• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Hoi, ik heb 2 netbooks, 1 daarvan is een Acer Aspire One met een 8 GB SSD.
Ik heb de voor-geïnstalleerde Linpus Linux eraf gehaald en Ubuntu Netbook Editie 10.04 geïnstalleerd.
Bij het inloggen kies ik voor 'Desktop modus'.
Bewegende dingen veroorzaken traagheid (vastlopen van alles e.d.)

Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat hij sneller wordt?
Of misschien dat iemand weet waarom hij langzaam is (dat het de CPU/RAM/SSD is).

Alvast bedankt :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 23:30

M2M

medicijnman

netbooks zijn per definitie langzaam. Maar je had met het originele OS wel een sneller systeem?

-_-

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je zou dit kunnen proberen: http://tombuntu.com/index...-with-solid-state-drives/

Ik gebruik zelf nog steeds Ron's Tiny XP met flashfire naar volle tevredenheid. Dat geeft de grootste accuduur en de beste prestaties (video is sneller, maar ook het opstarten van programma's)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
M2M schreef op zondag 05 december 2010 @ 19:02:
netbooks zijn per definitie langzaam. Maar je had met het originele OS wel een sneller systeem?
Ja, maar daar kon ik weinig mee.
Marzman schreef op zondag 05 december 2010 @ 19:04:
1. Je zou dit kunnen proberen: http://tombuntu.com/index...-with-solid-state-drives/

2. Ik gebruik zelf nog steeds Ron's Tiny XP met flashfire naar volle tevredenheid. Dat geeft de grootste accuduur en de beste prestaties (video is sneller, maar ook het opstarten van programma's)
1. Zoiets heb ik al gedaan, maar dit maakt geen/weinig verschil.
2. Bij Windows XP heb je een virusscanner nodig...

[ Voor 92% gewijzigd door Alexxxxxxxxxx op 05-12-2010 19:06 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

1) Welk filesystem gebruik je? Daar kan ook nog veel verschil inzitten. Verder zou je geheugen bij kunnen plaatsen als je hem open durft te maken.
2) Misschien wel :p , ik doe het niet omdat ik toch regelmatig die image terugzet en nooit wat installeer op dat ding (soms iets in een sandbox). Met een recente Firefox valt het volgens mij wel mee met het risico.

/▌

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
1. ext4 geloof ik
2. Virusscanner is te zwaar dan voor die netbook

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is meer dat die 512 MB geheugen weinig is en de SSD traag en een virusscanner vraagt extra geheugen een schijf(of ssd) activiteit. Ext4 moet je dan inderdaad hebben dat werkt hetzelfde als XP met Flashfire en moet toch wel redelijk snelheid geven.

Je kan hem ook verbouwen :p Zo'n Ipodharddisk er in en meer geheugen en UNR zal snel zijn en Windows met virusscanner ook.

Ik vind het snel zat zolang ik niet te veel programma's open (en onder de 512 MB geheugen blijf gebruiken). Daar voorbij is het niet vooruit te branden (met freezes en alles)

/▌

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Ik gebruik een (vrij) zware virusscanner.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

De SSD in die Aspire One deugt voor geen meter. Ik heb ook zo'n model en gebruik het niet meer. Zelfs scrollen in een browser gaat in slow motion.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alexxxxxxxxxx schreef op zondag 05 december 2010 @ 23:48:
Ik gebruik een (vrij) zware virusscanner.
Dan pak je een andere? Dat is namelijk wel echt een gigantisch onzin argument.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• M2M

M2M

medicijnman

YellowOnline schreef op zondag 05 december 2010 @ 23:50:
De SSD in die Aspire One deugt voor geen meter. Ik heb ook zo'n model en gebruik het niet meer. Zelfs scrollen in een browser gaat in slow motion.
en wat heeft de SSD daar mee te maken? Voor zover ik weet is het ontbreken van 2D versnelling door de gpu het probleem. Het lijkt me dat een webpagina niet eerst op de SSD gezet wordt, en vervolgens enkel in de swap / linux equivalent van swap file gezet wordt.

-_-

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Tsurany schreef op zondag 05 december 2010 @ 23:52:
[...]

Die is niet veilig genoeg.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Tsurany schreef op zondag 05 december 2010 @ 23:52:
[...]

Dat is geen onzinargument. Ik kan mijn VPN niet openen als het niet de antivirus van de firma is. Zonder VPN heeft de netbook niet veel zin :>

• M2M

M2M

medicijnman

in dat geval is er niets anders aan te doen, dan je hardware een upgrade te geven. Voor zover dat mogelijk is in een netbook...
YellowOnline schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:17:
Dat is geen onzinargument. Ik kan mijn VPN niet openen als het niet de antivirus van de firma is. Zonder VPN heeft de netbook niet veel zin :>
Dan moet je eens gaan praten met de mensen van de IT sectie van je firma. Er wordt wel vaker bloated meuk opgedrongen door bedrijven, die op verouderde troep draait, vol gaten en waar de performance afhankelijk is van hoe hard je tegen je hardware schreeuwt.

Maargoed, je krijgt toch per uur betaald? Als je 5 minuten extra tijd nodig hebt, is er eigenlijk niets aan de hand.

-_-

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
M2M schreef op maandag 06 december 2010 @ 15:30:
[...]

in dat geval is er niets anders aan te doen, dan je hardware een upgrade te geven. Voor zover dat mogelijk is in een netbook...
Wat moet ik upgraden?

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 19:37

TMoose

Mooooooose !!

Indien mogelijk: intern geheugen naar 2GBc en evt SSD vervangen door een snel exemplaar. (Vertex2 oid. Maar ik weet niet of je netbook een normale ssd heeft, of een onboard oplossing)

Ik heb mijn Medion netbook ook een upgrade van 1 naar 2 GB, en een 30GB vertex gegeven. Wat een verschil :) Enige nadeel is dat de beperkte kracht van de atom nu vrijwel altijd de bottleneck is...

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:31

MsG

Forumzwerver

Probeer eens de reguliere Ubuntu op je netbook. De Unity-interface is zelfs op mijn snelle desktop traag, het is nog lang niet af.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Topicstarter
Reguliere Ubuntu is nog langzamer.
Ik log in met de 'Desktop editie' op de netbook versie (Waardoor je gewoon de desktop layout krijgt).
Deze is iets sneller dan de netbook login.

Edit:
Wat is de bottleneck in mijn netbook?

[ Voor 25% gewijzigd door Alexxxxxxxxxx op 07-12-2010 10:23 ]

Pagina: 1