Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:00

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een Compaq Presario CQ60-140ED laptop uit Oktober 2008, en sinds 2 dagen maakt deze het geluid van een brandalarm. Bij het opstarten en tijdens het gebruik, dit was eerder nooit het geval.
Ik heb hem al opnieuw opgestart, accu eruit, en er weer in, even paar minuten met rust gelaten, maar niks heeft geholpen.

Vandaag heb ik de dingen díe losgeschroefd kúnnen worden eraf geschroefd. Maar niet de gehele achterkant, weet geen eens of dat wel kan. Ik heb met de zachtste stand van de stofzuiger wat proberen wat stof op te zuigen richting de ventilator, want mij werd via Twitter verteld dat daar het probleem zou liggen waarschijnlijk. Ook zachtjes blazen richting de ventilator heb ik geprobeerd.
Beide acties hebben tot geen resultaat geleid en wordt gek van het hoge geluid, maar ik weet niet of er een risico aan vast zit?

Ik heb een screenshot gemaakt van een filmpje waarbij je kan zien wat er wel en niet kan worden opengemaakt bij de laptop. Misschien hebben jullie nog tips?
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/11r9mjt.jpg

Dit valt neem ik aan niet meer binnen de garantie waardoor ik voor kosten kom te staan. Ik ben zelf 17 jaar, ben dus niet zo rijk, en ik ben niet echt iemand die veel van computers af weet.
Alle tips zijn dus van harte welkom!

Om even een voorbeeld te laten horen/zien heb ik op YouTube een filmpje geplaatst van het geluid wanneer de laptop opstart. Misschien kunnen jullie er wat mee.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=QZ1OTzh0zZo]

Groeten,
Stefan

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dat klinkt als een geluidskaart die niet helemaal lekker meer loopt. Probeer eens om die uit te schakelen, het kan ook een combinatie zijn van de speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:37
Waarschijlijk zit er iets tussen of in de ventilator wat een hoog jank geluid maakt, of is de ventilator stuk. Ik zou hem net zover openschroeven tot ik bij de bron van het geluid zou komen en dan repareren of vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan hem ook open aanzetten en dan heel even de fan tegenhouden met je vinger. Dit niet langer doen dan zeg 2 seconden. Dit is wel genoeg om te horen of het dan weg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden!!
Maar ik kan niet bij de fan komen zover ik het nu zie, mijn vader ook niet. En ik wil er niet teveel aan knutselen. Het ligt niet aan de speakers vermoed ik, want het geluid is verder goed van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03-2024

rjf

Vetpriester

Het klinkt als een laptop met een verstopt koelblok, de fan zal harder gaan draaien omdat de laptop z'n warmte niet kwijt kan.

Toch nog eens proberen met de stof zuiger op alle in en uitgangen. (misschien een beetje harder zuigen.)
Je kan ook een spuitbus met perslucht halen. en daar de in en uitgangen van de fan doorblazen.

succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Bedankt!
En die perslucht, is dat dan wel de oplossing,of moet hij echt opengemaakt worden helemaal?:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:37
Je ziet aan de onderkant wel ventilatiesleufen dit is de ingang van de koude lucht, daar moet je op blazen. Je kunt ook op de uitgang (achterkant) blazen zodat het stof en aan de inlaat weer uitkomt.

[ Voor 30% gewijzigd door boers706 op 05-12-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:48
Misschien zit bij jou ook de ventilator onder het toetsenbord, zoals bijmijn toshiba ewl het geval is.
Ik meot dan zo'nstripje er af halen en dan het toetsenbord met 2 schroeven.
Wat daar een stof onder zat !! :| niet normaal.
Maar volgens mij is dit bij jou laptop neit zo, kun je geen schroevendraaier in het gat(met rooster) onderni steken, je moet wel een beetje gevoel hebben wat de ventilator is, maar dat is neit zo moeielijk lijkt mij he.
Links boven van toetsenbord zit die fan ergens, vlak voor het beeldscherm.
als je dan een schroevendraaier in dat gat stop ( een - schroevendraaier, een hele kleine) dan stop je de ventilator even, 2à3 seconden. als je het geluid niet hoort weet je in iedergeval dat je ventilator het is.
Oja, doe dit wel als die uitstaat, doe dan de schroevendraaier er tussen en zet dan de laptop aan :+ .

En ik weet niet of het gevaarlijk is om met de fietsenpomp er eens doorheen te blzen, iets van statisch ofzo....?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50
Als je het al hebt als je de laptop net start terwijl hij koud is dan komt het waarschijnlijk niet door de hitte. Tenzij hij harder gaat koelen als de laptop warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341651

Probeer eens door de uitlaat te blazen met perslucht of een compressor met lucht. Klinkt als een kapotte ventilator/verstopte ventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 12:38
klik op de link
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01602064.pdf

scrol naar beneden,

Daar staat hoe je hem uit elkaar moet halen.

vergeet niet als eerste je accu eruit te halen.
en even jezelf ontladen aan de kachel of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als dit allemaal niks wordt kan je hem natuurlijk ook wegbrengen naar een computer-speciaalzaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazyclaws
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:35
Mijn vrouw heeft ook een cq60 en om die een beetje stofvrij te houden ( want het is een enorm heethoofd) kan je met en tandenstoker ent door het roostertje komen om de intakefan tegen te houden en dan perslucht erop zetten.
Natuurlijk wel als hij uitstaat natuurlijk.

Mocht dit niet werken, kan je de faptop uit elkaar schroeven, is een rot-werkje, maar wel te doen, op internet staan voldoende beschrijvingen hoe dat moet. zelfs met youtube filmpjes : YouTube: Part 1 of 4 How to take apart/disassemble a Compaq presario CQ60 laptop

Onder de grote rots, naast die kleine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 13:15
rjf schreef op zondag 05 december 2010 @ 15:45:

Toch nog eens proberen met de stof zuiger op alle in en uitgangen. (misschien een beetje harder zuigen.)
NIET doen. Dan vernaggel je je ventilator.
Lees hier. En de reacties erna. Ik heb er mijn hele laptop mee verpest door de in en uitgangen met de stofzuiger af te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flamingworm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:43
Nieknikey schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:32:
[...]

NIET doen. Dan vernaggel je je ventilator.
Lees hier. En de reacties erna. Ik heb er mijn hele laptop mee verpest door de in en uitgangen met de stofzuiger af te poetsen.
je moet naturlijk de fan tegenhouden.. Als die draait werkt hij als een soort generatortje en de stroom die opgewekt wordt kan uiteraard dingen stukmaken.

Ook opletten met perslucht, gecompresseerde lucht kan door expansie afkoelen en condenseren, vocht is natuurlijk niet zo fijn voor de elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het klinkt duidelijk als een cpufan die vol stof zit en giga hard aan het draaien is dus stofvrij maken lijkt mij net zoals alle anderen schrijven de enigste oplossing.

Wat perslucht betreft is er bij de busjes met perslucht extra stikstof aan toegevoegd en stikstof verdampt heel snel bij de normale kamertemperaturen waardoor dit ook het ontstane vocht meteen mee laat verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazyclaws
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:35
mocht je nog een goede howto willen hebben om je laptop uit elkaar te schroeven:
http://www.insidemylaptop...io-cq50-cq60-cq70-laptop/

Onder de grote rots, naast die kleine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Bedankt!!!!
Ik heb aan de achterkant de openingen doorblazen vna de ventilator. Ik startte hem net op, en hij is nog nooit zo stil geweest!
Bedankt voor jullie adviezen en tips!

Pagina: 1