Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik ga binnenkort een nieuw game systeem aanschaffen, en zou hierbij dan ook een nieuw scherm aankopen. Dit scherm zou ik graag gaan gebruiken als monitor en als tv. Eerst dacht ik aan een Samsung SyncMaster P2770HD omdat die een ingebouwde Tv tuner heeft, en deze dus makkelijk als tv te gebruiken is.
Nu denk ik eerder aan Samsung UE32C6000 (Led Tv) en deze dan via HDMI aan te sluiten. Waarbij ik dus men tv als pc scherm ga gebruiken. Zijn er bepaalde voor-/nadelen om een pc monitor te gebruiken tov tv of omgekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Een tv als monitor is nadelig, omdat tv's minder scherp zijn dan monitoren. En andersom geldt dat dus ook, een monitor kan te scherp zijn om aangenaam tv te kijken, maar daar heb ik nooit last van eigenlijk.

Als beeldkwaliteit belangrijk is voor je, dan zou ik altijd voor een computermonitor gaan en daar eventueel tv op kijken. Of het beste: een goede monitor en een goede tv, niet in één ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 10:17

Dima_2005

T.net-verslaafde

@Mute
Dat wat jij "scherpte" noemt, is de dpi dat parten speelt. Op grote scherm van 55" een resolutie van 1920x1080 is een ramp, qua "scherpte".
Terwijl een gewone scherm van 23", dan valt het mee.

Persoonlijke mening: tv als monitor is beter volgens mij. (BIJ SOMMIGE TOEPSSINGEN)
Bij beeldbewerking en zeker gaming ben je beter af met een echte computermonitor.

[ Voor 29% gewijzigd door Dima_2005 op 05-12-2010 16:16 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
Bedankt voor de snelle reactie,
De resolutie van beide schermen is dezelfde, en de TV heeft een LED blacklight, zou de kwaliteit van dit scherm niet hoger liggen dan? Vooral als ik naar kleuren kijk dan, of vergis ik me hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Dat is deels DPI (dots per inch) ja, maar televisiebeeld is sowieso meestal wel wat softer, want dat kijkt gewoon fijner dan hele scherpe randen en lijnen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
De Pc monitor is 27" de LED-Tv 32"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 20:59
ik zou zelf niet op een 32"tv willen werken als monitor, vooral omdat de pixels dan te groot zijn, en als je er dicht op zit echt heen en weer moet gaan lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees dit even:
**LET OP** Welke monitor moet ik kopen?

Je zit hier appels met peren te vergelijken. De monitor is hier een scherm met een brakke cheap-ass TN paneel, de TV heeft een uitstekend IPS paneel. Vergelijk liever TN met TN of IPS met IPS (of trouwens PVA).

Verder is dat hele LED-verhaal overhyped. De Samsung betreft hier sowieso een edge-lit LEDpaneel, waarbij de meerwaarde tov CCFL zeer discutabel is. Full-LED geeft wel beter beeld, maar zal bijvoorbeeld niet compenseren voor een slecht paneel (al is dat hier niet aan de orde).

Ik zou als ik jou was de keuze in drie delen opsplitsen:

1) TN vs PVA vs IPS paneel (los van backlight of formaat)
2) 27" vs 32" (of ander formaat, los van backlight)
3) CCFL vs Edge-lit LED vs Full-LED (waarbij ik echt niet meer voor Edge-lit zou betalen dan voor CCFL)

En of het apparaat dat hier uit komt rollen nou "TV" of "monitor" heet is puur semantiek. Het is en blijft gewoon een TFT scherm van een bepaald formaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

En of het apparaat dat hier uit komt rollen nou "TV" of "monitor" heet is puur semantiek. Het is en blijft gewoon een TFT scherm van een bepaald formaat.
TV's hebben vaak last van post-processing. Kijk maar naar reviews van tv's waar er gaming getest wordt, hoeveel vertraging (input-lag) er wel optreedt! Dus voor gaming kan dat wel uitmaken. Maar natuurlijk kunnen gewone monitor's ook input-lag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
dion_b schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:40:
Lees dit even:
**LET OP** Welke monitor moet ik kopen?

