Macbook of Windows laptop?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment heb ik een acer laptop, 4gb ram 512mb video, 1.83ghz processor, 250gb harddisk, 15 inch.
pricewatch: Acer Aspire 5920G-5A4G25BN
Bij de aankoop in juni 2008 was ik opzoek naar een laptop, met zo hoog mogelijke prestaties, voor zo weinig mogelijk geld. En toen kwam ik bij deze uit. Bevalt opzich heel goed, maar nogal zwaar om mee te nemen.
Ook de accu gaat maar een uur mee, maar hier heb ik opzich geen problemen mee. Waar ik wel iets meer problemen heb is dat wanneer ik game, hij nogal warm kan worden. Dus ik moet altijd met een standaard eronder gamen.

Nu zit ik erover te twijfelen om een macbook (pro) te kopen. Maar ik ga waarschijnlijk het OS X niet gebruiken.
Dit omdat Ubuntu 10.10 me uitermate goed bevalt voor mijn werk, en ik gebruik het dan ook 90% van de tijd.
De overige 10% gebruik ik windows. Dat is puur om software te runnen die niet onder ubuntu, en ook niet onder OS X draait.
Wat ik er vooral mee doe is programmeren, en in het weekend een uurtje of 1-2 gamen. Ik wil Ubuntu en windows 7 en/of windows XP draaien.

Wat me aanspreekt aan de mac is:
+ kwaliteit
+ design
+ mobiliteit

Wat me niet aanspreekt is:
- maar 2 usb poorten
- OS X

Ik gebruik mijn laptop veel, dus een beetje geld uitgeven vind ik voor zoiets niet zo erg. Maar als je ervan uitgaat dat ik het OS X niet zal gebruiken, is de meerprijs van een mac het dan wel waard? Of kan ik beter voor een van de betere windows notebooks gaan? (Ja ik zit hier in een mac gedeelte, maar ik wil graag dat het voordeel van het OS X volledig achterwegen gelaten wordt. Als het me dan toch bevalt is het alleen maar mooi meegenomen, maar hier ga ik niet vanuit.)

Wat ik nu op het oog heb:
Macbook 13 inch 999euro, (upgrade 4gb ram + 90euro) 2.4ghz, 250gb = 1089euro
Macbook pro 13 inch 1149euro, 4gb ram, 2.4ghz, 250gb = 1149euro

De prestaties zijn gelijk als ik de macbook met 4gb ram upgrade doe. Het prijsverschil is dan wel nog 60 euro. Is dat die Pro meer waard, de pro is dan wel iets lichter, nog iets mobieler, maar veel scheeld het niet.

En hoe is de accuduur in de praktijk? Apple geeft 10 uur op, maar dat zal wel bij minimaal gebruik zijn. Hoe lang kun je ermee doen met volledig schermverlichting? En wat is de kwaliteit van de accu bijv na 2 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De opgegeven accuduur is naar mijn ervaring onder OSX, onder windows zakt dat dramatisch in omdat windows niet alle power-saving eigenschappen van de mac ondersteund (mijn mac is onder windows ook heet te noemen)

Verder: http://www.apple.com/nl/batteries/

De pro heeft nog een twee extra voordelen, Toetsenbord verlichting (erg handig!) en de SD Kaart reader

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Als je voor mobiliteit gaat is de pro qua formaat en gewicht zijn meerprijs zeker waard.

Als ik mijn huidige 13" pro vergelijk met mijn vorige 13" macbook (de witte), dan zijn de verschillen zeker merkbaar. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik een vergelijking maak tussen de huidige unibody 13" en een macbook van 2006/2007.

De huidige 13" pro voldoet aan al jouw genoemde eisen, echter ik denk dat je jezelf een andere vraag moet stellen, namelijk: welke labtops zijn er in deze prijsklasse nog meer beschikbaar ?

Je zult zien dat er vele andere labtops zijn met betere (lees meer up to date) dan de 13" pro, als je osx niet gaat gebruiken dan zijn er vele andere opties. Dit gaat voornamelijk op qua hardware, niet op het gebied van design.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je schrijft dat je gaat programmeren, is het dan niet verstandiger om te wachten totdat het 1440*900 scherm beschrikbaar word in de macbooks? Het laatste wat je wilt als programmeur is een lage resolutie (zie ook de vaio Z, al lijkt dat mij overkill)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit ook te denken over te stappen van Windows naar Mac en zou eerder een iMac kopen, liefst 27" i7 zodat resolutie en snelheid om virtueel te werken geen probleem is. Qua prijs vergelijkbaar met 15" MacBook Pro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:06
Ik denk dat je beter gewoon een windows laptop kan nemen. Een Macbook (Pro) wordt pas interessant als je er OSX op draait en foto's bewerkt enzovoort.

