• Lukosje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-01 14:02
Beste tweakers,

Sinds een aantal dagen heb ik een beetje problemen met mijn pc, bevattende:

Asus P5E (laatste bios)
4x 1Gb GeIL Ultra DDR2 1066Mhz C5
Intel C2Q Q9550 (liep altijd ~3.4Ghz op 1.3v) onder een Scythe Mugen 2
2x Sapphire HD4870 1GB
Auzentech Prelude 7.1

Mijn probleem in eerste instantie was dat hij niet door de POST heen kwam. Geen probleem dacht ik, heb ik wel eens vaker meegemaakt (er was overigens geen directe aanleiding hiervoor; had de pc de dag ervoor gewoon correct opgestart/afgesloten). Dus ik trok er een geheugen stick uit en hij deed het weer :). Vervolgens heb ik hier een paar dagen mee gedraaid en heb ik die 4e stick er weer bij gestoken, zonder problemen.

Sinds gisteren kwamen de problemen weer terug. Ik dus weer geheugen er uit getrokken -> hielp niet. Alles eruit getrokken wat niet nodig was (dus zo kaal mogelijk; 1 GPU, CPU en 1 stickje geheugen; verschillende sticks gebruikt) -> nog steeds geen boot (fans draaiden wel, alleen geen beeld, bekende verhaal).

Heb ik de manual van het moederbord erbij gepakt om de Bios te resetten (batterij eruit, on board switch omgezet voor 5-10 seconde, batterij er weer in, stroom er weer op) -> wederom geen resultaat...
Dus ik was aardig ten einde raad en heb een nieuwe bios batterij gekocht (zelfde als huidige, CR2032) en wederom geen resultaat...

Tenslotte heb ik nog een keer een bios reset gedaan met de nieuwe batterij, en nu gebeurt er helemaal niks meer. Fans draaien dus niet eens meer. Lampje om moederbord brand wel, en de rand apparatuur is gewoon voorzien van stroom. Om uit te sluiten dat de aan/uit knop op mn kast niet is kapot gegaan in de tussen tijd, heb ik hem ff in een andere kast gehangen, zonder resultaat.

Ik ben nu dus ten einde raad en vroeg me af of iemand anders nog enig idee heeft?

Alvast bedankt!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
is je voeding niet kapot? anders zal je mb waarschijnlijk overleden zijn denk ik.

Verwijderd

'heb ik hem ff in een andere kast gehangen'

Heb je wie in een andere kast gehangen? Het moederbord? Zo ja, was dat mèt of zonder je eigen voeding? Ik sluit mij namelijk aan bij Goofy... het lijkt òf voeding òf moederbord te zijn. Alvorens dit probleem optrad voor de rest helemaal geen problemen?

Geen temperatuurproblematiek? Geen uitvallers tijdens zwaardere taken? Niets in die richting?

• Lukosje
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 23:59:
'heb ik hem ff in een andere kast gehangen'

Heb je wie in een andere kast gehangen? Het moederbord? Zo ja, was dat mèt of zonder je eigen voeding? Ik sluit mij namelijk aan bij Goofy... het lijkt òf voeding òf moederbord te zijn. Alvorens dit probleem optrad voor de rest helemaal geen problemen?

Geen temperatuurproblematiek? Geen uitvallers tijdens zwaardere taken? Niets in die richting?
Ik heb alleen de powerswitch van de andere case gebruikt, voeding heb ik niet veranderd. Ik ga nu meteen ff testen met andere voeding :).

Temperaturen zijn gewoon. CPU is onder load altijd rond de 60 graden, Idle rond de 30 ofzo dus dat zit wel goed.

