2 videokaarten, 2 schermen, 2 resoluties.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mensen willen vaak 2, of meer kaarten installeren om dan bv. crossfire te kunnen draaien en de krachten van beide kaarten te bundelen.
Ik wil echter 2 schermen met verschillende resoluties aan kunnen sturen.Het klinkt zo simpel en zou het in mijn ogen ook gewoon moeten zijn.Maar niets is minder waar.

* Asrock 890GX extreme 3
* AMD Phenom II X3 705e -> unlocked naar X4 05e
* 8GB DDR3 1333 MHz
* OCZ Vertex2 60GB
* Samsung F4 2TB
* Corsair 550W voeding
* Windows 7 ultimate 64bit

* XFX HD5450 512MB PCI-e (heb ik los liggen)

* Acer AL2216W 22" 1680x1050 - VGA
* Samsung LE32R81BX 32" 1360x768 - HDMI

Het gaat om een HTPC welke, wanneer mediacenter niet wordt gedraaid op de tv, gewoon gebruikt wordt voor internet en soms wat licht fotowerk op de monitor. Games ed. zijn niet aan de orde op deze machine.

Ik heb altijd gedraaid met de onboard HD4290 graphics op de native resolutie van de 32" TV (1360x768) in clone mode. Nadeel is dat dan de monitor ook op 1360x768 draait, terwijl deze eigenlijk een native resolutie heeft van 1680x1050. Met wat instellingen zijn tekst ed. wel redelijk leesbaar te krijgen.

Extended desktops zou je dan zeggen, omdat de TV enkel mediacenter hoeft weer te geven en geen bureaubladen, maar dat gaat op de een of andere manier altijd mis.
De ene keer is de tv het primaire scherm en een andere keer is mijn monitor weer het primaire scherm.Met als gevolg dat ook mediacenter steeds weer op een ander scherm wordt getoond. De ene keer Fullscreen en een andere keer weer in een kleine window. Dus dat is veel gekloot met het identificeren van beeldschermen en instellen van resoluties, en daarom dus maar in clone mode.

Nu dacht ik door een losse videokaart te plaatsen(simpele HD5450 PCI-e), dat ik mijn monitor misschien aan kon sluiten op het moederbord en mijn TV op de losse kaart.Maar ik kan de afzonderlijke GPU's/kaarten op geen enkele manier onafhankelijk instellen in CCC. Met als resultaat dat de schermen weer op de zelfde resolutie moeten draaien.

Wanneer ik beide schermen aansluit op de losse videokaart, dan heeft mijn TV de juiste verhouding bij 1360x768, maar mijn monitor heeft nu 2 zwarte randen boven en onder, maar wel met een scherp beeld. De balken zijn wel aan te passen in monitor properties. Maar bij de eerste de beste reboot zijn de zwarte balken weer terug.Het is dus ook niet mogelijk om in een profile deze instellingen te behouden.

Wat gebeurt er, wanneer ik nu 2 HD5450 plaats, en mijn monitor op de ene aan sluit en de TV op de andere?

Een lang verhaal voor zo iets ogenschijnlijk simpels :X ..................mijn excuses ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Niks anders dan twee monitors op een kaart :p

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Een enkele HD5450 zou je al van 2 verschillende resoluties moeten kunnen voorzien tenzij je per se clone mode wilt draaien.

Clone = 2x hetzelfde
Extend = 2 verschillende resoluties mogelijk, maar dus wel een uitgebreid bureaublad.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En je kunt in het catalyst control center gewoon de resolutie per monitor aanpassen hoor. Ik heb hier een setup met een 4870 en een 4350. Aan de 4870 hangt altijd een 30" 2560*1600 monitor (en soms nog een 20" 1600*1200) en aan de 4350 zit een 10" 600*800 monitor. Vanuit CCC kan ik gewoon per monitor de resolutie instellen (net als kleurdiepte etc) en als ik zeg dat m'n 30" primairy moet zijn dan blijft hij dat ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Wiethoofd schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:26:
Een enkele HD5450 zou je al van 2 verschillende resoluties moeten kunnen voorzien tenzij je per se clone mode wilt draaien.

Clone = 2x hetzelfde
Extend = 2 verschillende resoluties mogelijk, maar dus wel een uitgebreid bureaublad.
Het probleem met uitgebreide desktops, is dat het niet lukt om mijn monitor primair te krijgen en dan mediacenter altijd fullscreen te laten verschijnen op de tv. 9 van de 10 keer verschijnt mediacenter in een kleine window op mijn monitor en helemaal niet op de tv.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Hupske

AFCA

kendo schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:43:
[...]
Het probleem met uitgebreide desktops, is dat het niet lukt om mijn monitor primair te krijgen en dan mediacenter altijd fullscreen te laten verschijnen op de tv. 9 van de 10 keer verschijnt mediacenter in een kleine window op mijn monitor en helemaal niet op de tv.
Misschien moet je eens het programma ultramon gebruiken, zitten ook veel functies op.
Of heb je die al een keer gebruikt?

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
hupske schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:47:
[...]

Misschien moet je eens het programma ultramon gebruiken, zitten ook veel functies op.
Of heb je die al een keer gebruikt?
In een ver verleden wel eens gebruikt.Maar ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Nu online

Hupske

AFCA

kendo schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:50:
[...]

In een ver verleden wel eens gebruikt.Maar ik zal er eens naar kijken.
Ik wacht het resultaat af.
Ik kan iig met het programma alles zelf bepalen.
Overigens moet je gewoon beide aansluitingen op je videokaart doen en niet 1 op het mobo en 1 op videokaart.(oeps is al vaker gezegd)

[ Voor 3% gewijzigd door Hupske op 05-12-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ultramon nog niet gebruikt, maar ik heb net nog wel even met uitgebreide desktops zitten spelen maar dat werkt niet zoals ik dat wil.

Ik heb de Acer monitor als primair ingesteld omdat ik hierop mijn bureaublad normaal moet kunnen gebruiken.Maar ik krijg met geen mogelijkheid mediacenter fullscreen werkend op de tv(uitgebreid bureaublad).Hij opent alleen maar op het primaire scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Nu online

Hupske

AFCA

Dus als je hem alleen versleept naar het andere scherm en dan weer fullscreen doet dan schiet hij toch weer terug naar ander scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
En als je ultramon getest had vond je een knop waarmee je het programma naar de andere monitor verplaatst.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Nu online

Hupske

AFCA

spNk schreef op zondag 05 december 2010 @ 19:30:
En als je ultramon getest had vond je een knop waarmee je het programma naar de andere monitor verplaatst.. ;)
Juist dat ook.

Maar ik had het zelfde probleem ook eerst, dat alles telkens terug schoot naar mijn 1e scherm.
Sinds ik ultramon gebruik kan ik simpel alles naar het andere scherm krijgen en in fullscreen zetten.

Pagina: 1