Zoals deze bv: pricewatch: Acer Aspire 5745G-7744G50Mn
Of deze: pricewatch: HP ProBook 5320M (WS996EA)
Deze: pricewatch: Dell Alienware M11x (n00w1x06)

Zoals je ziet zijn er genoeg laptops te vinden. In deze zitten bijvoorbeeld I5 en I7

[ Voor 58% gewijzigd door Servertje op 05-12-2010 09:17 . Reden: Pw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Ik gebruik zelf een Macbook, en ook ik doe voor mijn werk veel in Windows / Linux. Toch draai ik als Main OS 'OS X'.

Zelf draai ik Windows + Ubuntu virtueel icm VM Ware fusion. Het voordeel hiervan is dat je je zelfgebouwde programmatuur in een geïsoleerde omgeving wil draaien. Wil je een omgeving overdragen aan iemand, je zet een image op een USB Disk en je bent klaar. Een lichtere optie is Crossover, die de Native API emuleert.

Wel ben ik erg benieuwd naar wat je in Linux (Ubuntu) doet, omdat namelijk OS-X lid is van de grote *NIX familie zijn er veel zaken die gewoon native draaien in OS-X, zoals bijvoorbeeld Eclipse, LAMP of een C/C++ compiler.

Qua gaming is Mac OS-X een platform in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Bij de aankoop in juni 2008 was ik opzoek naar een laptop, met zo hoog mogelijke prestaties, voor zo weinig mogelijk geld.
Zoek dan ergens anders.

Als je iets zoekt met veel waar voor je geld ga je echt niet voor een mac. Ze zijn misschien mooi, maar echt extreme prestaties zetten ze niet neer, en je betaalt veel te veel voor de werkelijke hardware.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Apple laptops zijn het prettigst met Mac OS X; beetje computermishandeling om daar linux op te smijten als hoofd-OS :9 Overigens, vrijwel alle Linux software draait ook onder Mac OS X, inclusief de meeste SDK's, al zijn die meestal wel wat minder prettig te intalleren.

Er zijn vast wel goede laptops te vinden die prima accuduur hebben zonder appel logo erop. Lenevo hoor ik wel eens vallen.

De accu van mijn MacBook uit 2009 is nog top na 1 jaar; meer dan 90% van de originele capaciteit, al wordt-ie weinig gebruikt: 140 laadcycli.

[ Voor 33% gewijzigd door Gamebuster op 05-12-2010 10:17 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Als design een rol speelt is Sony ook een optie, of zo'n HP, die lijkt wel een beetje op een MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mavamaarten schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:06:
[...]

Zoek dan ergens anders.

Als je iets zoekt met veel waar voor je geld ga je echt niet voor een mac. Ze zijn misschien mooi, maar echt extreme prestaties zetten ze niet neer, en je betaalt veel te veel voor de werkelijke hardware.
Daarom zocht ik toen ook ergens anders 8)7 , tijden veranderen, en nu ben ik op zoek naar betere mobiliteit en kwaliteit.

En ik weet dat de meeste software die ik nu draai onder linux ook onder Mac OS X zal werken.
Maar hoe is de terminal verschillend? Kan ik exact dezelfde commando's gebruiken als in linux?

En voor de meeste programmeertalen waar ik in programmeer, werkt onder windows en linux prima. (alleen onder linux net iets beter, maar het werkt prima). Maar bijvoorbeeld voor Perl, ik weet dat het in windows kan werken, maar dan wel met zo'n omweg... Werkt het even makkelijk in OS X als in ubuntu?

En hoe werkt het opzetten van een apache server bijvoorbeeld? Als het allemaal precies hetzelfde is in de terminal, dan zou ik een overstap niet erg vinden. De GUI kan me weinig interesseren. Maar ik heb geen zin om in een andere terminal te werken.

En wat voor temperatuur haalt een macbook (pro) bij volledige belasting in windows? En welke temperatuur bij een beetje browsen in OS X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Verwijderd schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:54:
[...]

