Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
http://raptr.com/Doppert/about
Ik zit nu even op een TN paneel, maar zelf nu zie ik de linker- en bovenrand iets paarsig.Doppert schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:22:
Als dit een voorbeeld foto is van een paarse / roze auto zou ik als ik jou was je monitor eens nakijken. Vind het toch wel een behoorlijk rode auto.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Welke kleur krijg je als je het rood van de auto mengt met het blauw van de lucht boven de auto?Sebazzz schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:25:
[...]
Ik zit nu even op een TN paneel, maar zelf nu zie ik de linker- en bovenrand iets paarsig.
hint: http://www.wolframalpha.com/input/?i=red+%2B+blue
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ik zit achter een gecallibreerd IPS scherm en zie het ook.Sebazzz schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:25:
[...]
Ik zit nu even op een TN paneel, maar zelf nu zie ik de linker- en bovenrand iets paarsig.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Kleurgecalibreerde IPS monitor + Firefox met correcte weergave.
Hint: Bekijk de voorkant van de auto eens. Het deel wat de lucht niet kan weerspiegelen. Is knalrood
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Idd, hier ook op mijn TN paneel (LG E2360V @sRGB).Kwartjuh schreef op zondag 05 december 2010 @ 00:12:
Knalrode auto met magenta tonen vanwege weerspiegeling blauwe lucht.
Kleurgecalibreerde IPS monitor + Firefox met correcte weergave.
Hint: Bekijk de voorkant van de auto eens. Het deel wat de lucht niet kan weerspiegelen. Is knalrood
Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
De eerste is kleurmenging, zoals al gezegd en oplossing voor gegeven
De tweede is overbelichting of buiten je kleurenruimte (sRGB) geraken. Makkelijkste oplossing is om de foto dan nog een keer te nemen en deze te onderbelichten en/of overstappen naar Adobe RGB. Houdt er wel rekening mee dat je dan wellicht je foto's moet bewerken voor je ze zomaar in elke printer duwt
Je kan het grotendeels oplossen met een pola, maar bij autofotografie gebruik je meestal een pola om de reflectie's van de voorruit te filteren zodat je een mooie donkere, cleane voorruit hebt.
Het jammere is dan dat de lak niet gefilterd is van reflectie's. Bij een pola is het altijd kiezen: wil ik de voorruit mooi, of de lak. Of je legt gewoon 2 foto's over elkaar met de ruit en lak allebei goed. Maar then again denk ik weer dat het er onnatuurlijk uit gaat zien.
De voorruit en bijv. motorkap liggen niet net zo schuin als elkaar dus het licht komt onder een andere invalshoek erop, vandaar dat je niet alles kan filteren met je pola filter.
Voor het exacte technische verhaal moet je volgens mij bij mjtdevries zijn, ik dacht dat hij dat ooit eens schreef.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Als je een foto volledig wilt controleren, dan moet je ervoor zorgen dat je zelf de omgeving en het licht bepaalt...
The devil is in the details.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
^ Dit.Servertje schreef op zondag 05 december 2010 @ 09:09:
Polarisatiefilter. Met Photoshop krijg je dit er niet uit. Let wel op dat je geen 'goedkope' pola neemt want dan zijn ze van plastic enzovoort.
Je hebt een duidelijke reflectie van de blauwe tinten lucht, wat volgens mij samen met de rode kleur van de auto paarsachtige vlakken geeft (kleurenblinde hier...), die kan je in de meeste gevallen een heel eind wegdraaien met een polarisatie filter.
Je kan in photoshop met kleurtoon/verzadiging wel eea terugdraaien door een graduated layermask te maken, maar dat wordt onnodig complex.
Overigens is het niet echt iets in deze foto waar ik me direct aan stoor... ziet er realistisch uit.
Wijnands schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:39:
Ben wel benieuwd hoe een rood histogram eruit ziet, dit lijkt namelijk nogal op red clipping
Ik weet overigens niet wat er tussen de camera en de crop in de TS gebeurt is.
[ Voor 12% gewijzigd door burne op 05-12-2010 15:10 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Grootste nadeel van goedkopere polarisatie filters is dat ze flaren en een kleur zweem geven. In Photoshop kan je prima dmv een curve de kleur herstellen.Servertje schreef op zondag 05 december 2010 @ 09:09:
Polarisatiefilter. Met Photoshop krijg je dit er niet uit. Let wel op dat je geen 'goedkope' pola neemt want dan zijn ze van plastic enzovoort.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS