Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Als ik foto's neem van rode onderwerpen (vooral in zonnige omstandigheden) dan heb ik gemerkt dat dat rood vrij snel magenta/roos/paarsig wordt. Hoe kan ik dit in nabewerking oplossen? (ik neem al mijn foto's in RAW) En is dit eig een bodyprobleem van mijn 450D of een lensprobleem (vooral veel gemerkt bij de 18-55IS)?
Hierbij nog een voorbeeld foto.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5047/5232154209_93756bbb5e_z.jpg

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Volgens mij zijn alleen de horizontale vlakken van de auto wat blauwig/paarsiger. Zou dat kunnen komen omdat deze vlakken een deel van de blauwe lucht weerspiegelen, zodat het eindresultaat (blauw + rood) magenta wordt?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:29
Het paars op deze foto wordt volgens mij veroorzaakt door lucht weerspiegeling. Vandaar ook dat de bovenste delen wat paarser aandoen dan bv. de voorkant.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Als dit een voorbeeld foto is van een paarse / roze auto zou ik als ik jou was je monitor eens nakijken. Vind het toch wel een behoorlijk rode auto.

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Doppert schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:22:
Als dit een voorbeeld foto is van een paarse / roze auto zou ik als ik jou was je monitor eens nakijken. Vind het toch wel een behoorlijk rode auto.
Ik zit nu even op een TN paneel, maar zelf nu zie ik de linker- en bovenrand iets paarsig.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Sebazzz schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:25:
[...]

Ik zit nu even op een TN paneel, maar zelf nu zie ik de linker- en bovenrand iets paarsig.
Welke kleur krijg je als je het rood van de auto mengt met het blauw van de lucht boven de auto?

hint: http://www.wolframalpha.com/input/?i=red+%2B+blue

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:29
Sebazzz schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:25:
[...]

Ik zit achter een gecallibreerd IPS scherm en zie het ook. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 13:55

Zuurstok

Passionately curious

ik weet niet precies wat erachter zit, maar wel weet ik te zeggen dat rood altijd al een probleem is geweest bij camera's :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 23:06
Knalrode auto met magenta tonen vanwege weerspiegeling blauwe lucht.
Kleurgecalibreerde IPS monitor + Firefox met correcte weergave.

Hint: Bekijk de voorkant van de auto eens. Het deel wat de lucht niet kan weerspiegelen. Is knalrood ;)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Kwartjuh schreef op zondag 05 december 2010 @ 00:12:
Knalrode auto met magenta tonen vanwege weerspiegeling blauwe lucht.
Kleurgecalibreerde IPS monitor + Firefox met correcte weergave.

Hint: Bekijk de voorkant van de auto eens. Het deel wat de lucht niet kan weerspiegelen. Is knalrood ;)
Idd, hier ook op mijn TN paneel (LG E2360V @sRGB).

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Dit is een rode auto ;) (voor diegene die twijfelden). Ik dacht idd al dat het iets te maken had met de weerspiegeling van de zon/lucht. De vraag is nu, hoe kan ik dit oplossen? Gebruik maken van een polarisatiefilter om de reflectie van de lucht tegen te gaan? Of kan ik dit prima in photoshop oplossen? Ik zou namelijk graag hebben dat de auto er helemaal rood uitziet ipv de zijkanten rood en bovenkant rozig... :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:18
Polarisatiefilter. Met Photoshop krijg je dit er niet uit. Let wel op dat je geen 'goedkope' pola neemt want dan zijn ze van plastic enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 23:52
Er zijn twee redenen te geven voor dit fenomeen.

De eerste is kleurmenging, zoals al gezegd en oplossing voor gegeven
De tweede is overbelichting of buiten je kleurenruimte (sRGB) geraken. Makkelijkste oplossing is om de foto dan nog een keer te nemen en deze te onderbelichten en/of overstappen naar Adobe RGB. Houdt er wel rekening mee dat je dan wellicht je foto's moet bewerken voor je ze zomaar in elke printer duwt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik zou het niet proberen te shoppen ofso. Zo zie je het in werkelijkheid ook, en als je het gaat bewerken zodat alles rood is, gaat het er heel nep uit zien.
Je kan het grotendeels oplossen met een pola, maar bij autofotografie gebruik je meestal een pola om de reflectie's van de voorruit te filteren zodat je een mooie donkere, cleane voorruit hebt.
Het jammere is dan dat de lak niet gefilterd is van reflectie's. Bij een pola is het altijd kiezen: wil ik de voorruit mooi, of de lak. Of je legt gewoon 2 foto's over elkaar met de ruit en lak allebei goed. Maar then again denk ik weer dat het er onnatuurlijk uit gaat zien.

De voorruit en bijv. motorkap liggen niet net zo schuin als elkaar dus het licht komt onder een andere invalshoek erop, vandaar dat je niet alles kan filteren met je pola filter.
Voor het exacte technische verhaal moet je volgens mij bij mjtdevries zijn, ik dacht dat hij dat ooit eens schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeltevm
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 11:11
je zou de hue toch iets kunnen aanpassen (+10 ofzo?) omgeving is vrij kleurloos in dit geval dus zou niet heel veel effect daarop moeten hebben. (+rood/wit nummerbord :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Ben wel benieuwd hoe een rood histogram eruit ziet, dit lijkt namelijk nogal op red clipping

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Nog een oplossing: alleen binnen (of met bewolking) fotograferen :D

Als je een foto volledig wilt controleren, dan moet je ervoor zorgen dat je zelf de omgeving en het licht bepaalt...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 21:50
Misschien net iets teveel, maar met selective color in photoshop en yellow +16%:

Afbeeldingslocatie: http://www.mercarra.nl/5232154209_93756bbb5e_zb.jpg

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Servertje schreef op zondag 05 december 2010 @ 09:09:
Polarisatiefilter. Met Photoshop krijg je dit er niet uit. Let wel op dat je geen 'goedkope' pola neemt want dan zijn ze van plastic enzovoort.
^ Dit.
Je hebt een duidelijke reflectie van de blauwe tinten lucht, wat volgens mij samen met de rode kleur van de auto paarsachtige vlakken geeft (kleurenblinde hier...), die kan je in de meeste gevallen een heel eind wegdraaien met een polarisatie filter.

Je kan in photoshop met kleurtoon/verzadiging wel eea terugdraaien door een graduated layermask te maken, maar dat wordt onnodig complex.

Overigens is het niet echt iets in deze foto waar ik me direct aan stoor... ziet er realistisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als ik zonder reflecties, zonder schaduwen en met zo egaal mogelijke belichting wil fotograferen, dan kies ik een dag met vies, vuil, grijs weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wijnands schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:39:
Ben wel benieuwd hoe een rood histogram eruit ziet, dit lijkt namelijk nogal op red clipping
Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/16636eef2d046794cd5d08d1ef50dccd.PNG

Ik weet overigens niet wat er tussen de camera en de crop in de TS gebeurt is.

[ Voor 12% gewijzigd door burne op 05-12-2010 15:10 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
Niet dus. Grappig! Heb al best wel een paar rare dingen met rood gezien maar deze is nieuw voor me.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 10:27
Servertje schreef op zondag 05 december 2010 @ 09:09:
Grootste nadeel van goedkopere polarisatie filters is dat ze flaren en een kleur zweem geven. In Photoshop kan je prima dmv een curve de kleur herstellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Bedankt voor de reacties. Ik heb idd al wat bewerkt aan de foto. Hier heb je de jpeg van het onbewerkte raw bestand. Je ziet eigenlijk hetzelfde fenomeen alleen nog iets erger :)

Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/7355/img53792.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 10:27
Jpegs zijn niet ideaal voor dit soort dingen, maar hierbij mijn quick and dirty poging. Met een Raw file kan je (makkelijker) betere resultaten krijgen :)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11822969/Tnet/Fotos%2010/Algemeen/auto-edit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
De witbalans lijkt ook een beetje koel.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Upload de RAW even, ik durf te wedden dat je direct een goede bewerking terugkrijgt :)
Pagina: 1