2 stuks nog goed betaalbaar.

@Klaasbram: Alles loopt uiteindelijk via 1 kabel. Over die kabel loopt een trunk welke verschillende vlans bevat, die kun je op de andere switch weer netjes verdelen.

@DukeBox: Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij HP. (Ja ze maken best aardig spul, maar meestal betaal je daar wel voor en om er te werken... ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

:?
Mogelijk heb je ervaring met de printer of pc devisie.. maar ga maar eens zoeken op procurve en slechte ervaringen.. denk dat dat lastig wordt.
Hoe dan ook het is heel degelijk spul (A merk) met levenslang garantie (én telefonisch support).

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 05-12-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 05 december 2010 @ 22:45:
[...]

:?
Mogelijk heb je ervaring met de printer of pc devisie.. maar ga maar eens zoeken op procurve en slechte ervaringen.. denk dat dat lastig wordt.
Hoe dan ook het is heel degelijk spul (A merk) met levenslang garantie (én telefonisch support).
Ik heb ervaringen met HP betreffende de "wintel" systemen, printers, en een klein beetje hp9000 en die ervaringen zijn best goed. De procurve ken ik verder niet en ook niet de support er bij.
Maar waarom ik er mindere gevoelens bij heb is hoe zij met medewerkers omgaan.... en ja daar heb ik wel ervaring mee, maar ik wil hier geen campagne tegen HP starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Zorg wel dat je switch dot1q (802.1q) ondersteunt, er zijn nml ook nog genoeg managed switches in de handel die dat niet kunnen. Aan portbased vlans heb je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 06 december 2010 @ 09:22:
Zorg wel dat je switch dot1q (802.1q) ondersteunt, er zijn nml ook nog genoeg managed switches in de handel die dat niet kunnen. Aan portbased vlans heb je niks.
Wat noem jij port-based vlans? Overigens ondersteund de mikrotik netjes 802.1q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Portbased vlans als in switches die alleen untagged vlans kunnen toewijzen. Asus heeft een paar van dat soort switches in de GigaX lijn die wel managed zijn, maar geen tagged vlan toewijzing kunnen doen vanwege bugs in de gebruikte chips (en daarnaast zijn ze ook niet verkocht als dot1q-capable switches).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Hmmm... das dus je switch partitioneren?
Als je voor vlans gaat, ga je in mijn ogen ook voor fatsoenlijke trunks dot1q of ISL oid.

Portbased... tja fysieke scheiding van de poorten is dan net zo efficient als je een uplink wil doen.
Ik kende het niet en zou het zelf nooit een echte vlan implementatie willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Met portbased vlans deel je idd gewoon je switch op in stukjes. Veel oudere switches willen dat nog wel eens hebben. Ik had ooit een Asus GigaX geplaatst omdat ik een 24+2 10/100 met gigabit uplink nodig had destijds, speciaal gekozen voor dat Asus ding, want die was "managed". Als je dan een jaar later dat ook daadwerkelijk wilt gaan gebruiken kom je erachter dat ie geen tagged vlans aankan :X.
Pagina: 1