• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:17
Ik had hier lang geleden al eens een topic over gemaakt dacht ik,
maar ik heb een:

Asrock G31M-GS(waarmee de vcore niet in te stellen is)
E4500, D stepping, revision M0 ( welke dus goed moet overklocken op normale Vcore]
2GB swissbit PC2-5300U (wat niet zo'n geweldig geheugen is, want volgens mij heb ik er één DIMM poort mee doorgebrand, aangezien ik eerst 3Gb had, maar de pc start niet op als ik alleen geheugen in dat slot duuw dus dat is vergaan denk ik.).

Maar goed, nu krijg ik hem dus niet verder dan 2,63 Ghz.
Als ik dan prime draai gaat hij in de soep, of windows start nog geen eens op :) .
Tevens heb ik een andere Vcore dan hun, maar die van mij is automatisch dus die veranderd af en toe.
(clickable)
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/jakw47.png

Denken jullie dat mij werkgeheugen de bottleneck is?
Want deze staat nu op 358MHz, maar de pc crasht ook op de lagere snelheid die ik in kan stellen.(Ik kan geen divider instellen, alleen deze 2 of auto)
DRAM voltage heb ik ook al eens flink verhoogd, daarmee heb ik toen die poort volgens mij opgeblazen, maar toen crashte hij alsnog.
Dus als ik mijn FSB op 240+ en de divider zegmaar laag zet, dan kan het RAM nooits het probleem zijn. Lijkt mij.
De temps zijn ook goed, 45 stressed en mijn kamertemperatuur is 24C denk ik.
Wat wel heet worden zijn de north en south bridge, niet langer dan 5 seconden je vingers er op. Maar die kunnen er wel tegen denk ik...

Kunnen jullie asltublieft helpen mij wat verder te krijgen, 2900Mhz ongeveer als dit mogelijk is!
http://xtreview.com/addco...tepping-overclocking.html

offtopic:
Binnenkort bestel ik waarschijn de 1075T(black) AM3 socket +Corsair Vengeance1600Mhz
, moet alleen nog uitzoeken welk moederbord goede overclock opties heeft >:)

[ Voor 1% gewijzigd door alaintje op 04-12-2010 20:23 . Reden: foto geresized :9 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat anderen ver komen is natuurlijk geen garantie voor jou, ik denk zelf dat je op het punt bent aangekomen waar je extra vcore moet toepassen, je moederbord is ook wel een bottleneck, niet echt een über chipset om mee over te klokken...

wat btreft je geheugen, je geeft zelf aan dat het op lagere snelheid ook niet wil, zodoende heb je het geheugen dan uitgesloten..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• alaintje
JA, dus ik ik ben de zak, ik heb hem één keer op 2,7 gekregen maar toen crashte hij naar 1 uur prime ofzo.
Wat een beetje stom is, ik kan nergens het stress.txt file vinden van prime95 beetje raar.
Daar stond misschien nog nuttige info in.

Ach meer succes met de 1075T, wordt zowieso black en 1600 Mhz geheugen dus kom wel een eind hoop ik.
Als het maar past met de Mugen rev.b

[ Voor 5% gewijzigd door alaintje op 04-12-2010 21:15 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
volgens mij is je vcore op een vaste waarde instellen bij overclocken bijna altijd stabieler.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Viper® schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:20:
volgens mij is je vcore op een vaste waarde instellen bij overclocken bijna altijd stabieler.
quote uit de TS:

"Asrock G31M-GS(waarmee de vcore niet in te stellen is)"

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• alaintje
]Dan blijven we hier maar bij.
Zal de VTT volt verhogen zinhebben? (las nu net dat misschien succs op kan leveren, zal het straks uitpoberen.
Meen dat dit de southbridge was, maar daar wordt die volgens mij alleen maar heter van denk ik.

edit://
Ik heb nu de FSB op 260 gezet, wat eerst 240 was.
De multiplier op 10gezet wat net geen 2,6Ghz voor de cpu geeft :? ?
Hij boot nu nog en de RAM snelheid is 323,9Mhz i.p.v. 358Mhz, de RAM snelheid staat nu op auto, zal hem nu op optie 1 zetten kijken of hij nog boot, zoja dan optie 2, om te kijken of RAM de bottleneck is.

