Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe schijf beveiligen

Pagina: 1
Acties:

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:19
(jarig!)
Ik heb sinds kort een nieuwe backup schijf, een 2,5", die ik overal mee naar toe sleep in case er iets met de data thuis gebeurt. (Daarnaast heb ik nog een backup op een externe locatie.)

Nu wil ik echter dit keer het eens goed aanpakken en mijn data beveiligen. Ik heb veel gelezen over NTFS encryptie (en als je een re-install doet dat je dan je keys kwijt bent) en over Truecrypt.

Laat ik eerst uitleggen wat ik zoek; min of meer komt het er op neer dat ik gewoon een wachtwoord wil moeten ingeven voordat ik een bepaalde map op mijn externe schijf kan. Dit moet op elke computer mogelijk zijn en niet alleen op de host waar deze beveiliging is aangemaakt. (Admin rechten benodigd is geen probleem)

Nou ben ik met Truecrypt aan de slag gegaan, maar een volume file aanmaken duurt al 8 uur dus ondertussen kan ik op zoek naar iets anders. De data die beveiligd moet zijn is ca. 800gb. Bij Truecrypt heb ik het idee dat als ik eenmaal deze file heb, dat ik elke keer ontzettend lang moet wachten als ik deze wil mounten?
Of gaat dit toch redelijk snel?

Is er geen simpelere oplossing?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:45
Welk OS gebruik je? Windows 7 heeft BitLocker-to-Go ingebouwd.

• Phusebox
(jarig!)
Nielson schreef op zondag 05 december 2010 @ 09:57:
Welk OS gebruik je? Windows 7 heeft BitLocker-to-Go ingebouwd.
Windows 7 HP, maar werkt dat op elke pc dan? Ook niet windows 7 pc's?

Zal wel niet in HP zitten want ik kan het niet vinden.

Hmm zo te lezen is het ook geen optie; want je krijgt alleen toegang op je eigen pc of dmv een recovery key die je dus nooit kan onthouden.

[ Voor 29% gewijzigd door Phusebox op 05-12-2010 10:11 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:45
Phusebox schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:04:
[...]

Windows 7 HP, maar werkt dat op elke pc dan? Ook niet windows 7 pc's?
Nee, helaas. Je kunt in XP en Vista wel een reader installeren met dan heb je dus alleen read-only toegang.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Bij TrueCrypt duurt alleen het aanmaken van de partitie of de file erg lang. Daarna heb je geen extreem lange wachttijden meer.

Maak je nou een volume file? Dus een bestand van honderden GB groot? Of bedoel je eigenlijk een versleutelde partitie? Want dat is een betere aanpak, dan gaat het host bestandssysteem geen problemen geven.

Zelf heb ik meerdere externe HDs die allemaal een kleine 2 GB partitie hebben waar de TrueCrypt executable op staat, en wat hoeft-niet-veilig-spul, en de rest van schijf is een TrueCrypt partitie.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bij truecrypt moet er dus eenmaal een file van 800 GB (!) geschreven worden. Daar doe je op usb wel tussen de 7 en 12 uur over. Daarna is het wel snel.

Bij windows file encrypty moet je dus inderdaad je sleutels exporteren om de geëncrypteerte files op een andere pc te kunnen gebruiken. Iets wat mij niet lukt zonder handleiding.

Er zijn verder nog talloze andere programma's om een folder te beveiligen (google naar lock folder), maar een goede afweging van de voro/nadelen van die tools zijn bijna niet te vinden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Phusebox
(jarig!)
JumpStart schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:17:
Bij TrueCrypt duurt alleen het aanmaken van de partitie of de file erg lang. Daarna heb je geen extreem lange wachttijden meer.

Maak je nou een volume file? Dus een bestand van honderden GB groot? Of bedoel je eigenlijk een versleutelde partitie? Want dat is een betere aanpak, dan gaat het host bestandssysteem geen problemen geven.

Zelf heb ik meerdere externe HDs die allemaal een kleine 2 GB partitie hebben waar de TrueCrypt executable op staat, en wat hoeft-niet-veilig-spul, en de rest van schijf is een TrueCrypt partitie.
Ja ik maakte inderdaad een 800 GB grote file, misschien toch maar aparte partities maken dan.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Phusebox schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:31:
[...]

misschien toch maar aparte partities maken dan.
Als je op de externe schijf een partitie aanmaakt die je encrypt dan moet je nog steeds 1x alle bytes van die partitie beschrijven. (net zoals een volume file)

Maar veel lastiger is dat windows een drive letter aan de geencrypte partitie toewijst(en later dus ook een andere aan de gedecrypte partitite) en elke keer als je in explorer op die partitie komt vraagt of hij die moet formateren. Als je die dan dus (per ongeluk) formateert ben je je data kwijt..... Tenzij daar recent iets op gevonden is. Zolang je je bewust bent dat dit het geval is is er niks aan de hand, maar als je ooit iemand die altijd "ja"klikt op je pc laat ben je gegarandeerd je data kwijt bij die format.

[ Voor 13% gewijzigd door leuk_he op 05-12-2010 11:09 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Phusebox
(jarig!)
leuk_he schreef op zondag 05 december 2010 @ 11:01:
[...]

Als je op de externe schijf een partitie aanmaakt die je encrypt dan moet je nog steeds 1x alle bytes van die partitie beschrijven. (net zoals een volume file)

Maar veel lastiger is dat windows een drive letter aan de geencrypte partitie toewijst(en later dus ook een andere aan de gedecrypte partitite) en elke keer als je in explorer op die partitie komt vraagt of hij die moet formateren. Als je die dan dus (per ongeluk) formateert ben je je data kwijt..... Tenzij daar recent iets op gevonden is. Zolang je je bewust bent dat dit het geval is is er niks aan de hand, maar als je ooit iemand die altijd "ja"klikt op je pc laat ben je gegarandeerd je data kwijt bij die format.
Het is sowieso een backup, dus als ie geformatteerd word, ja is minder maar ik heb nog altijd een tweede backup lokaal.

En anderzijds, niemand die ooit aan mijn externe schijf komt behalve ikzelf :)

• Phusebox
(jarig!)
Aargh 7 uur later is de partitie klaar, maar deze kan niet worden ingesteld als auto mount bij traveler disk aanmaken in TrueCrypt.... zucht, voor niets dus 7 uur zitten wachten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom zou je automount willen?
Pagina: 1