Computer maakt raar zoemend, brommed geluid.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitchHunter
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-07 23:41
Ik ben sinds vandaag een nieuw geluid gaan horen, het is best wel hard.
Ik hoor een zoemend, brommend, haperend geluid uit mijn PC komen wat harder wordt als de PC aangaat.
Hetzelfde geluid hoor ik uit de transformator van mijn lamp komen, en ik denk dus ook dat dit geluid uit de voeding komt.

Als ik namelijk alle stroom van m'n PC afhaal gaat het geluid weg.
Heeft iemand tips hoe ik geluid weg kan krijgen en of het ligt aan een beschadigde voeding?
M'n pa hoort het niet (ouwe lul :P) maar zegt wel dat het kan komen door eventuele piekspanningen die het stroomnetwerk doorgeeft waardoor de voeding gewoon beschadigd is geraakt.

Dit geluid zou misschien iets te maken kunnen hebben met de ervaring van gisteravond:
Normaal als ik mijn PC uitzet gaan de fans voor 1 of 2 seconden op vol vermogen draaien, alleen gisteravond stopten ze hier dus ook niet mee terwijl de PC uitstond. Ik heb hiervoor alle stroom van mijn PC moeten halen.

Ook zou het te maken kunnen hebben met redelijk sterke magneten. Mijn PWS gaat over magneten en het zou kunnen dat er iets beschadigd is in mijn pc. De magneten zijn kleine dingetjes van 20x10x2mm (60 Stuks) maar deze zijn ook niet dichter dan 20cm bij mijn pc gekomen.

Bij voorbaat dank, Jasper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 08:24
Misschien is het een kapotte capasitor. Die hoor je bij sommige hardware zoemen als je iets load en als die kapot is kan het luider worden. Waar komt het geluid vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitchHunter
Pesu schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 18:15:
Misschien is het een kapotte capasitor. Die hoor je bij sommige hardware zoemen als je iets load en als die kapot is kan het luider worden. Waar komt het geluid vandaan?
Ik denk dat het geluid uit mijn voeding komt, ik hoor het namelijk vna bovenuit mijn kast en daar zit de voeding.
Het is dus zo dat je het geluid ook hoort als de computer uit staat. Je hoort hetzelfde geluid alleen harder als hij aan is. Als het daadwerkelijk aan de capasitor ligt, is het noodzakelijk dat ik gelijk een nieuwe voeding koop?

Want ik weet niet precies of het gebrom het enige mankement is, misschien is de voeding nu wel bezig de overige hardware te beschadigen wat als bijeffect het irritante geluid geef.

Het is maar een hersenspinsel, maar ik heb liever niet dat ik over een week een nieuwe PC moet kopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het is helaas een heel normaal geluid: printers doen het, laptop-voedingen, en PC's. Sommige dan...
Als mijn minilaptop op standby staat, knippert er een LED, en tegelijk met het knipperen van die LED zoemt m'n adapter... Gruwelijk irritant, op werk zit ik ook naast een zoemende printer/fax. En er is niet echt iets aan te doen, anders dan het ding vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-07 12:44
Een computer die uit staat en toch zoemt en bromt? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Een computer die uit staat maakt 0 geluid, en als 'ie wel geluid maakt is er iets stuk. Breng het ding naar iemand die er wat vanaf weet en geef een paar tientjes uit voor inderdaad een nieuwe voeding.

zou ik zeggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 07:22
Als je de voeding loskoppelt van alle hardware (dus ook je moederbord), en je steekt de voeding de stekker van de voeding in het stopcontact, hoor je de brom dan ook? Op deze manier weet je zeker dat het aan jouw voeding ligt. Hoor je het geluid niet, probeer dan de voeding eens met een paperclip te starten.

Als je de brom nou niet hoort, is het waarschijnlijk jouw moederbord. Deze krijgt namelijk ook gewoon een beetje stroom van de voeding als de PC uit staat, om de USB poorten te voeden, de aan-uit knop te laten werken, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 08:24
Maak alles even los en sluit alleen de voeding aan. Voordat je alles loshaalt even de stekker eruit;). En luister naar de voeding. Het is gewoon een kwestie van uitzoeken waar het geluid vandaan komt en dat onderdeel vervangen.

Ik weet niet of je hier verstand van hebt, zoniet, kijk dan een beetje op youtube hoe je een pc uit elkaar haalt of ga naar de winkel.

Als je de PC kant en klaar hebt gekocht, en er zit nog garantie op, moet je er NIKS aan doen. Anders vervalt je garantie.

Alles maakt idd geluid zoals Remco zei, maar dit was er in 1 keer als ik je goed begrijp. Dat hoort weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Znorkus schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 18:31:
Een computer die uit staat en toch zoemt en bromt? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Een computer die uit staat maakt 0 geluid, en als 'ie wel geluid maakt is er iets stuk. Breng het ding naar iemand die er wat vanaf weet en geef een paar tientjes uit voor inderdaad een nieuwe voeding.

zou ik zeggen :D
Naja in theory staat je pc nooit uit want hij krijgt altijd stroom, als er een stekker inzit en je het knopje van je voeding niet om heb ;).
( sommige pc's verbuiken nog 25 watt ookal staan ze uit )

En dan kunnen condensatoren wel zeker sissen, heb ik ook bij monitoren wel is gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 04-12-2010 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitchHunter
Oke, Voeding eruit halen, deze aan het stopcontact hangen zonder dat ie ergens op aangesloten is in mijn PC, hoor ik dit geluid niet, moet ik de voeding jumpstarten met een paperclip (groen en zwarte draadje), en als dit het niet is, ligt het aan mijn Mobo.

Laat ik nou net een spare-mobo hebben, die eigenlijk verkocht zou moeten worden maar waar ik te lui voor ben geweest.

Ik haal deze week er wel een maat van me bij die de PC voor me gebouwd heeft. Ik weet zeker dat ik het zelf ook wel zou kunnen alleen ben ik bang dat ik de voeding na afloop verkeerd aansluit en dat mijn PC boem doet.

Bestaat er ook niet zoiets als een stroom-buffer oid. voor PC's? Laten nou alle spotjes in te eetkamer gister tegelijk zijn doorgebrand, dus waarschijnlijk ligt het aan onze stroommaatschappij die een piekspanning heeft doorgegeven. Nu kan ik er wel een nieuwe voeding inzetten (als dit inderdaad de oorzaak is), maar dan ben ik bang dat het over een maand weer gebeurt :S
Pagina: 1