[Drivers/discussie] Ati image quality optimization

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Edit: Titelwijziging aangevraagd

Als Benchmarker en reviewer van grafische kaarten ben ik het volgende artikel tegen gekomen op Guru3D

Waar het artikel in het kort over gaat:

Sinds de komst van de HD6000 kaarten en de daarbij behorende drivers zijn er optimalisaties op de standaard instellingen doorgevoerd, waarbij je inlevert in image quality voornamelijk in de uiting van texture filtering, maar op 1920x1080 een performanceboost mag verwachten van zo'n 8%. Wat dit betekend is dat je niet gelijke imagequality tussen Nvidia en AMD vergelijkt met AMD in het voordeel.

In het volgende plaatje staat de image quality op stock instellingen en dus met optimalisatie aan. Als je de image quality op "high" zet, zal de image quality de graphics laten zien zoals ze bedoeld zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=27726

Natuurlijk zijn dit soort "truckjes, cheats, optimalisaties" van alle tijden en alle kampen maken zich er weleens schuldig aan; Ten tijden van 3dmark 03 was er zo'n zelfde kwestie met het "groene kamp" nVidia, waar Nvidia na hele lage scores bij beta testen, de drivers had "geoptimaliseerd" in plaats van de hardware. Dit heeft Nvidia tot op de dag van vandaag geachtervolgd, en ik schrik er persoonlijk van dat AMD dit jaren later herhaalt. Nou schrikken is niet het juiste woord, t is meer een teleurstelling, aangezien ik de laatste jaren zeker gecharmeerd ben geraakt van ATI..

Ondanks dat de meeste mensen met het blote oog niet zonder te weten de optimalisatie kunnen waarnemen, is het wel duidelijk te zien op het volgende plaatje, waar links de Nvidia kaart aan de slag is en rechts de AMD kaart. Op grote oppervlakken kan je de optimalisatie en het verschil daarin wel waarnemen. Als je kijkt naar de weg zie je duidelijk meer "dilapidation", kortweg "verval" bij de AMD 5000 kaart met de nieuwe drivers. Bij beweging schijnt dit verschijsel nog duidelijker zichtbaar te zijn, maar aangezien ik op dit moment in het Groene kamp veblijf voor een review van de sli 470 kan ik zelf niet testen.

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=27725

Met dit draadje gaat er vooral over hoe jullie hiermee als benchers en reviewers mee om gaan? Voortaan alle instellingen op max image quality zowel bij Nvidia als AMD kaarten? Of laten jullie het bij de stock instellingen? Bij deze dus alvast de waarschuwing dat het geen bash topic moet worden, dus graag goed onderbouwd reageren, en alleen als je er genoeg van af weet om een onderbouwde mening te geven.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix op verzoek TS:
"[Drivers/discussie] Ati image quality optimization of cheat" -> "[Drivers/discussie] Ati image quality optimization"

Oslik blyat! Oslik!