Basisschakeling tor wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386092

Topicstarter
Goedenavond,

Ik zit al eeuwen te rommelen met torretjes maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik heb wel meer dan 10 pagina's gelezen over transistoren maar op de een of andere manier lukt de basis gewoon niet. Tussen Emitter en Base = 0V en 0A, wat niet hoort lijkt mij.

Ik heb gebruik gemaakt van een TIP122 omdat ik mijn basisstroom 1.5A wil hebben, en aangezien mijn netspanning 12V is, lijkt mij de optie voor een transistor het beste.

Nu heb ik volgende schakeling gebruikt, gewoon de basis:
Afbeeldingslocatie: http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll032/images/klas_componenten_transistor_stromen.gif

Nu heb ik onderstaande op een prikbord gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.izaks.net/sch1.jpg
Even een uitleg over de bijgevoegde codes:

B C E = TIP122
P1 = min
P2 = Plus
K1 = van emitter naar p1
K2 = van p2 naar base
K3 = van emitter naar 0V
K4 = van collector naar 12V

Als ik meet tussen P1 en P2 meet ik helemaal niks.
Ik snap het niet hoor. Het is de basis van de basis en ik krijg het maar niet onder de knie.

Wil iemand mij alstjeblieft helpen?

Bij voorbaat dank.

Trouwens, er zijn vast mensen die dit topic herkennen, dat kan best. Maar ik heb gewoon even hulp hierbij nodig want ik ben bezig met een projectje en daarvoor moet ik enkel een transistor werkend krijgen. Ik ben al bezig met mijn basisboek maar voor ik eenmaal bij de transistoren ben ben ik al tijden verder en ik wil graag verder met dat projectje.

p.s. berekeningen voor de versterking kan ik zelf wel maken. Het gaat hem puur om dat ik de basis werkend krijg. Als ik dat snap dan ben ik al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kan het zijn dat je tor gewoon dood is? ;) Sommige multimeters hebben hier een testvoetje voor.

En, waarom limiteer je de stromen niet door wat weerstanden te gebruiken , of doet je labvoeding dit al netjes?
Als dat fout gaat is meten duidelijk waarom je tor dood is.

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 04-12-2010 20:06 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:21

_Ernst_

Mark It Zero!

De basis zweeft dus als ik het goed begrijp? In dat geval zul je inderdaad weinig spanning meten over de basis-emitter overgang...

Hang de basis eens via een weerstand aan de plus, dan zal er al meer gaan gebeuren ;)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386092

Topicstarter
Ik zal het morgen eens proberen, ik ga nu even ermee stoppen want ik ben al vanaf 9 uur vanmorgen ermee aan het klungelen :P

Ik laat het morgen even weten. Bedankt voor de reacties.

[edit]
Tor was al gemeten en is nog levend :) Ik zette er nog geen weerstanden er tussen omdat dat in de aangegeven basisschakeling ook niet zo is, dus ik denk, dan doe ik dat ook nog even niet om te expirimenteren...

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 386092 op 04-12-2010 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39
Aan de Basis van de tor moet altijd een weerstand, als je hem rechtstreeks aan de + hangt zal de tor in het beste geval kokend heet worden en het slechtste geval kapot gaan.

Probeer het eens door aan de basis van de tor b.v. een weerstand van 1k te doen en deze daarna aan de + te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:18
Heb je de datasheet al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Je basis hangt helemaal los.

Als je wilt dat je tor gaat geleiden moet er op de basis een hogere spanning dan de emitter staan.
Het is verstandig om een weerstand voor de basis zetten bij een "normale" transistor, want dan begrens je de stroom die van de basis naar de emitter kan lopen. Een transistor gaat vrij snel stuk als er een te hoge stroom van de basis naar emitter gaat. Zo hoort een transistor ook niet gebruikt te worden.
Verder kun je ook een weerstand voor de collector zetten, zodat er niet teveel stroom van collector naar emitter loopt. De stroom die de transistor van C -> E aan kan is maximaal 5A volgens de datasheet, wat al bij een CE-spanning van ~1,3V optreedt (figuur 2).

Dus voor voor schakelen van element:
extra weerstand van V+ naar B(asis van de transistor)
weerstand van V+ naar C(ollector van de transistor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je noemt in je startbericht een gewenste basisstroom van 1,5 A. Daar viel nog niemand over, maar wil je dit echt? Want dan mag het wel een enorme transistor zijn, en dat is deze bepaald niet. Of bedoel je collectorstroom?
Verder, je vertelt niet wat de circeltjes op basis en collector voorstellen. Zit op de collector daadwerkelijk een belasting en stelt dat circeltje op de basis een signaalbron voor? En wat bedoel je met "op de een of andere manier lukt de basis gewoon niet".

Edit:
Of bedoel je met basis de basisbeginselen. Beetje verwarrend in een verhaal over een transistor met basis, emitor en collector. Bepaald niet verwonderlijk dat bij het woord basis aan de basis van de transistor wordt gedacht.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 05-12-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Niemand die in ziet dat naast een te grote basisstroom ook de tor staat te kortsluiten als over de C en E een spanning wordt gezet?
Maar je meet over de C en E iets, wat wil je daar meten?

Je schema is geen echt werkend schema maar een theoretische schema waarin de polariteit van de spanningen en stroomverloop is uitgestippelt.

De echte basis schema is dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000034.gif

En hier iets verder naar beneden ook een stukje uitleg:
http://www.lancevanpeer.net/projects_parport.htm

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nou, niemand die inziet ......, beetje kort door de bocht vind ik.
Je hebt met je schema natuurlijk helemaal gelijk. Vandaar mijn vraag in mijn vorige bericht wat die cirkeltjes op de basis en de collector in werkelijkheid voorstellen. Als dat op de basis echt een signaalbron is en dat op de collector een of andere belasting, dan werkt het gewoon, en ziet zijn schema er precies zo uit.
Maar ik heb zo'n idee dat TS nog helemaal moet beginnen met deze materie en nog niet helemaal door heeft hoe het werkt. Ik zou hem willen adviseren om even het echte volledige schema te plaatsen. Het is super simpel, maar dat is helemaal geen schande, wij zijn ooit ook eenvoudig begonnen.
Pagina: 1