(voor de duidelijkheid, bij de multiplier van 11, had ik optie 1 gekozen bij ram divider. Dit geeft hogere clocks, wat ik niet wist!
Nu staat hij op auto en geeft hij nog lagere clocks, wat eigenlijk handigger is, aangezien dit maar 333Mhz(pc5300u-555) is)

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1518554

edit2://
Ik heb nu de FSB op 285 gezet, eerst 260.
De multiplier uiteindelijk op 8 gezet en dat betekent 2280Mhz.
De RAM snelheid staat op 427(855)Mhz.
Windows 7 boot en dan dit: ik zet prime aan en meteen schommelt de vcore van 1,304 tot 1,396 en alles daartussen van hoog naar laag, laag hoog, hoger lager, lager ,hoogst, alles! 8)7 8)7
Ook krijgt Prime95 maar 1 core op 99% benut en de andere rond de 8%, hij krijgt het niet voor melkaar om bijde cores op 100% te zetten met deze instellingen.
Zou ik Memtest kunnen draaien en zal dit hulp bieden om te kijken of mijn RAM de boosdoener is?
Ik ga in iedergeval verder totdat de pc niet meer boot.

p.s. Ik merk dat ik nog steeds de jumper om de ClearCmos hebzitten, lol.
Even eraf halen...
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1518581

edit3://

Woow, 80 mijn pc opnieuw opgestart 50 keer mijn Cmos gerest, met mijn vinger, nu heb ik 2 puntjes in mijn wijsvinger +) .
Alaintje weet nu ineens waar een reset knop voor is.

Maargoed heb dus alles geprobeerd tot een FSB van 350 met een multiplier van 7 =2,7xx Ghz.
Nu kom ik er dus achter dat mijn RAM niet verder wil dan precies 431 Mhz en aangezien er geen vaste divider is voor RAM:FSB is dit erg vervelend, maar nu toch kom ik uit op een FSB 244 met multiplier van 7 = 2,4Ghz (zodadelijk even met 8 proberen, hopelijk doet hij het :X )
Maar met FSB 244 kom ik precies uit op 428Mhz uit, effe bijna 100 sneller dan normaal 8) .
Nadat ik op post heb gedrukt ga ik even prime draaien, kijken wat er uit komt, eerst small-FFT dan gemengd!

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1518643

edit://4

eindelijk, had net prime95 gedraaid liep naar 1 minuut in de soep.
Heb nu 271 x 10 = 2,718Ghz
en mijn RAM is 407Mhz.
boven dit valt NIET uit te komen, echt jammer. Want de E4500 had makelijk 3+ kunnen halen, dat weet ik zeker. Want ik heb een M0 revision, klote moederbord.
Ik ga nu weer prime draaien en de temps checken.
Heb maar even de stock koeler(het aluminium lichaam) op de North-Bridge gelegd. Helpt wat in temps.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1518669

Ben ik dus geen drol verder gekomen, het enigste wat ik kan doen is de timings nog gaan veranderen!
... zo prime geeft alleen maar errors, direct.
Dus dan zet ik de divider maar weer op auto(want ongeveer 1,2515 is maar ook 1,1985) hopelijk doet hij het dan beter!

edit5://
Nou dat werkte ook niet nu 272x10=2,728Ghz
Voor mijn RAM nu 341Mhz .
Dan maar weer Prime -.-

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1518686

[ Voor 142% gewijzigd door alaintje op 05-12-2010 10:39 ]

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07-2025
Hoi,
op bladzijde 19 van handleiding G31M-GS staat iets over ocen van e4000 cpu's. heb je die wel eens gelezen?

• alaintje
ja, de pins omgezet op mijn mobo.
1,2
1,2
2,3
:p dan kun je hogere FSB halen. meer niet :| . maar ik zit nog lang niet aan de 1600

• WildWilly
ik denk juist dat je ze op default moet houden.
voor geheugen zou ik gewoon voor 1 op 1 gaan dus 333 fsb en geheugen op 667.

[ Voor 6% gewijzigd door WildWilly op 05-12-2010 19:34 ]

• alaintje
Kan dus geen divider kiezen, ze varieren steeds.
ik heb namelijk deze 3 opties:
auto (welke vaak gelijk is aan optie 2)
optie 2 (iets sneller 1;1,5)
optie 3 (snelst 1;1,25)

Ik zal zo even kijken en de jumper vervangen...

offtopic:
Ben mijn mieuwe pc met waterkoeling samen aan het stellen >) . Eigenlijk is watercooling verrekte duur, vergeleken met een ultra-super-high-end lucht koeler van 80 euro, tegenover een bovengemideld watercool setje van 250 euro :D !

