Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik wil graag een externe flitser kopen, maar aangezien ik er niet superveel mee ga doen, is het niet zo dat hij honderden euro's moet gaan kosten.

Ik heb hier en daar het één en ander gelezen over externe flitsers en blijf met een aantal vragen zitten, waar hier vast bepaalde meningen over komen.

De prijs moet uit het beginnerssegment zijn.
Op dit moment denk ik dat ik 'm vooral voor binnenfoto's en portretten zal willen gebruiken. Maar je weet het niet en het zou zonde zijn als ik om een paar tientjes te besparen, de 'verkeerde' keuze maak.

Wat kan ik het beste doen? Een Canon flitser nemen (bv. de Speedlite 270EX) of toch één van een ander merk (Metz? Mecablitz 36?).

En welk richtgetal? Ik wil geen extremiteiten.

Wie kan mij hierover adviseren (of wellicht verwijzen naar een goede informatiewebsite over flitsers).

(en welke accessoires zijn ontontbeerlijk, omnibounce oid).

[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 04-12-2010 17:26 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:03
Wat is volgens jou een prijs uit het beginnerssegment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
jip_86 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 17:19:
Wat is volgens jou een prijs uit het beginnerssegment?
De speedlite 270EX kost 95E, Metz mecablitz 36 kost 70E.

Dit mogen we het beginnerssegment noemen toch?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:03
Waar ik uit opmaak dat dat ook je max budget is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bij het nemen van portretfoto's houd je meestal de camera in de portretstand. Tevens wil je graag bouncen via een wit plafond (indien aanwezig).
De 270EX kan de kop wel omhoog zetten om te bouncen, echter kan hij niet draaien. Dus in de portretstand kun je niet bouncen via het plafond!

De kop van de 270 kan niet draaien, die van 580 en 430 wel
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2613/4139808009_edeea56b79.jpg
2009-11-28-10h20m41.IMG_5584l by A.J. Haverkamp, on Flickr

[ Voor 40% gewijzigd door ajhaverkamp op 04-12-2010 18:43 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

@ajhaverkamp: Heb je de 1e alinea gelezen, de 430/580 praat je over honderden.

Voor die 2 tientjes zou ik het niet laten: Canon 270EX, merkeigen en de 270EX is vers van de pers als ik me niet vergis.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Als het 2ehands mag dan zou je ook kunnen kijken naar een 420EX. Die is wat ouder maar kan wel de kop draaien naar alle kanten, heeft AF assist, is toch wel een stuk sterker dan zo'n 270EX en kost waarschijnlijk net iets minder.

[ Voor 5% gewijzigd door -DG- op 04-12-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

GoT schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 18:51:
@ajhaverkamp: Heb je de 1e alinea gelezen, de 430/580 praat je over honderden.

Voor die 2 tientjes zou ik het niet laten: Canon 270EX, merkeigen en de 270EX is vers van de pers als ik me niet vergis.
Ik wil aangeven dat de 270 voor het doel van de topicstarter niet geschikt lijkt. Dan mag de 270 niet veel kosten, iets kopen waar je weinig mee kan is pas echt je geld weggooien.
En vers van de pers valt ook wel mee, ik heb hem al dik een jaar.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:34

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik zou ook eens tweede hands gaan neuzen en mischien heb je dan ook wel net zo'n mazzel als ik ;-)

Sigma DG-500ST voor €19,-
Ik gebruik hm nu vrij regelmatig naar volle tevredenheid.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een 430ex gekocht en ben daar enorm wijs mee. Ik twijfel nu echter wel voor een 580 daarbij om de 430 wireless te kunnen aansturen.

Ik heb een MR14 EX (macro/ringflitser) maar dat gaat niet om mijn 24-105 welke ik vaak gebruik.