Maar bedankt voor de voeding tip, helemaal vergeten :)

Update: Andere voeding geeft nog steeds hetzelfde resultaat... Denk dat het wel veilig is om te stellen dat moederbord kapot is? Of kan het ook nog geheugen/CPU zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Lukosje op 05-12-2010 00:50 ]

Verwijderd

Lukosje schreef op zondag 05 december 2010 @ 00:30:
[...]
Update: Andere voeding geeft nog steeds hetzelfde resultaat... Denk dat het wel veilig is om te stellen dat moederbord kapot is? Of kan het ook nog geheugen/CPU zijn?
Dat zul je dan moeten gaan testen met een andere cpu of met ander geheugen, indien mogelijk natuurlijk. Verder is dit mobo vrij solide en stabiel, draait hier al een paar jaartjes zonder problemen.

Toevoeging: Heb je bij de bios reset de voeding afgekoppeld?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2010 01:12 ]

Verwijderd

Of kan het ook nog geheugen/CPU zijn?
Zeker gelet op dit deel:
Tenslotte heb ik nog een keer een bios reset gedaan met de nieuwe batterij, en nu gebeurt er helemaal niks meer. Fans draaien dus niet eens meer.
uit je eerste post lijkt het mij toch wel duidelijk dat het niet in CPU/geheugen zit.

Anders zouden de fans nog wel draaien, meen ik.

• Lukosje
Verwijderd schreef op zondag 05 december 2010 @ 01:10:
[...]

Dat zul je dan moeten gaan testen met een andere cpu of met ander geheugen, indien mogelijk natuurlijk. Verder is dit mobo vrij solide en stabiel, draait hier al een paar jaartjes zonder problemen.

Toevoeging: Heb je bij de bios reset de voeding afgekoppeld?
Morgen ga ik mijn CPU nog testen in een andere computer om die uit te sluiten. Al lijkt het mij vrij stug dat dit de probleem veroorzaker is. Zoals Kharay1977 al zei zouden volgens mij iig de fans moeten gaan draaien (wat dus in eerste instantie ook altijd gebeurde, maar sinds laatste BIOS reset niet meer). De kans dat al mijn geheugen stickjes ineens kapot zijn is ook nihil, dus vergeet maar dat ik daarover begonnen ben :P

Op je toevoeging: Stroom was er af. Moet PC altijd verplaatsen naar elders omdat hij in een hoek staat met weinig licht(zie dus amper wat als ik ding daar openschroef). PC is dus altijd losgekoppeld als ik bezig ga.

Overigens wil ik nog wel wat toevoegen aangezien ik nog wat vergeten ben in mijn verhaal (denk niet dat het uit maakt maar voor de volledigheid dan maar :P):

Het systeem draaide altijd super stabiel en had nagenoeg geen onderhoud nodig afgezien van eens in de zoveel tijd beetje stof verwijderen uit stoffilters :). Temperaturen en voltages checkte ik zo nu en dan met de daarvoor gemaakte tools zoals Everest en dergelijken en dat zat altijd goed. Sinds ik denk een maand echter kwam het steeds vaker voor bij booten dat hij mijn ingestelde gegevens uit het BIOS niet meer kon laden, vandaar dat ik de batterij vervangen heb. Hij heeft het dus nog wel heel even gedaan met de nieuwe batterij (doen as in fans draaien, geen POST).

Maarja, ik zie de bui al hangen en ga maar vast dozen verzamelen om hem RMA te sturen

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat doet ie als je de oude batterij er weer in zet ?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Lukosje
Roel1966 schreef op zondag 05 december 2010 @ 03:19:
Wat doet ie als je de oude batterij er weer in zet ?
Originele batterij zit er al weer in sinds dat ik er achter kwam dat het batterijtje vervangen geen zin had. Maar mocht dus niet baten.
Bedankt voor de tip, maar vind mijn huidige manier van werken wel fijn, zo kan ik nooit vergeten de stroom eraf te halen ;)

Heb ik nog 1 vraag... Heeft iemand misschien voor mij nog zo een S775 afdekplaatje? Heb er eentje nodig voor het retourneren -.-. Dacht dat ik er nog 1 had maar die is volgens mij van socket 478 8)7

Heb er een kunnen vinden...

Topic mag op slot :) Bedankt tweakers

[ Voor 4% gewijzigd door Lukosje op 05-12-2010 15:50 ]

Pagina: 1