Daarom zocht ik toen ook ergens anders 8)7 , tijden veranderen, en nu ben ik op zoek naar betere mobiliteit en kwaliteit.

En ik weet dat de meeste software die ik nu draai onder linux ook onder Mac OS X zal werken.
Maar hoe is de terminal verschillend? Kan ik exact dezelfde commando's gebruiken als in linux?

En voor de meeste programmeertalen waar ik in programmeer, werkt onder windows en linux prima. (alleen onder linux net iets beter, maar het werkt prima). Maar bijvoorbeeld voor Perl, ik weet dat het in windows kan werken, maar dan wel met zo'n omweg... Werkt het even makkelijk in OS X als in ubuntu?

En hoe werkt het opzetten van een apache server bijvoorbeeld? Als het allemaal precies hetzelfde is in de terminal, dan zou ik een overstap niet erg vinden. De GUI kan me weinig interesseren. Maar ik heb geen zin om in een andere terminal te werken.

En wat voor temperatuur haalt een macbook (pro) bij volledige belasting in windows? En welke temperatuur bij een beetje browsen in OS X?
Ik heb een tijd ubuntu gedraaid en de standaard unix commando's in OS X zijn -zover ik weet- identiek. sudo, sh, ls, cd, dat soort dingen. telnet, ping, ssh, ifconfig, svn, tar komen ook weer terug in OS X. Er zullen er vast _veel_ meer zijn, ik gebruik terminal niet zo extreem vaak en heb ze dus lang niet allemaal onthouden.

Zover ik weet is iedere unix-tool voor zowel linux als Mac OS X te krijgen, al is het voor Mac OS X naar mijn ervaring soms iets lastiger te installeren dan in Ubuntu. Via "Darwin Ports" kan je echter makkelijk unix-tools installeren in Mac OS X, mits de tool die je wilt ertussen staat. Ik weet de technische verschillen niet, maar naar mijn ervaring is darwin port's "port install x" command ongeveer vergelijkbaar met "apt-get install x" in ubuntu. Zo heb ik bijv. ffmpeg met een shitload aan codecs met gemak kunnen installeren via "port install" en daarna op mijn ubuntu server via "apt-get install".

Zover ik weet komt Apache ook standaard op Mac OS X. Ik heb er echter direct XAMPP op geflikkerd, omdat ik lui ben.

Mijn 15" 2.8GHz dual core intel mac (late 2009, unibody) heeft normaal gesproken een temparatuur rond 50C (CPU) Loopt op tot in de 90 wanneer je 'm voor langere tijd belast, maar ik ervaar totaal geen stabiliteitsproblemen. Koeling maakt erg weinig geluid vergeleken andere laptopkoelers die ik heb gehoord. Tijdens normaal gebruik (zoals internetten) hoor je de koeling helemaal niet.

Laptop voelt standaard een beetje warm aan linksboven het toetsenbord. Wanneer-ie intensief gebruikt wordt, wordt de behuizing heet (net niet pijnlijk-heet) op dezelfde plek, maar dan praat je echt over het converteren van video's of het spelen van zware games voor langere periodes (langer dan een paar minuten). Voor details over de temparaturen kan je beter een paar reviews opzoeken. Bovendien zal de CPU ook wel uitmaken; die nieuwere i3/i5 CPU's worden mogelijk warmer of juist minder warm; ik heb nog een "oude" dual core.

Toetsenbord is erg fijn, ook voor programmeren. De "delete" en "insert" knop miste ik eventjes, maar het gebrek aan die toetsen stoorde me al gauw niet meer. In Mac is de shortcut voor het verwijderen van items de "backspace" toets, niet de "delete" toets. In Linux of Windows heb je dan dus geen "delete" knop zonder extern toetsenbord.

Touchpad is uitstekend; vind 'm prettiger werken dan een muis; toen ik mijn macbook net had, heb ik 3 maanden non-stop met het touchpad gewerkt, zelfs wanneer ik een muis aangesloten had. Daarna een externe monitor aangesloten en toen was een muis toch wat praktischer. Het touchpad werkt lang niet zo prettig in Windows, omdat die multitouch dingen daar niet of niet lekker in werken. (kan ondertussen al verbeterd zijn, lang geen windows meer gedraaid erop)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:36
als je niks met osx wil gaan doen waarom zou je dan een apple kiezen?
zijn genoeg andere laptops die onder windows draaien en betere specs hebben voor een schappelijkere prijs...

...

Pagina: 1