Ik vind mijn 430 heel fijn om:

De kracht van de flitser: ik kom eigenlijk niet te kort voor de foto's die ik maak;
de flexibiliteit van de kop: draaien in veel verschillende manieren geeft veel flexibiliteit;
ik heb alles van Canon; nog geen andere flitsers/objectieven. Dit omdat het allemaal zo goed bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Ik ben het volledig met ajhaverkamp eens, dat wanneer je een flitser wilt kopen, deze aan een aantal minimum eisen moet voldoen, want anders ga je er absoluut spijt van krijgen. Ofwel omdat je later alsnog een duurdere koopt, of omdat je de flitser nooit gebruikt omdat je de features mist en geen mooie fotos kunt maken.

Helaas betekent krap budget dan waarschijnlijk wel dat je geen Canon kunt kopen. Ik zou dan Sigma of Metz overwegen.

Voor mij zijn de minimale eisen: draaibare kop (omhoog en links-rechts) en TTL functionaliteit.
Je kunt heel goedkoop uit zijn met een volledig handmatige flitser, en voor "strobist" activiteiten is dat prima. Maar voor algemeen gebruik is het veel te onhandig.

Als ik dan bij Konijn kijk dan lijkt de Sigma 530 voor 149 euro de goedkoopste optie.

Maar ik heb ook nog goed nieuws: Als de flitser aan die voorwaarden voldoet, dan zijn flits accessoires zoals een omnibounce of lightsphere allemaal nutteloos.
Het geld dat je normaal gesproken aan die dingen zou uitgeven, kun je beter optellen bij het budget voor de flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Gutteguttegut schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:58:
Ik zou ook eens tweede hands gaan neuzen en mischien heb je dan ook wel net zo'n mazzel als ik ;-)

Sigma DG-500ST voor €19,-
Ik gebruik hm nu vrij regelmatig naar volle tevredenheid.
Heb ik ook gedaan... kom alleen niets tegen (of de verkoper zit slechts 20% onder de winkelprijs, dan doe ik die moeite zeker niet voor tweedehands).
ajhaverkamp schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 19:06:
[...]

Ik wil aangeven dat de 270 voor het doel van de topicstarter niet geschikt lijkt. Dan mag de 270 niet veel kosten, iets kopen waar je weinig mee kan is pas echt je geld weggooien.
En vers van de pers valt ook wel mee, ik heb hem al dik een jaar.
Waarom is hij niet geschikt voor mij? Omdat hij niet kan draaien in portretstand?

En kent niemand de Mecablitz 36? Kan deze wel draaien in portretstand?

(en inderdaad, deze prijsklasse is zo ongeveer het maximum, het zal niet om twee tientjes gaan, maar moet zeker geen 100 extra worden).

@mtjdevries: Tnx! Ik ga eens naar die Sigma 530 kijken!

[ Voor 28% gewijzigd door Galois op 05-12-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

De Metz MecaBlitz 48 kan ik je ook wel enigszins aanraden.
Enigszins omdat ik hem alleen ken op een Panasonic-camera waarop hij zeer goed presteert.
Heeft genoeg power en functies waar de normale zaken.

Komt nagenoeg overeen met de Canon 430EXII maar dan een paar tientjes goedkoper :)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Galois schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:41:
Waarom is hij niet geschikt voor mij? Omdat hij niet kan draaien in portretstand?
Inderdaad. Dat betekent dat je dus tegen een muur "bounced"
Nou is dat op zich helemaal niet verkeerd. (vaak zelfs beter dan plafond)
Maar als er toevallig geen muur in de buurt is, maar wel een laag plafond, dan wil je dus wel tegen dat plafond bouncen.

Of je moet dan in landscape fotograferen en later een portret stand uitsnijden. Kan allemaal wel, maar het beperkt je in je mogelijkheden.

Die Metz 36 kan zijn kop alleen maar omhoog draaien en niet zijwaarts.
Kijk hier maar voor de volledige range van Metz met alle specs:
http://www.metz.de/en/pho...s/system-flash-units.html

De Sigma site is een beetje vaag. Op de foto staat een 530 afgebeeld. In de productlist staat die helemaal niet meer vermeld. (alleen de 610 serie), terwijl in de FAQ weer alleen gesproken word over de 530.
Die 610 zal wel gloednieuw zijn en de site is nog niet aangepast of zo :)
http://www.sigmaphoto.com/shop/flashes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffbuffbuff
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 23:47
Misschien even kijken naar de YongNuo YN-468. Deze is op Ebay en Dealextreme rond de 90-100 dollar te bestellen, wat ongeveer 75 euro is. Hij is qua snufjes bijna gelijk aan de Canon 430EX II, dus in dat opzicht is het een koopje. De bouwkwaliteit is wel wat minder, maar wat verwacht je voor zo'n prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door buffbuffbuff op 05-12-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
mjtdevries schreef op zondag 05 december 2010 @ 11:26:
[...]

