Toon posts:

Maximaal koelen door meerdere peltiers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet een echte die-hard overclocker, maar wel geinteresseerd in de gebruikte technieken. Met de peltier-koeling is het mogelijk een veel extremere temperatuurdaling te creeren tussen de gekoelde en verwarmde plaats door peltiers 'in serie te zetten'. Zie ook http://www.tellurex.com/faqgr/multicpl.gif
voor meer details. Nu: waarom heb ik hier nog niks serieus over gelezen? Als echte diehard kan het toch niet anders of dit is wel eens door een paar van jullie geprobeerd. Dus kom op met die replies.

Groeten, Raketman

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:13
Ik heb wel eens op i.net mensen gezien die het hebben gedaan, maar omdat je om deze manier de warmte van de kleine core na een groot oppervlak moet brengen (paar peltiers naast elkaar) gaat het wat lastig.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 12:41
hij heeft het over in serie zetten en niet parallel wat jij bedoelt.

meerdere peltiers boven elkaar bijvoorbeeld:

een 120 watt, en daar boven op een 156 of 180 watt.

maar wat daarboven komt is nog de vraag want waterkoeling zal denk ik niet lukken.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:13
Dat is heel simpel waarom niemand dat doet.

De eerste peltier moet alleen de warmte van de CPU afvoeren, maar de tweede moet ook nog de warmte van de eerste peltier afvoeren wat in de meeste gevallen niet gaat lukken.

Stel 60Watt CPU + 120Watt Peltier = 180 Watt

De twee peltier moet dan meer dan 180 Watt weg kunnen pompen om quite te kunnen spelen. Als je winst wilt maken met de tweede peltier moet hij nog veel meer afvoeren. En dat is simpelweg niet mogelijk...