Plaatsing NAS naast WLAN router?

Pagina: 1
Acties:

• danieluitdokkum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:01
Momenteel heb ik een NAS in bestelling. Ik ben van plan om deze (op een plank) in de meterkast te plaatsen, naast de WLAN router en kabelmodem. Nu vraag ik mij af of dit niet risky is, (lees verhoogde kans op storingen) veroorzaakt door straling??

Ik heb al een tijdje lopen zoeken, maar kan er niks over vinden, dus het lijkt me dat dit eigenlijk geen probleem is. Alvast bedankt voor jullie input!!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:27
Geen probleem.

Verwijderd

ik ben van plan om er eentje onder de router te leggen, ik zou niet weten wat de staling zou kunnen doen, het is gewoon een HD met een printplaatje bij...

• danieluitdokkum
Okay, bedankt!!

@ Denskie
Ik was een beetje bang voor de combinatie elektromagnetische golven en een HD met magnetisch opgeslagen informatie. Beetje het idee van sommige smartphones en bijvoorbeeld een pinpas met magneetstrip. Dat gaat niet altijd goed.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:53
danieluitdokkum schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:35:
Okay, bedankt!!

@ Denskie
Beetje het idee van sommige smartphones en bijvoorbeeld een pinpas met magneetstrip. Dat gaat niet altijd goed.
Bron?

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02 20:48

Melkaz

Melkazar

Heb hier een wii, Synology nas en een Linksys router al een ruim jaar braaf bijna tegen aan elkaar staan hier. 20 centimeter daarboven een versterker, een WD LIVE en een Humax. Geen problemen mee gehad.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-02 23:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

danieluitdokkum schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:35:
Ik was een beetje bang voor de combinatie elektromagnetische golven en een HD met magnetisch opgeslagen informatie. Beetje het idee van sommige smartphones en bijvoorbeeld een pinpas met magneetstrip. Dat gaat niet altijd goed.
Dat heeft niets met RF (radio signalen / straling, you name it) te maken, maar alles met dat de meeste smartphones één of meer magmetische 'apparaatjes' aan boord hebben voor b.v. een digitaal compas en metaal detectie. Het is het magnetisme wat de pas (beter gezegd: de magneet strip daarop) sloopt, net als dat de pas niet tegen normale magneten kan.
Aangezien er in een router geen compas of metaal detector zit (nog niet :+ ) en er in princiepe geen andere apparaten inzitten die significante magnetische krachten hebben, is het op elkaar stapelen of dicht bij elkaar zetten van zulke apparaten met een NAS of (externe) HDD geen probleem. Enige waar je rekening mee moet houden dat de apparaten nog voldoende koeling krijgen, vooral als je gaat stapelen.
Onlangs, week of 2 geleden, in het nieuws geweest.
Een simpele google search had je het stellen van deze vraag kunnen besparen. :)
http://www.iphoneclub.nl/...-defect-door-smartphones/

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 05-12-2010 10:42 ]

Alles kan stuk.

• danieluitdokkum
@ remco_k

Je hebt gelijk. Ik had dat van die smartphones ook even geleden op het nieuws gehoord, en dacht dat het om de straling ging, en niet om magneten. Het magnetische veld door straling is (bij zulke vermogens) natuurlijk verwaarloosbaar.

Koeling komt wel goed, ik maak gewoon een plank over de breedte van de meterkast, dan zit overal voldoende ruimte tussen. Ik heb nog niet zoveel spul dat ik aan stapelen moet beginnen :)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:53
@remco_k

Ik heb anders eens een aflevering van mythbusters gezien waar iets heel anders uit kwam. (kan de video niet zo snel vinden). Daar komt bij dat een HD ook nog eens in een metalen behuizing zit.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 13:32
Het klinkt heel gek maar mijn Ziggo ontvanger en wireless router gaan in ieder geval niet helemaal 100% lekker, afhankelijk van de positie van de antennes heb ik ruis op mijn beeld...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-02 23:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

jbhc schreef op zondag 05 december 2010 @ 23:22:
@remco_k

Ik heb anders eens een aflevering van mythbusters gezien waar iets heel anders uit kwam. (kan de video niet zo snel vinden). Daar komt bij dat een HD ook nog eens in een metalen behuizing zit.
Verduidelijk je punt eens.
Wat heb je anders gezien ten opzichte van welke stelling in mijn vorige post?
Dat een HDD in een metalen buizing zit is alleen maar voordelig m.b.t. electrische velden (kooi van Faraday) - en daardoor dus helemaal geen last heeft van dat Wifi zendertje. Echter, wat niet in de metalen buizing van de HDD zit, is de controller printplaat van die HDD. (Tenzij het geheel weer in een metalen behuizing zit).
Wat het dan ook is, ik stel in mijn vorige post dat je een HDD (kooi van Faraday of niet) gewoon kunt plaatsen op of naast een Wifi zender. Ik ben benieuwd wat voor uitkomst jij anders hebt gezien dan.
(Zegt een Mythbusters fan, dus ik ben benieuwd welke aflevering ik gemist heb, :+ )

Even voor de duidelijkheid: De kooi van Faraday en metalen behuizingen (HDD's zijn doorgaans van aluminium dacht ik) houden absoluut geen statisch magnetisme tegen van b.v. een gewone magneet. Maar dus wél electrische velden van zend apparatuur zoals een Wifi zender.
Icey schreef op zondag 05 december 2010 @ 23:26:
Het klinkt heel gek maar mijn Ziggo ontvanger en wireless router gaan in ieder geval niet helemaal 100% lekker, afhankelijk van de positie van de antennes heb ik ruis op mijn beeld...
Appels en peren vergelijken. We hebben het hier over de (potentiele) invloed van Wifi zenders van een paar mWatt op harde schijven*. Niet van zenders op ontvangers. Vergelijking is hier dus niet van toepassing. Desalniettemin is er waarschijnlijk iets mis bij jouw, maar dat staat los van dit topic.

* Die invloed is wat mij betreft dus 0, zie mijn vorige post.

[ Voor 41% gewijzigd door remco_k op 06-12-2010 13:49 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1