Inderdaad. Dat betekent dat je dus tegen een muur "bounced"
Nou is dat op zich helemaal niet verkeerd. (vaak zelfs beter dan plafond)
Maar als er toevallig geen muur in de buurt is, maar wel een laag plafond, dan wil je dus wel tegen dat plafond bouncen.

Of je moet dan in landscape fotograferen en later een portret stand uitsnijden. Kan allemaal wel, maar het beperkt je in je mogelijkheden.

Die Metz 36 kan zijn kop alleen maar omhoog draaien en niet zijwaarts.
Kijk hier maar voor de volledige range van Metz met alle specs:
http://www.metz.de/en/pho...s/system-flash-units.html

De Sigma site is een beetje vaag. Op de foto staat een 530 afgebeeld. In de productlist staat die helemaal niet meer vermeld. (alleen de 610 serie), terwijl in de FAQ weer alleen gesproken word over de 530.
Die 610 zal wel gloednieuw zijn en de site is nog niet aangepast of zo :)
http://www.sigmaphoto.com/shop/flashes
Ik begrijp het. Een flitser met een laag richtgetal (dus bv de Mecablitz 36) is niet krachtig genoeg om via het plafond te bouncen en heeft daarom ook geen draaibare kop? Is dat zo?

De Mecablitz 48 is de eerste die krachtig genoeg is om dit te kunnen en die dus ook een draaibare kop in alle richtingen heeft?

De 48 kost 170E... Ik zie het al helemaal aankomen dat ik dus toch richting dat bedrag ga.

Wat ik op enkele websites hier en daar ook gelezen heb (maar ervaren gebruikers zijn altijd erg kritisch) is dat bv de Speedlite 270EX maar een fractie beter is dan de interne flitser van je SLR en daarom eigenlijk ook alleen maar geschikt voor camera's die geen interne filters hebben.
Wat is jullie mening hierover?

Samenvattend kom ik op het volgende (waarin jullie mij mogen aanvullen/verbeteren):

1) Aan een flitser met een richtgetal van onder de 40-50 heb je weinig, omdat deze niet krachtig genoeg zijn om bv via een muur of plafond te bouncen. Dus vallen mijn eerste opties de Speedlite 270EX en de Mecablitz 36 af. Bovendien moet de kop in alle richting kantelbaar zijn.
Je kunt dus beter geen flitser nemen (de interne flitser gebruiken) dan één van deze nemen.
2) Ik moet dus meer geld investeren. Een stapje hoger komen dan de Canon Speedlite 430EX, de Metz 48 en de Sigma EF 530 DG ST.

En welke van deze drie zou dan de beste zijn?

offtopic:
En dat heb ik nou elke keer, besluit ik iets te kopen wat ik eigenlijk niet echt nodig heb, maar omdat het toch niet zo duur is, wil ik het hebben. Ga ik mij vervolgens meer verdiepen en kom ik altijd vele malen duurder uit! Grrr... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
He, dat is een goede tip. Dat ding doet wel zo te zien wel TTL.

Bij konijn kun je ook Yongnuo flitsers kopen, maar alleen de 460 en 560, die allebei geen TTL doen en volledig handmatig zijn.
Ik wist niet dat ze ook TTL modellen hadden. (ik zie dat cameranu.nl de 467 voor 89 euro heeft, mocht je niet graag op ebay bestellen)
Ik heb ook nog nette reviews van al die modellen gevonden:
http://speedlights.net/2010/10/10/yongnuo-yn-468-features/
Dat ziet er wel heel netjes uit voor zo weinig geld.
Pagina: 1