Je zit hier appels met peren te vergelijken. De monitor is hier een scherm met een brakke cheap-ass TN paneel, de TV heeft een uitstekend IPS paneel. Vergelijk liever TN met TN of IPS met IPS (of trouwens PVA).

Verder is dat hele LED-verhaal overhyped. De Samsung betreft hier sowieso een edge-lit LEDpaneel, waarbij de meerwaarde tov CCFL zeer discutabel is. Full-LED geeft wel beter beeld, maar zal bijvoorbeeld niet compenseren voor een slecht paneel (al is dat hier niet aan de orde).

Ik zou als ik jou was de keuze in drie delen opsplitsen:

1) TN vs PVA vs IPS paneel (los van backlight of formaat)
2) 27" vs 32" (of ander formaat, los van backlight)
3) CCFL vs Edge-lit LED vs Full-LED (waarbij ik echt niet meer voor Edge-lit zou betalen dan voor CCFL)

Sorry die had ik over het hoofd gezien.
Ben er inderdaad wel al heel wat meer door te weten gekomen.

Om even op die drie keuzes van jou terug te komen:
1) Zou ik eerder toch voor een iets beter paneel gaan, omdat ik het men scherm dus zowel als pc en tv wil gaan gebruiken, en dus niet enkel voor gaming.
2) 27" leek me ruim voldoende voor computer gebruik, maar toen ik het in werkelijkheid zag in de winkel, mocht het van mij toch iets groter om films/tv op te bekijken.
3) Full-LED geeft waarschijnlijk het mooiste beeld, hier hangt dan weer een prijskaartje aan vast..

Veronderstel dat een 1920x1080 resolutie niet hoog genoeg is om het scherm voor beiden te gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf een U2711 en die gebruik ik ook als Full HD TV voor films en series, die stream ik dan gewoon van Campusnet (woon op de campus van Universiteit Twente).

Ik zou vanwege de lage pixeldichtheid van TV's zeker niet een TV als monitor gebruiken. Andersom kan op zich prima, hoewel het voor een TV wel een stuk belangrijker is dat de kijkhoeken goed zijn, dus je moet dan wel een monitor met een IPS of PVA paneel kopen.

Voordeel van de U2711 is dat de resolutie zo hoog is, dat veel bronnen met een lage kwaliteit gewoon mooi geschaald kunnen worden, zodat ze goed worden weergegeven, of in ieder geval goed genoeg om geen artefacts te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:28
Voor wat het waard is.
Ik heb zelf de Samsung P2770HD sinds een week of 2. En ik ben er zeer tevreden over.
Gamen gaat lekker en tv kijken ziet er ook goed uit. En ik heb hem gewoon aangesloten op de analoge kabel. Ziet er niet super scherp uit allemaal (tv kijken), maar hier stoor ik mij niet aan.
En ik zou niet veel groter willen hebben om op te gamen. Via de pc dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vind je dat voor computerwerk al niet erg onscherp dan? 1920x1080 op 27" geeft naar mijn mening wel erg grote pixels. Heb even een datasheets opgezocht van een 27" paneel met een resolutie van 1920x1080, de pixelpitch van dat paneel is 0.3114 mm. De pixels zijn dan dus 33.59% hoger en breder dan op m'n U2711, want die heeft een pixelpitch van 0.2331 mm. Dat vind ik nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Benebol schreef op zondag 05 december 2010 @ 17:13:
[...]

Sorry die had ik over het hoofd gezien.
Ben er inderdaad wel al heel wat meer door te weten gekomen.

Om even op die drie keuzes van jou terug te komen:
1) Zou ik eerder toch voor een iets beter paneel gaan, omdat ik het men scherm dus zowel als pc en tv wil gaan gebruiken, en dus niet enkel voor gaming.
Goede keuze. Let wel dat PVA heerlijk beeld geeft, maar meestal meer input lag, dus voor een dual-use scherm is IPS absoluut te prefereren/
2) 27" leek me ruim voldoende voor computer gebruik, maar toen ik het in werkelijkheid zag in de winkel, mocht het van mij toch iets groter om films/tv op te bekijken.
Dat hangt af van afstand. Op 50cm afstand is 20" ruim zat, op 5m afstand moet je verrekijkers pakken onder de 32"
3) Full-LED geeft waarschijnlijk het mooiste beeld, hier hangt dan weer een prijskaartje aan vast..
Meestal wel ja.
Veronderstel dat een 1920x1080 resolutie niet hoog genoeg is om het scherm voor beiden te gaan gebruiken?
1920x1080 is een prima resolutie voor een monitor, het probleem is eerdere de lage DPI, de pixels zijn groot waardoor je van dichtbij tegen een legomuur kijkt.

