Laptop backlight gaat niet aan (inverter en CCFL vervangen)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256718

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een tijdje geleden werd ik gevraagd iemands laptop te repareren. Deze ging helemaal niet meer aan, dus vermoedde ik (na het testen van de adapter een moederbord stroomaansluitingen) het moederbord. Dit moederbord heb ik toen vervangen, en de laptop ging nu weer aan, en alles werkte weer, behalve de backlight van het scherm.

Er was nog wel beeld op het scherm (heel donker), dus heb ik een nieuwe inverter gekocht, nog steeds geen licht. Toen heb ik een nieuwe CCFL gekocht, ook nog geen licht! Ik ben nu zo'n beetje ten einde raad. Ook heb ik de voltages opgemeten die de inverter binnenkrijgt, en hij krijgt op beide middelste pins ongeveer 3V, dus het lijkt me dat de kabel en de moederbord connector het ook doet.

Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je meten wat die inverter als output geeft? Als je daar namelijk niets op meet, dan weet je dat de inverter niet helemaal meer is wat het moet wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat de output van de inverter hoger is dan mijn goedkope mulitmeter aankan, maar het lijkt me toch vreemd als ik twee inverters heb die allebei stuk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
De CCFL kan je over het algemeen niet zomaar vervangen. De backlight wordt voor zover ik weet altijd als assemblage met het paneel geleverd. Als de CCFL stuk is dan moet je over het algemeen gewoon een nieuwe paneelassemblage kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom zou je deze niet kunnen vervangen?
De CCFL tube zit gewoon met een stekkertje in de inverter.
Ook heb ik meerdere tutorials bekeken over het vervangen van de CCFL en zijn ze ook los op internet te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na nog wat opmeten zie ik dat de voltage van één van de middelste pins afhankelijk is van het dimniveau van het scherm. Er is dus 1 pin met constant ongeveer 3V en 1 pin van 0,80 tot ongeveer 3V.

Hierdoor ga ik eigenlijk steeds meer denken dat het probleem niet door het moederbord komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154180

Zit er ook een schakelijk op om het scherm te dimmen?
Deze kan ook kapot zijn. Heb het al een keer gehad met een acer laptop. Na het desolderen van deze schakelaar deed de backlight het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Anoniem: 256718 schreef op zondag 05 december 2010 @ 14:29:
Waarom zou je deze niet kunnen vervangen?
De CCFL tube zit gewoon met een stekkertje in de inverter.
Ook heb ik meerdere tutorials bekeken over het vervangen van de CCFL en zijn ze ook los op internet te koop.
Klopt, maar de CCFL zit vaak in de paneelassemblage verwerkt. Heb laatst nog zo'n assemblage uit elkaar gehaald van een defect laptoppaneel. Dat was niet echt gemaakt voor demontage, een deel was wel geschroefd, maar sommige delen zaten gelijmd of met een één of andere soort tape aan elkaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar lang niet altijd zitten de CCFLs erin hoor. Genoeg schermen waarbij die ook los zitten en je dus relatief makkelijk kunt vervangen. Dus ik denk dat dat hier ook het geval is.

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 05-12-2010 21:14 ]

Pagina: 1