[Conceptronic CH3HNAS] Schijf probleem

Pagina: 1
Acties:

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-01 09:31
Ik heb sinds kort de Conceptronic CH3HNAS. Deze werkt(e) perfect, tot ongeveer een uur geleden.

Ik was een bestand aan het verplaatsen (op dezelfde schijf) en ineens kreeg ik een melding dat de schijf niet meer te benaderen was (of iets in die zin). Ik de NAS restarten en mijn aangemaakte directories waren niet meer beschikbaar (niet in de NAS en (dus ook) niet in windows verkenner).

Nu heb ik in de error log gekeken (en op google gezocht) en ik kreeg deze errors:
Dec 4 18:03:00 (none) kernel: Filesystem "sda1": Corruption of in-memory data detected. Shutting down filesystem: sda1
Dec 4 18:03:00 (none) kernel: Please umount the filesystem, and rectify the problem(s)
Dec 4 18:03:00 (none) kernel: Ending XFS recovery on filesystem: sda1 (logdev: internal)
Nu heb ik weinig kaas gegeten van linux, maar dit klinkt niet goed ;-)

Ik heb al voor de harddisk repair optie gekozen, maar dat heeft niet geholpen. Ook heb ik dezelfde firmware (2.4.3) er opnieuw opgezet, dat had geen effect. Ook heb ik de vorige versie (2.3.44) geprobeerd, zelfde resultaat.

Ik heb geen mogelijkheid om de schijf die in de NAS zit ergens op aan te sluiten (is een sata schijf), heb alleen een laptop.

Kan iemand mij hier bij helpen? Ik heb geen toegang tot het NAS systeem, behalve via de web interface (of er moet een mogelijkheid zijn om er wel bij te kunnen). :'(

Edit: ik heb nu (pas) ontdekt dat ik via SSH wel op de NAS kan inloggen. Het lijkt mij dat ik daarmee nu de schijf kan repairen.
Iemand die me daar bij kan helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door aaajeetee op 04-12-2010 19:21 ]

• aaajeetee
Niemand die mij kan helpen bij het repairen van mijn schijf? :'(

Het was ietwat overhaast om het onder de CH3HNAS te gooien bedenk ik me nu, het is 'gewoon' het filesysteem/schijf die nu stuk is.
Tevens heb ik gister de schijf in de pc van m'n ouders gehangen. Werd wel herkend in schijfbeheer, maar dat was ook alles (geen data oid).

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
aaajeetee schreef op maandag 06 december 2010 @ 18:46:
Niemand die mij kan helpen bij het repairen van mijn schijf? :'(

Het was ietwat overhaast om het onder de CH3HNAS te gooien bedenk ik me nu, het is 'gewoon' het filesysteem/schijf die nu stuk is.
Tevens heb ik gister de schijf in de pc van m'n ouders gehangen. Werd wel herkend in schijfbeheer, maar dat was ook alles (geen data oid).
Dat windows geen data ziet is logisch, het is natuurlijk geen NTFS formatted schijf. Probeer de partitie van de schijf eens te verwijderen in Windows, en vervolgens weer in je NAS te laten initialiseren.

• aaajeetee
Mr Alfabet schreef op maandag 06 december 2010 @ 18:48:
[...]

Dat windows geen data ziet is logisch, het is natuurlijk geen NTFS formatted schijf. Probeer de partitie van de schijf eens te verwijderen in Windows, en vervolgens weer in je NAS te laten initialiseren.
Beetje domme vraag misschien, maar ben ik dan niet al mijn data kwijt? Heb daar geen trek in, of ik moet mijn data nog kunnen backuppen.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:00

sphere

Debian abuser

XFS komt mij niet bekend voor. Ik heb mijn CH3SNAS schijven in een Ubuntu systeem gehangen en als ext2 gemount. Er miste een lost+found maar voor de rest was het wel redelijk rechttoe-rechtaan.

Repairen in de NAS zelf heb ik nooit gedaan.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• aaajeetee
Ik heb het inmiddels opgelost. Heb de schijf in een computer gehangen en daar via een centos live cd de schijf gerepareerd (middels xfs_repair).

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1