Netwerkkabels, de clue

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Hallo allemaal!

Ik ben bezig met mijn netwerk te upgraden naar een 1Gbps netwerk.
Alle apparatuur enzo heb ik al, alles behalve de juiste kabels.

Ik zoek een 3 meter kabel en een 20 meter kabel.

Als ik ga zoeken in webshops zie ik verschillende termen voorbij komen, ik hoopte dat jullie me verder konden helpen:

-UTP, wat is dit en is dit aangeraden? (Ik heb ergens gelezen dat dit een unschielded kabel is, klopt dat?)
-Patchkabel, is dit hetzelfde als een netwerkkabel?
-Netwerkkabel, is dit hetzelfde als een Patchkabel?
-Interconnect Crosscable, wat is dit?
-POE Cable, wat is dit?
-UTP 568B Patch Cable, 568B??
-Data Distribution Cable, wat is dit?

Ik heb ook bij één of twee kabels zien staan dat ie maar 100Mbps ondersteunt, ik wil dus 1Gbps. Het erge is dat het er bij de meeste kabels niet bij staat, hoe kan ik de snelheid van een kabel herkennen? (Bijv. UTP is altijd 1Gbps).

Ook, hoe kan ik bij kabels die ik al heb liggen checken welke snelheid ze ondersteunen? En hoe als er geen nummer of wat dan ook opstaat?

Verder, Ik weet dat CatX staat voor de schielding. Soms zie ik cat5, soms Cat5e en soms Cat5/FTP.
Wat betekenen die laatste twee, en welke kan ik het beste nemen?

Kabels tot 50 meter hebben toch geen verlies? Dus Cat5 is voldoende, toch?

Welk soort kabel kan ik het beste nemen?

Je hoeft niet alle vragen te beantwoorden maar elk antwoord wordt zeer gewardeerd!

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Mastermind-- op 04-12-2010 16:44 ]

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koop een Cat.5e of hoger patchkabel ter lengte van wat je zoekt en je bent klaar. Je vragen hebben allemaal als antwoord "een ethernetkabel".

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
in principe kan gigabit prima over gewoon cat5, wil je zekerheid dan neem je cat5e. cat 6 en verder is niet nodig en is alleen maar stuggere kabel.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Voordat er een hele storm komt met wat wat betekent, de twee die je kan gebruiken voor Gbit snelheden (en ook doorgaans gebruikt worden) zijn:
-CAT5e
-CAT6

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29
Voor Gb kun je gewoon CAT5e (of hoger) UTP kabel pakken. Maximale lengte is dan bij goed werkende kabel ongeveer 100mtr. Verder kun je de meeste termen die je onbekend zijn het beste gewoon even in google gooien, eventueel aangevuld met 't woordje 'wiki', dan zul je op bijna al je vragen zo een antwoord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

pyrofielo schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:47:
in principe kan gigabit prima over gewoon cat5, wil je zekerheid dan neem je cat5e.
Cat. 5 bestaat niet meer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mastermind-- schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:42:
-UTP, wat is dit en is dit aangeraden? (Ik heb ergens gelezen dat dit een unschielded kabel is, klopt dat?)
-POE Cable, wat is dit?
Alles is gewoon te googlen wat er in je post staat :) UTP, patch, cross(over), POE, 586B, Data Distribution Cable...

Ga lekker lezen en leer wat bij :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Mastermind-- schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:42:
Wikipedia: Twisted pair
Betere kabels (met afscherming, stp) heb je niet nodig.
ja
ja
cross in tegenstelilng van straight. Niet meer nodig in 2010, dus koop een straight
-POE Cable, wat is dit?
power over ethernet. niet nodig. Wikipedia: Power over Ethernet
Je hebt 568A & 568B: Wikipedia: TIA/EIA-568 Alles wat je nu koopt is ongetwijfeld B, niet druk om maken
Meerdere kabels bijelkaar gevoegd zodat je minder kabelzooi hebt met veel kabels.

Voor gigabit koop je Cat5E of Cat6. Korte kabels gaat met 5E probleemloos, maar bij lengten richting de max kan je problemen krijgen. Voor de korte afstanden die jij hebt is 5E voldoende, maar Cat6 is nauwelijks duurder en klaar voor de toekomst.
De volgende keer even googlelen of wikipedia gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 04-12-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Nu online
Bedankt voor de geweldige reacties zover! :thumpsup:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Nu online
Ok dus ik heb alleen geken naar Cat5e en Cat6, maar toch zie ik nog (bijv bij kabels van Sweex) erbij staan dat de maximum snelheid 100mbps is, hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29
Als maar de helft van het aantal aderparen (dus 2 ipv 4) gebruikt worden kun je maximaal 100Mb krijgen.

/edit: Maar weet niet of 't dan nog CAT5 is. Waar 'zie' je dat trouwens allemaal staan, op de site van Sweex zelf of bij webshops ed? Want specs van webshops moet je nooit 100% vanuit gaan, altijd bij de fabrikant zelf kijken.

[ Voor 52% gewijzigd door Nielson op 04-12-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mastermind-- schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 17:19:
Ok dus ik heb alleen geken naar Cat5e en Cat6, maar toch zie ik nog (bijv bij kabels van Sweex) erbij staan dat de maximum snelheid 100mbps is, hoe kan dit?
Ze zijn ontworpen voor 100mbps. In praktijk kun je hogere snelheden halen. Een kwaliteitskabel kan ook 1gbps aan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Nu online
Webshops, in dit geval salland.eu.
In dit geval wil ik voor deze kabels gaan:
http://www.salland.eu/content/productinfo.php?pid=32739
http://www.salland.eu/content/productinfo.php?pid=32743

Als je een beter ziet staan, dan graag!
De reden dat ik bij deze webshop koop is omdat ik hier naast kabels ook andere dingen tegelijk bestel, dus dan hoef ik niet 5x verzend kosten te betalen.

[ Voor 34% gewijzigd door Mastermind-- op 04-12-2010 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:31

BHQ

Dat gaat gewoon werken hoor. Misschien Cat6'jes pakken als je er later meer dan een gigabit overheen wil jagen, maar dat zal nog wel even een tijd duren gok ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Nu online
Jarpse schreef op zondag 05 december 2010 @ 02:37:
Dat gaat gewoon werken hoor. Misschien Cat6'jes pakken als je er later meer dan een gigabit overheen wil jagen, maar dat zal nog wel even een tijd duren gok ik zo ;)
Ach, dat duurt idd nog wel even.
De hele reden dat ik mijn netwerk upgrade is omdat ik nu via het stroomnetwerk internet heb en dat 8Mbit/s ofzo is en ik net een nas heb gekocht en ik op die manier dus echt geen HD kan streamen.

Ik had het al verwacht, de enige reden dat ik de NAS als eerste heb gekocht is omdat ik een mooie aanbieding zag.

Nu ga ik een nieuwe router kopen, ik heb er nu één met 100mbps en b/g WLAN. Ik ga voor nDraft and Gigabit, de TP-Link TL-WR1043ND . Vandaar trek ik een kabel door (de 20m) naar de computer kamer, waar ik dus een gigabit switchbox voor aanschaf. De switchbox wordt de TP-Link TL-SG1005D. Vanaf daar sluit ik m'n PC, NAS, PS3 en UPC mediabox aan via LAN. En door de nDraft WLAN kan ik ook (LQ) films streamen naar m'n iPod Touch. Totaal kost het (incl. NAS en hardeschijf) iets van €280.

Mooie upgrade voor niet teveel geld dus.

Pagina: 1