Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 17:03
Relevante hardware:
  • Gigabyte GA-EX58-UD5 moederbord
  • Intel X25-M Postville 80GB SSD
  • Dit moederbord heeft 2 SATA controllers aan boord:
1. Intel ICH10r
2. Gigabyte GSATA (JMicron)

Het probleem:
  • Wanneer ik in het bios de Intel ICH10r controller instel op AHCI modus, blijft de PC bij het booten vastlopen tijdens de detectie van de Intel X25-M Postville SSD. Hierdoor kan ik dus ook niet meer het BIOS in, dan moet ik de PC uit zetten, de SSD loskoppelen en in het BIOS de IDE modus selecteren. Dan de SSD weer aankoppelen en dan kom ik wel weer in het BIOS. Ik ben me ervan bewust dat wanneer je Windows geinstalleerd hebt met IDE modus aan, dat je niet zomaar even kan switchen naar AHCI modus, maar dit staat daar helemaal los van. Ik kom niet eens het BIOS in omdat het al misgaat bij het initialiseren van de SSD. Ik wil juist Windows 7 opnieuw installeren met de controller in AHCI modus, maar ik krijg die schijf dus niet geinitialiseerd in AHCI modus. Het systeem blijft dan dus hangen.
Wat ik al geprobeerd heb:
  • Bios update naar laatste versie (r12 stond er eerst op, dat is de laatste stable). Ik heb zelfs nog r13j (beta) geprobeerd.
  • Firmware van de SSD naar de laatste versie geupdate.
  • Andere SATA poortjes van de Intel ICH10r controller geprobeerd. Boot order opties geverifieerd.
  • Andere SATA kabel geprobeerd.
  • CMOS gecleared.
  • Ik heb al geprobeerd om alle overige HDD's/DVD-drives los te koppelen zodat enkel de SSD aangesloten is.
  • Ik heb AHCI modus op de andere controller wel aan de praat gekregen, de GSATA controller. Hiervoor heb ik de Gigabyte SATA controllers moeten slipstreamen met een Windows 7 installatie. Dat ging allemaal goed, alleen is die controller erg brak, ik haal namelijk maar read rates van ~130 MB/s. Het is een JMicron chip schijnbaar. Mijn WD Raptor10k en Samsung Spinpoint F1 schijven worden wel netjes geinitialiseerd op de Intel ICH10r conroller in AHCI modus. Bij het opstarten loopt de PC dus niet vast zoals dat met de SSD wel het geval is. Het lijkt dus op e.o.a. incompatibiliteit tussen de Intel ICH10r controller en de Intel X25-M Postville SSD wanneer je deze in AHCI modus wilt draaien.
Extra info:
  • In IDE modus met de Intel SSD krijg in transfer rates van ~220 MB/s. Dus lang niet slecht, maar ik wilde toch AHCI modus draaien aangezien ik volgens online berichten dan toch wel de 250MB/s moet kunnen benaderen. Ik ben me ervan bewust dan dit verschil in alledaagse toepassingen vrij 'neglectible' is, maar ik gebruik mijn PC voor zware audio toepassingen, dus elk beetje helpt.

Dus, heeft iemand hier ook ervaring mee. Of, heeft iemand ook deze setup en werkt het bij jou wel? Ik hoor het graag, want ik ben hier al de halve dag mee bezig en kom er echt niet uit zo. Ik heb al op dit forum gezocht naar dit probleem en ook aardig wat geGoogled, maar ik ben tot dusver geen gelijkwaardige gevallen tegen gekomen.
De oplossing:
  • Verwijder alle bestaande partities van de Intel SSD. Schijnbaar veroorzaken de restanten op de schijf dit detectieprobleem. Ik heb dit gedaan m.b.v. de Windows 7 installatie DVD (op een gegeven moment kun je de partities indelen/verwijderen etc). Ik heb dus vervolgens alle partities verwijderd en de setup beindigd. Na een reboot AHCI modus geselecteerd in het BIOS en...ja hoor...SSD wordt netjes gedetecteerd in AHCI modus!

Je kunt natuurlijk ook een HDD cleaner gebruiken en wanneer je je bestaande intallatie niet kwijt wilt kun je nog aan de gang met het maken van een backup image en later weer terugzetten. Meer info daarover vind je in onderstaand linkje, wat dus ook de source voor mijn oplossing is.

[ Voor 27% gewijzigd door AmonTobin op 04-12-2010 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
Update:

Na wat verder onderzoek en Google searches is het probleem verholpen. OP is aangepast met de oplossing.

Update 2:

Ik heb Windows 7 ondertussen opnieuw geinstalleerd en alle nodige drivers geinstalleerd en ik haal nu read transfer rates van 243,8 MB/s. Erg tevreden mee dus! :)

[ Voor 51% gewijzigd door AmonTobin op 04-12-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Is het niet zo dat je een gigabyte bord hebt wat een softwarematige dual-BIOS heeft en dus een HPA op je SSD creëert, in feite dus wat ruimte snoept van je SSDs, met als gevolg mogelijk dataverlies en andere problemen? Dat was best een ontdekking op andere fora, voor de meesten geen Gigabyte moederbord meer. De hardwarematige DualBIOS bordjes hebben dit probleem niet; maar de goedkopere nieuwere software oplossing is dus de boosdoener.

AHCI is overigens niet verwaarloosbaar, je SSD wordt er qua random read zo'n 10 keer sneller van. Random read is voor je systeemdisk het meest belangrijk, maar moeilijk om het daadwerkelijke effect te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
Anoniem: 15758 schreef op zondag 05 december 2010 @ 22:09:
Is het niet zo dat je een gigabyte bord hebt wat een softwarematige dual-BIOS heeft en dus een HPA op je SSD creëert, in feite dus wat ruimte snoept van je SSDs, met als gevolg mogelijk dataverlies en andere problemen? Dat was best een ontdekking op andere fora, voor de meesten geen Gigabyte moederbord meer. De hardwarematige DualBIOS bordjes hebben dit probleem niet; maar de goedkopere nieuwere software oplossing is dus de boosdoener.

AHCI is overigens niet verwaarloosbaar, je SSD wordt er qua random read zo'n 10 keer sneller van. Random read is voor je systeemdisk het meest belangrijk, maar moeilijk om het daadwerkelijke effect te testen.
Nee, de GA-EX58-UD5 heeft dual hardware BIOS (dus twee fysieke ROM's). Er is in het BIOS wel een optie om een HPA te creëren en daarin een backup van het BIOS te plaatsen, maar deze staat standaard uit. Ga ik ook maar niet aan zetten dus. ;)