Na bad bios checksum doet pc het opeens weer, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• Schavuitenmars
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Voorheen geen problemen met mijn pc gehad.

Vanochtend ineens 3x blauw scherm, met volgende informatie (laatste keer):

Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.0.6002.2.2.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 1a
BCP1: 00041287
BCP2: 1080D6D3
BCP3: 00000000
BCP4: 00000000
OS Version: 6_0_6002
Service Pack: 2_0
Product: 768_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\Mini120410-02.dmp
C:\Users\gebruiker\AppData\Local\Temp\WER-401967-0.sysdata.xml
C:\Users\gebruiker\AppData\Local\Temp\WERDC4A.tmp.version.tx

Steeds automatische restart.

Laatse keer bleef de pc hangen bij begin restart.

Ik resette en vervolgens kreeg ik een bad bios checksum melding. Checking for floppy, dvd, usb ofzo meldingen bleven doorgaan. Paar keer gereset, maar steeds hetzelfde.

Op internet gezocht naar wat dit kan zijn (ik heb er nul verstand van).

Wilde de bios openen, maar de pc startte niet meer op. piep...dvd+koelers...stop/stilte.

De kast opengemaakt, beetje stof weggeblazen (maand geleden nog goed stofvrij gemaakt) en RAM goed aangedrukt. Pc start zomaar ineens weer op, ik heb veilige modus gekozen. Daar staat ie nu nog in (ik zit op andere pc).

Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik een paar dingen updaten? (ik heb internet nog niet aangesloten) Kan een back-up vanuit veilige modus? Mij laatste back-up is van een paar weken terug, geen ramp dus.

Ik ben bang als ik de pc uitzet hij weer niet wil opstarten of dat normale modus het niet doet. Nu ik in windows zit heb ik opties om dingen te updaten, op te slaan, aan te passen.

Wie het weet mag het zeggen, graag zelfs. Alvast bedankt.

De volgende info heb ik ff uit dxdiag gehaald. (toch geen prive-info?)

System Information
------------------
Time of this report: 12/4/2010, 12:36:43
Machine name: PC_VAN_GEBRUIKE
Operating System: Windows Vista™ Home Premium (6.0, Build 6002) Service Pack 2 (6002.vistasp2_gdr.100608-0458)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: BIOS Date: 09/13/07 11:13:56 Ver: 08.00.12
Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+ (2 CPUs), ~2.2GHz
Memory: 2046MB RAM
Page File: 293MB used, 4035MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 7.00.6002.18107 32bit Unicode

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

batterijtje is op van je bios waarschijnlijk.

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Het is inderdaad waarschijnlijk dat je batterij op is die op je moederbord zit. Echter verklaart dat niet de BlueScreens. Het enige wat uit zou mogen maken is de tijd.

Aan je logje te zijn is de tijd inderdaad gereset. Je kan er dus sowieso van uitgaan dat je batterij op is. Vervang deze even en geef iets meer informatie over welke onderdelen er in je systeem hangen ;)

• Schavuitenmars
Lars93 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 14:16:
Het is inderdaad waarschijnlijk dat je batterij op is die op je moederbord zit. Echter verklaart dat niet de BlueScreens. Het enige wat uit zou mogen maken is de tijd.

Aan je logje te zijn is de tijd inderdaad gereset. Je kan er dus sowieso van uitgaan dat je batterij op is. Vervang deze even en geef iets meer informatie over welke onderdelen er in je systeem hangen ;)
Bedankt voor de reacties. Het batterijtje zal ik gaan vervangen (dat gaat pas maandag worden). Hopelijk is het probleem met opstarten dan voorbij.

Wat dat blauwe scherm betreft, mogelijk is de draadloze internetverbinding het probleem? Tijdens het internetten liep de pc 3x vast. Daarna heb ik de usb-kabel van de internetadapter uit de pc getrokken (dom?), terwijl deze vast stond, en volgens mij wilde hij vanaf dat moment ook niet meer opstarten. Dit weet ik niet zeker.

Anyway, specificaties:

ASUS EN8600GT/SILENT2DHT/256M
SAMSUNG HDD 320GB 16MB SATAII
CORSAIR 2X 1GB PC-2 5300/677
AMD ATHLON 64 X2 4200+ 64BIT AM2 BOXED
ASUS M2N
WINDOWS VISTA HOME PREMIUM 32 BIT NL OEM

Daarnaast gebruik ik nog een externe harde schijf. WD 2500 JB External USB Device (My Book 250 GB).

Maandag, denk ik, laat ik wel weten of het vervangen van het batterijtje heeft gewerkt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

backup maken van wat je denkt dat relevant is, en daarna op normale mode gokken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-02 10:26

Dat zou wel die bluescreens kunnen verklaren... ik heb hier nog een oude compaq laptop liggen, waarvan de cmos batterij al tijden verrot is. Ik krijg als ik de laptop een tijdje niet gebruikt hebt, waardoor de batterij echt helemaal leeg is, eerst ook altijd een paar bsod's en dan na een keer of drie start de laptop op. Het is dat ik die laptop soms echt nodig heb (er zit een com-poort op voor het inregelen van een oude AMX remote/wandpaneel) en een passende cmos batterij heb ik helaas nog nooit kunnen vinden (weinig moeite voor gedaan overigens). Maar iig kán dat dus wel bsod's veroorzaken.

• Schavuitenmars

Ik heb zaterdag idd alle relevante bestanden op de externe hd gezet en toen op normale modus opgestart. Dit werkte! Geen rare dingen meer, internet geprobeerd, doet het ook! Sindsdien is het enige probleem dat windows defender een foutmelding geeft en alleen handmatig aangezet kan worden (elke x na opstarten).

So far so good. Lars93 schreef dat de tijd gereset was. Is dat dit stukje van de log?

BIOS: BIOS Date: 09/13/07 11:13:56 Ver: 08.00.12

Nu doet alles het gewoon, dus moet ik me hier nog wat van aantrekken? Toch het batterijtje vervangen?

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

doe maar wel voor de zekerheid

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Pagina: 1