Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 10:04
Tweakerts,

Klein vraagje waar ik maar geen antwoord op kan vinden. Momenteel heb ik 2 schijven in Raid0 hangen met Windows 7 64bit Pro (legaal via msdn). Ik zou graag een Low Level Format willen doen op beide schijven maar kan geen goede tool vinden die dat voor mij voor elkaar kan boksen. Iemand een idee?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar je naar moet kijken is een zerofill tooltje, die je schijf gewoon helemaal leeg kan mikken. Die worden vaak nog wel lowlevel formats genoemd (maar dat is niet helemaal waar, op een moderne IDEschijf zou ene lowlevel format de zooi goed slopen, dus volstaat een softwarematige zerofill prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:58

SeatRider

Hips don't lie

Dat zou je eerste hint kunnen zijn. Er zijn geen tools voor omdat het niet nodig is?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
SeatRider schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:53:
Dat zou je eerste hint kunnen zijn. Er zijn geen tools voor omdat het niet nodig is?
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Wat denk jij dat een low level format tool doet? En waarom zou je dat willen doen?

[ Voor 3% gewijzigd door job op 04-12-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Waarom zou jij dat willen weten..?

Ik wil zeker weten dat er geen shit achterblijft op die hd's, denk aan virussen, spyware etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:58

Koppensneller

winterrrrrr

Zodra je een schijf gewoon formateert is dat ook wel weg hoor. Dat de bits er nog staan wil niet zeggen dat het automatisch weer kwaadaardige bestanden worden als je er een nieuwe OS-installatie op zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nou, als je een RAID 0 uit elkaar trekt is dat sowieso niet het geval, gezien er op 1 schijf geen enkele bruibkare data is doordat het ding gestriped is met de 2e schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:58

SeatRider

Hips don't lie

http://freepctech.com/pc/001/007.shtml
YaYo86 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:22:
Iets vriendlijker mag wel, we proberen je te helpen.
Ik wil zeker weten dat er geen shit achterblijft op die hd's, denk aan virussen, spyware etc.
Dan zoek je dus een wipe tool.

[ Voor 51% gewijzigd door SeatRider op 04-12-2010 13:28 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Omdat ik wil voorkomen dat jij je schijf sloopt.
Dan moet je geen low level format doen, maar iets als een zero fill (wat overigens al overkill is).
zero fill tools zijn volop via google te vinden, ook bijna alle HD fabrikanten hebben wel een zero fill tool op hun website staan.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 04-12-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

M.a.w. je weet niet waar je mee bezig bent, en in dat geval is een low level format niet aan te raden.
Als je paranoide bent en bang bent dat overheidsinstanties je geheime data terug kunnen vinden kan je met een Linux-boot simpelweg "shred" doen: 25 keer overschrijven met random data, gevuld door nullen.
Een virus of wat voor gammels je OS allemaal niet tegen bestand is, stelt niet meer voor dan random bitjes op een lege disk, en zelfs Windows gaat niet zomaar random bitjes opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
KoppenSneller schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:23:
Zodra je een schijf gewoon formateert is dat ook wel weg hoor. Dat de bits er nog staan wil niet zeggen dat het automatisch weer kwaadaardige bestanden worden als je er een nieuwe OS-installatie op zet...
Tenzij hij in je MBR genestelt zit :Y)

YaYo86:
Zerofill de disks, pak gewoon een *ux boot cd'tje (usb sticky, whatever) van 50 meg, boot. DD commando is simpel:
dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=8192

Waarbij X de schijf is (meestal A & B als je er maar 2 hebt, maar let wel op dat je niet een schijf pakt die er OOK nog bij hangt en die je liever NIET had willen leeggooien)

En laat het ratelen tot hij klaar is met de ene schijf, daarna de andere schijf, dan kan je er weer tegenaan. En dan zijn de schijven echt LEEG LEEG. (geen partitie, geen '1' tjes meer op de schijf, gewoon een spiegel)

Daarbij, als je echt wil dat ze leeg leeg zijn en niet meer gerecoverd kunnen worden moet je eigenlijk gewoon wat random erop los laten een paar keer. Data is zelfs na een bit flip nog steeds terug te halen, maar dan ga je echt geheime dienst stijl praten.
edit:
Spuit 11 8)7 - zie hierboven

[ Voor 13% gewijzigd door LinuX-TUX op 04-12-2010 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Thx voor alle info, ik kwam heel toevallig Ultimate Boot Cd tegen die ook wat tooltjes heeft (CopyWipe, Active KillDisk etc) mbt zero fills en random data. Zijn die tooltjes aan te raden? Het moet namelijk wel bootable zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door YaYo86 op 04-12-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 10:31
Jup, geen probleem. Eventueel kun je ook de diagnostische tool van je hd fabrikant van de ubcd starten, deze hebben bijna altijd ook een zero-fill optie. Indien je meerdere schijven in je systeem hebt let dan extra goed op welke je wiped, data recovery is daarna namelijk zo goed als onmogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Behalve om geheime data te wissen of problemen met je schijf op te lossen heeft het helemaal geen nut behalve dat je heeeeel veel tijd kwijt bent. Kunt net zo goed een snel-format doen eventueel icm met een mbr /fix.

[ter aanvulling]
Een volledige format = snel-format met chkdsk om defecte sectoren en indelingen te maken. Je data word niet overschreven met nulletjes.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
DBAN is the way to go. Boot-and-Nuke is vrij simpel, doet wat je wil (ook al is het compleet onnodig) en is ook nog eens klein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
Move >> OM
Pagina: 1