Zelf hosten is leuk als je er de kennis voor hebt (of wil opdoen) en de tijd in wil steken, maar hou er rekening mee dat dit je waarschijnlijk minder betrouwbaarheid oplevert en meer geld en tijd kost dan een degelijke hoster.
Denk bijvoorbeeld wat er gebeurt als hardware kapotgaat, de verbinding uitvalt, of een software upgrade vervelend doet. Als je zelf host, dan moet je dat soort dingen ook zelf oplossen.
Zomaar wat opmerkingen (hoe serieus je ze moet nemen hangt af van hoe belangrijk je gehoste services zijn):
- Over het algemeen: betrouwbaarheid > snelheid. Zeker als je zakelijke dingen wil gaan hosten.
- Consumenten-internetverbindingen zijn minder dan ideaal hiervoor. Geen uptime-garanties, de upload is vrijwel altijd te beperkt, en vaak zijn bepaalde poorten (zoals smtp) geblokkeerd. Ook heb je doorgaans geen garantie voor een vast IP-adres.
- Zorg voor een fatsoenlijke backup-strategie. RAID is geen backup.
Een en ander hangt natuurlijk af van wat je precies wil hosten, maar waarschijnlijk is
elke nieuwe Athlon of Core processor al overkill voor je. Bovendien is de meerwaarde van een Opteron boven een Athlon (of Xeon boven Core) waarschijnlijk nihil voor jouw situatie.
Borromini schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 18:15:
Als je effectief een RAID 1 wil draaien en je moet al je schijven aanschaffen, dan koop je identieke schijven. Zelfde grootte is niét identiek. Identiek wil zeggen: zelfde fabrikant, indien mogelijk zelfde model etc.
Integendeel, ik zou juist disks van verschillende fabrikanten aanraden.
Als je twee identieke schijven hebt (die mogelijk net na elkaar van de lopende band zijn komen rollen), en die dan een paar jaar identiek belast, dan vergroot je het risico dat ze kort na elkaar de geest geven. Zeker als je je bedenkt dat het falen van één disk doorgaans gevolgd wordt door een shutdown (om de kapotte disk te vervangen) en een resync.
Door verschillende schijven te kopen verklein je dat risico.
CptChaos schreef op zondag 05 december 2010 @ 17:23:
Maar het is niet verplicht. Dus als je niet anders zou kunnen, hoef je alleen naar grootte te kijken. Jammer dat iedereen toch altijd denkt dat het 100% identiek moet zijn. Dat verhoogd de stabiliteit alleen, meer niet.

Hoe verhoogt dat de stabiliteit?
Ik kan me voorstellen dat het hebben van identieke disks voordelig is voor de snelheid van het array, maar ik betwijfel eigenlijk of dat verschil groot is.