Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

rsa: private key berekenen met public key en n

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik studeer een Master in Information System Security and zit met een probleem bij een opdracht die volgens mij fout is, maar ik heb geen zin voor lul te staan, als ik het verkeerd heb, vandaar even mijn vraagje hier voor de zekerheid :)

Er wordt gevraagd de private key d,n te berekenen met gegeven de public key e,n wat e=179, n=1457 is.

Dit moet ik doen door midden van Euclid's algorithm, wat ik verder prima kan toepassen, maar niet met alleen deze gegevens.

Dit is toch juist waar RSA om draait? Het niet kunnen berekenen van de private key met de public key, tenzij je p en q (2 priemgetallen) weet te raden die samen n vormen (p x q = n).

Zonder heel toevallig 2 priemgetallen te raden die als je ze met elkaar vermenigvuldigd 1457 zijn, kan ik toch nooit de private key krijgen?

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 02:38:
Dit is toch juist waar RSA om draait? Het niet kunnen berekenen van de private key met de public key, tenzij je p en q (2 priemgetallen) weet te raden die samen n vormen (p x q = n).

Zonder heel toevallig 2 priemgetallen te raden die als je ze met elkaar vermenigvuldigd 1457 zijn, kan ik toch nooit de private key krijgen?
p = 31 q = 47? Niet zo lastig om heel even de eerste paar priemgetallen af te lopen..

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Aangezien het vinden van (p,q) inderdaad triviaal is gegeven deze modulus, verwachten ze misschien dat je dat ook even doet?

Vervolgens kun je met de extended Euclidean algorithm de d die voldoet aan ed = 1 mod (p-1)(q-1) berekenen.

Naslagwerk: http://www.cacr.math.uwaterloo.ca/hac/about/chap8.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Thralas schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 03:27:
Aangezien het vinden van (p,q) inderdaad triviaal is gegeven deze modulus, verwachten ze misschien dat je dat ook even doet?

Vervolgens kun je met de extended Euclidean algorithm de d die voldoet aan ed = 1 mod (p-1)(q-1) berekenen.

Naslagwerk: http://www.cacr.math.uwaterloo.ca/hac/about/chap8.pdf
Ja lukraak raden kon wel (had ik weinig zin in ook), maar het lijkt er erg op dat er een berekening gevraagd wordt. Maar met jouw link kan ik wat verer zoeken. Euclid's algorithm staat in de stof en heb ik onder de knie, maar van de extended Euclidian algorithm heb ik nog nooit gehoord. Dar zoeken we op.

Bedankt allebij!