• WildWilly
alaintje schreef op zondag 05 december 2010 @ 21:08:
Kan dus geen divider kiezen, ze varieren steeds.
Je moet ook niet je divider instellen. Je moet DRAM Frequency en CPU Frequency (MHz) op 333 zetten :D

Heb je corsair h50 al eens overwogen?
Daarmee heb ik mijn q6600 naar 3.6 overklocked :)

[ Voor 55% gewijzigd door WildWilly op 05-12-2010 21:42 ]

• alaintje
JA, maar ik kan mijn voltage niet instellen dus dat schiet geen moer op.
Ik heb als het ware maar steeds 2 keuzes voor mijn ram :| .
bij FSB van 333 doet hij niks(niet gek, want de normale fsb =220).
bij fsb 333 komt mijn ram op ~500Mhz uit, bij de laagste stand zeg maar.
bij de hoogste op ~540Mhz.
Nu heb ik uitgerekend dat 430Mhz de max is voor mijn geheugen.
Dus het enigste wat ik kan doen is de FSB verhogen totdat mijn ram op 430 Mhz loopt.
En dat is dus waar ik nu op draai en stabiel op prime is met een FSB van 239.
waardoor mijn ram op 400Mhz loopt.
Alles daarboven wordt het instabiel. Het heeft echt geen zin, ik heb het NB voltage al verhoogd, dit had zeker nut, voor 10 Mhz -.-
dan maar wachten tot kerst :D !

ik zal je een asrock G31M-gs cadeau geven, krijg je echt frustraties van!
Maargoed dat ik deze als server ga gebruiken. Gaan e nu kijken hoe goed die underclocked >:) !

[ Voor 10% gewijzigd door alaintje op 05-12-2010 21:53 ]

• WildWilly
ik heb nog een asus p5n-d als reserve:)

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
alaintje schreef op zondag 05 december 2010 @ 21:51:
JA, maar ik kan mijn voltage niet instellen dus dat schiet geen moer op.
Ik heb als het ware maar steeds 2 keuzes voor mijn ram :| .
bij FSB van 333 doet hij niks(niet gek, want de normale fsb =220).
bij fsb 333 komt mijn ram op ~500Mhz uit, bij de laagste stand zeg maar.
bij de hoogste op ~540Mhz.
Nu heb ik uitgerekend dat 430Mhz de max is voor mijn geheugen.
Dus het enigste wat ik kan doen is de FSB verhogen totdat mijn ram op 430 Mhz loopt.
En dat is dus waar ik nu op draai en stabiel op prime is met een FSB van 239.
waardoor mijn ram op 400Mhz loopt.
Alles daarboven wordt het instabiel. Het heeft echt geen zin, ik heb het NB voltage al verhoogd, dit had zeker nut, voor 10 Mhz -.-
dan maar wachten tot kerst :D !

ik zal je een asrock G31M-gs cadeau geven, krijg je echt frustraties van!
Maargoed dat ik deze als server ga gebruiken. Gaan e nu kijken hoe goed die underclocked >:) !
Underclocken is niet zo moeilijk, alleen heb je dat het probleem dat je de vcore niet aanpassen dus dat een underclock een stuk minder zin heeft.

• alaintje
Ik kan mijn vCore aanpassen, althans met intelligent energy saver zakt hij een hoop ;) .
Dan bespaar ik 40% volgens dit ding als ik hem op 1,3 Ghz zet.
Best nice.
WEet iemand hoeveel 1200Kjoule in watt is?
Hij geeft aan 5,2 Watt continu.
EN alsik hem stress geeft hij 8 watt aan, lijkt me sterk maargoed.
Eens kijken of ik ergens zo'n verbruik ding kan krijgen voor in het stopcontact.

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-01 12:50
Je kan kilojoule niet omrekenen in Watt, wel naar kWh (kilo watt uur), dan wordt 1200 kJ -> 333 kWh. Waarom wil je dit eigenlijk weten? :? (had je btw best ff kunnen googlen)

[ Voor 6% gewijzigd door sticx op 06-12-2010 12:38 ]

• alaintje
Wist ik toch niet sorry...
Maar uuh 333kWh, best veel voor een uurtje vind je niet?
het is 361Wh, en dat vind ik zelfs ziek veel ,omdat er de hele tijd 5.2 watt staat
vreemd programma...

OT: jammer dat ik niet verder kom met mijn E4500.
Ik denk dat het totaal geen zin heeft met dit moederbord ik kan geen Vcore instellen en daar stopt het al!
Jammer..

Pagina: 1