Een vriend van me (hier ook actief ;) ) heeft een 30" monitor met 2560x1600 resolutie. Monsterscherm, fantastisch beeld (S-IPS paneel), maar was niet bepaald goedkoop.

Even totaal andere insteek:
Wat je hier wilt is een lastig compromis, waarmee je niet je ideale monitor en ook niet je ideale TV gaat vinden. Zou je niet beter kunnen kijken naar een goede monitor van bescheiden formaat (IPS paneel 22"/23" heb je al <EUR 250) en voor EUR 350 heb je al een 32" fullHD TV met IPS paneel. Dat is samen niet duurder dan de Samsung die je hier noemt. Enige wat je dan mist is LED, maar zoals gezegd, LED is redelijk overrated, zeker gare edge-lit dingen. Maar ook daar: voor minder dan de prijs van die Samsung heb je een Sharp 32" HD geval met full LED en IPS paneel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat laatste is inderdaad ook geen slecht idee. Ik heb eigenlijk hetzelfde gedaan met een vaste PC en laptop. Ik zocht eerst eigenlijk een erg sterke mobile workstation laptop voor Solidworks, maar heb uiteindelijk voor een veel goedkopere laptop en een desktop workstation gekozen. Dan was ik niet veel duurder uit en had ik een snellere workstation en dan kon ik nog steeds goed mobiel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
Bedankt voor alle hulp!
Daaruit heb ik beslist om voorlopig een 24" Pc Monitor aan te schaffen met een IPS paneel,
en die over HDMI aan te sluiten, om zo ook tv te kunnen kijken.
Later kan ik dan nog eventueel aparte tv aanschaffen want nu zal het scherm toch voor 90%
voor pc gebruikt worden.
Dus ben ik op zoek naar een 24" monitor min 1920x1080, IPS paneel en met minstens 2 HDMI aansluitingen.

Had al eens rond gekeken en kwam deze monitors tegen:

Dell Ultrasharp U2410

HP LP2475

Iemand ervaring mee of andere aanraders?

[ Voor 14% gewijzigd door Benebol op 06-12-2010 13:32 . Reden: Toevoeging monitors ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Tip: en voor tv, koop je een tv tuner en steek die in de pc :)
En Dell heeft vaak betere schermen dan HP

[ Voor 25% gewijzigd door Dima_2005 op 06-12-2010 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die twee hebben vrijwel hetzelfde paneel, de HP de LG Display LM240WU4-SLA1 en de Dell de LM240WU4-SLB1. Beide worden ook in high-end beeldschermen gebruikt:

SLA1: Eizo ColorEdge CG243W, Eizo ColorEdge CG245W en Eizo FlexScan SX2462W

SLB1: NEC Multisync PA241W, NEC SpectraView Reference 241, LaCie 324i, Quato Intelli Proof 242 excellence

Er zitten niet veel verschillen tussen de SLA1 en SLB1, grootste verschil dat ik heb kunnen vinden is dat de SLA1 een kleurdiepte van 8bit heeft en de SLB1 heeft native ook een kleurdiepte van 8bit, maar die heeft ook nog Frame Rate Control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
kid jansen schreef op maandag 06 december 2010 @ 14:59:
Die twee hebben vrijwel hetzelfde paneel, de HP de LG Display LM240WU4-SLA1 en de Dell de LM240WU4-SLB1. Beide worden ook in high-end beeldschermen gebruikt:

SLA1: Eizo ColorEdge CG243W, Eizo ColorEdge CG245W en Eizo FlexScan SX2462W

SLB1: NEC Multisync PA241W, NEC SpectraView Reference 241, LaCie 324i, Quato Intelli Proof 242 excellence

