Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2x defecte PSU?

Pagina: 1
Acties:

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 18:48
Uit wat oudere onderdelen heb ik een pc samengesteld met een Asus A8N-E bordje.
De configuratie waar die uit kwam was niet stabiel door, wat later bleek, een defecte voeding. Ding wilde niet POSTen, lampjes en fans draaiden wel.
Na vervanging van de voeding met een Ubuntu LiveDVD alle data er af gehaald en hdd's vervangen.
De PC bleek nogal moeite te hebben (vreemd, want dit werkte eerst wel) met de geheugen configuratie:
Er zaten 2 double sided latjes in van 512MB, en 2 single sided latjes van 512MB.
Nu wordt er in de manual aangegeven dat de latjes in de blauwe memory slots moeten als je er 1 of 2 hebt, maar als ik dat doe krijg ik geen post.
Zet ik 1 of 2 latjes in de 'verkeerde' bankjes, de zwarte dus, dan kan ik gewoon booten en windows installeren.
Met de single sided latjes in de zwarte bankjes loopt de windows install vast, dus ik heb nu 2x DS 512MB in de zwarte banken zitten.
Nu komt het echter: na installeren en verschillende keren rebooten heb ik de pc uit gezet en de stroom er af gehaald, klaar om te verhuizen naar zn volgende eigenaar. Echter wilde ik op het laatste moment er nog iets opzetten, maar de pc doet helemaal NIETS meer. Geen fans, geen lampjes, niets.
Compleet defecte voeding: zelfs als ik de groene en zwarte lijn doorlus begint er niets te draaien in de voeding.
Kan het moederbord (gezien de gebreken) hier verantwoordelijk voor zijn? Of is het gewoon domme pech?

edit:
De DS latjes staan wel op de QVL van Asus, de Single sided niet, maar zijn exact dezelfde serie, alleen in 'dual channel' set.
Extra voltage op het geheugen (2.6V standaard) helpt ook niet. Met het bordje is nooit ge-oc'ed.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Alfabet op 04-12-2010 12:32 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Geheugen doe je testen met memtest86 4.0 of hoger. Memtest is een bootable cd.
Kontroleer of je bios goed staat met de instellingen die het geheugen wilt hebben, volgens de fabrikant van het geheugen.(dus bijv voltages).

Voeding uitwisselen(lenen), dan weet je of deze defect is.
Doe eens een bios reset.
Verwijder zoveel mogelijk hardware.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een defect onderdeel kan altijd andere dingen met zich meeslepen, maar voordat een voeding (een betrekkelijk 'lomp' en 'dom' apparaat vergeleken met overige computeronderdelen) het begeeft zou je verwachten dat als het aan je moederbord ligt, dat ding zowat in de kast ligt te smeulen, laat staan dat het nog enigszins zou werken.

Ik zou dus niet aannemen dat je moederbord hier oorzaak van is.

Je geeft geen info over de voedingen (graag altijd specs vermelden...), maar ik zie eerder twee mogelijkheden:

1) je hebt twee keer een ontoereikende, 'goedkope' voeding gebruikt die overbelast is geraakt en is overleden, waarbij één keer het moederbord een zodanige opdonder gekregen heeft dat sommige delen ervan niet meer werken.
2) de stroomtoevoer naar je voeding toe (maw het lichtnet bij jou thuis) levert foute spanningen af waardoor de voeding uitgevallen is. Vervolgens is mobo ook beschadigd geraakt.

Bedenk bij die laatste dat niet overspanning (waar je makkelijk tegen kunt beveiligigen) maar onderspanning een grotere belasting voor de voeding vormt. En zo'n 'beveiligd' stekkerblokje kan niets tegen onderspanning doen, het kan niet zomaar een tiental Volts uit de lucht toveren.

Beide dingen kun je uitsluiten. Zoek op welke voedingen je hebt. Zoek ook op of ze een beetje goed zijn, en of het totale vermogen wat jij trekt niet teveel is. Post dat allemaal hier. En pak een multimeter en meet de netspanning op het stopcontact waar jij je voeding in prikt. Meet je wel 230V wisselspanning of wijkt dat (sterk) af? Post ook die resultaten hier. Dan kunnen wij redelijk onderbouwd zeggen waarom het fout gaat en wat je eraan kunt doen.

Grof gezegd:
- bij 2x shitvoeding: nu een betere kopen. Je halfgare moederbord bewijst waarom
- foute netspanning: electricien laten komen. Alternatief als dat echt niet lukt (je woont in een boerderij in Oosteuropa waar betrouwbare spanning gewoon niet leverbaar is), is om een UPS te kopen en je PC daarachter te hangen. En ja, dat kost geld, zowel in de aanschaf als in het verbruik. Daarom dat je het beter bij de bron kunt aanpakken.

Oslik blyat! Oslik!

• Mr Alfabet
@jan:
Memtest al verschillende keren gedraaid, met alle bankjes apart en samen, no probs.
Settings in de bios staan goed.
Als je mijn post leest zie je dat de pc niet eens begint op te spinnen... En dat de voeding los (zonder pc) ook niets doet: 'zoveel mogelijk hardware verwijderen' heb ik daarmee dus ook al gehad.

@dion_b:
De eerste voeding was van CoolerMaster, de 2e van Tagan, vooral die 2e (die dus echt 100% overleden is) is toch een respectabele voeding. PSU's waren 400W en 480W respectievelijk, moet plenty zijn voor een A8N-E met een X2 3800+ zonder OC en een 7600 gpu.
Over het lichtnet: de eerste voeding begon 'brak' te worden (pc werd ernstig instabiel, draaide vaak maar voor een minuut ofzo) bij mijn ouders thuis, de Tagan overleed bij mij thuis. Verschillende lichtnetten dus.
De Tagan overleed toen ie was aangesloten op hetzelfde blok als mijn thuisPC (sig): dat ding loopt rockstable voor een paar jaar. Multimeter heb ik niet beschikbaar.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Multimeter heb je voor EUR 5 ofzo beschikbaar. Altijd een goede investering als je met computers of andere elektronica bezig bent.

Gezien hoeveel factoren anders waren zou ik inderdaad niet direct aan netspanning denken. Dan nog lijkt het me sterk dat het moederbord schuldig is, maar het is inderdaad wel een constante factor. Gezien dat ding toch op sterven na dood is zou ik gewoon eieren voor m'n geld kiezen en een nieuw bord nemen.

Oslik blyat! Oslik!

• Mr Alfabet
Update: De Coolermaster PSU die in eerste instantie zorgde voor een instabiel systeem is teruggegaan naar de winkel, en daar 100% werkend bevonden. Dat legt voor mij de oorzaak toch echt bij een mobo.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

"raar" defecten aan de voeding en na 2 nieuwe voedingen nogsteeds crap is 99% moederbord, de enige keer tot nu toe dat dit soort symptomen niet daardoor kwamen was een gpu die langzaamaan steeds brakker werd nadat ie 1x zwaaar oververhit was geweest. (gaf wel prima beeld, maar achteraf ook random bsod's)
Pagina: 1