• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-01 15:36
Ik vroeg me laatst wat af, wordt bij de films die in bioscopen in 3D draaien nog steeds gebruik gemaakt van analoge blikken en projectoren of is alles digitaal?

Met shutterglasses is het vrijwel onmogelijk om dit analoog te realiseren.

Dmv gepolariseerd beeld zou het goed kunnen om 2 analoge projectoren te gebruiken met gepolariseerde lenzen, maar dit is dan weer een stuk lastiger te synchroniseren dan digitaal.

Ik kan er weinig over vinden welke technieken de bioscopen tegenwoordig gebruiken.

Weet iemand hier meer van?

Grtz

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Vraag had misschien beter in een of andere zoekmachine geplaatst kunnen worden?

http://www.moviesense.nl/3d-films/3d-techniek/

Testing, one, two ...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Ik weet niet beter dan dat bioscopen al heel lang digitaal zijn.
Geen flim-blikken met rollen, maar alles komt gewoon via een online distributienetwerk binnen.

• Snuurtje
normale films worden nog heel vaak in blikken vertoond in bioscopen dat weet ik wel. Kan je zien als er glyphs en sigarettenpunten in de hoekjes verschijnen af en toe, let maar op.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:16

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Vaak zijn het gewoon een harddisk die geleverd worden waar een 3D film opstaat..

[ Voor 4% gewijzigd door 42dpi op 04-12-2010 15:37 ]

Si vis pacem, para bellum

• mmjjb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-03-2025
frickY schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 15:06:
Ik weet niet beter dan dat bioscopen al heel lang digitaal zijn.
Geen flim-blikken met rollen, maar alles komt gewoon via een online distributienetwerk binnen.
Voor zover ik weet worden er nog gewoon film rollen gebruikt met projectors, bij niet 3d iniedergeval (uitzondering mogelijk) en bij 3d volgens mij ook.

Meestal word er gebruik gemaakt van RealD, hierin zit polerised glas in de bril, 1 kant horinzontaal 1 kant verticaal meende ik.

er zal dan wel met een 2de rol iets overheen geprojecteerd worden dat het 3d maakt ipv 2d

hier de projector:
http://www.reald.com/Content/RealD-LP.aspx

[ Voor 4% gewijzigd door mmjjb op 04-12-2010 15:16 ]

• Snuurtje
Idd is mogelijk maar die 2 rollen moeten dan wel exact synchroon aan elkaar lopen, iets dat mij met twee rollen best lastig lijkt. 2 digitale bestanden synchroon laten lopen is een stuk makkelijker natuurlijk.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 18:47

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Toeval? Maar van de frontpage: nieuws: Nederlandse bioscopen en filmzalen krijgen digitale projectors

edit: Nice timing Herko_ter_Horst. :P

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 04-12-2010 15:29 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Pas een derde van de markt is voorzien van digitale projectors: nieuws: Nederlandse bioscopen en filmzalen krijgen digitale projectors

* Herko_ter_Horst slaps _Dune_ with a large trout

[ Voor 11% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-12-2010 15:19 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Pagina: 1