Er zitten niet veel verschillen tussen de SLA1 en SLB1, grootste verschil dat ik heb kunnen vinden is dat de SLA1 een kleurdiepte van 8bit heeft en de SLB1 heeft native ook een kleurdiepte van 8bit, maar die heeft ook nog Frame Rate Control.
Ik vrees dat deze oplossingen wel iets te duur zijn voor mijn budget (max € 500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:11
TV van 32 inch is vrij groot inderdaad, maar tik dit bericht ook van achter een 32" full hd tv :) Als je op internet zoekt naar kijkafstanden, dan moet je om alle detail te zien van full hd op 32" binnen 1,25 meter van het scherm zitten. Zit je er 50 cm vanaf, dan is 32 wel erg groot, zit je er meer dan een meter vanaf dan kan het opzich wel. Ik vind het met films kijken en gamen ideaal :) input lag is kwestie van nazoeken op internet en alle post processing uitzetten. Sommige TV's hebben een game mode welke dit al voor je doet. Is beeldkwaliteit niet een erg grote pre en zit je relatief recht voor het scherm, dan kan die 27" best een optie zijn. Daarnaast lijkt alles in de winkel erg klein, een 42 inch tv valt er nog weg naast een 50" model.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik gebruik als 2de monitor een Samsung Syncmaster 2333HD met een tvtuner erin maar die qua specificaties exact hetzelfde is als een gewone Syncmaster pc-monitor. Enigste verschil is dat er een analoge coaxaansluiting en een scartaansluiting extra op zit, buiten dan 2 x hdmi en 1 x dvi en 1 x vga aansluitingen.

Er naast gebruik ik een monitor die dus specifiek als pc-monitor gemaakt is met alleen hdmi en dvi aansluiting zonder tv-tuner, echter de schermen zijn qua weergave exact hetzelfde. Dus mijns inziens maakt het verschil alleen dat er een tv tuner bij dit type Samsung erbij gezet is, en qua tv-weergave is het beeld perfect.

Dat analoge tv slechter uit ziet op een tft scherm dan op een crt scherm komt puur doordat een tft scherm nu eenmaal niet echt gemaakt is voor analoge weergave. Veelal is de analoge weergave ook vaak 480p of 520p maximaal dus tja daar kan je ook geen haarscherp beeld van verwachten natuurlijk. Evenzozeer gebruik ik mijn 32 inch Samsung tv als monitor voor mijn htpc waarvan het beeld ook gewoon normaal haarscherp is, mits je wel dan de resolutie aan houd wat de tv standaard gebruikt.

Overigens game ik ook op diezelfde 32 inch tv en kan ik eerlijk gezegd buiten het formaat van het beeld weinig tot geen verschil zien met een van de monitoren. Beeldopbouw is even snel en daarbij komt nog eens dat beneden de 5ms het menselijk oog toch al weinig tot geen verschil meer kan zien. Een 2ms beelscherm is dus naar mijn mening meer verkooptechnisch dan dat het in de praktijk werkelijk merkbaar verschil op leverd.

Enfin verder is mijn kennis op het gebied van monitoren en tv's niet zo heel groot en kijk ik puur naar wat ik zelf dan in de praktijk hier thuis zie en vergeleken heb, met erbij genomen dat ik sowieso al gevoelige ogen heb door een oogafwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 125 cm voor een 32" TV klopt inderdaad wel, voor een TV is dat prima (aan de korte kant zelfs), maar voor een monitor is dat erg onpraktisch, aangezien een bureau vaak maar 80 cm diep is. Ik heb zelf ook een 80 cm diep bureau en m'n U2711 staat zover naar achter als mogelijk (achterkant van de voet staat tegen de muur), ik zit dan iets van 85 cm van m'n scherm af en dan vind ik prima. Op die afstand wordt 32" alleen wel erg groot en dan is het ook al behoorlijk grof aan het worden door de grote pixel pitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
Ik zou er wel zeker meer als een meter afzitten (geen standaard bureau).
En ik kijk per week misschien 1 à 2 uur tv, dus lijkt me een monitor wel beter geschikt.
Ik was eerst opzoek naar monitor met een IPS panel, maar vraag me af of dat wel echt nodig is, als ik men scherm toch zelden voor tv ga gebruiken + het maakt men aanbod aanzienlijk kleiner..
Pagina: 1