Sony eReader: garantie in NL bij aankoop in USA?

Pagina: 1
Acties:

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:47
Ik verblijf op dit moment in de VS en ik wil een Sony eReader aanschaffen. Aan de ene kant omdat ik hem hier wil gebruiken en aan de andere kant omdat het zo gigantisch veel goedkoper is hier. Nu wil ik, als ik straks weer in Nederland ben, natuurlijk niet met een probleem zitten als het ding kapot gaat want als ik het dan naar Sony USA moet sturen ben ik erg veel geld kwijt.

Mailtje aan Sony Nederland gaf dit antwoord in perfect Nederlands:
Producten die buiten nederland zijn aangeschaft hebben geen grantie in nederland maar in land van aankoop.
In de disclaimer staat dat ze niet nogmaals zullen reageren en dan hebben ze dus tot op heden niet gedaan.

Nu vraag ik mij af of het echt een probleem gaat vormen. Natuurlijk zouden ze aan de hand van het serienummer kunnen zien waar het ding vandaag komt maar voor zover ik weet zijn ze toch in grote lijnen hetzelfde, afgezien van wellicht de adapter maar die hoef je toch nooit mee te sturen. Heeft iemand hier ervaring mee?

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-01 15:15
The Realone schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 16:36:
Ik verblijf op dit moment in de VS en ik wil een Sony eReader aanschaffen. Aan de ene kant omdat ik hem hier wil gebruiken en aan de andere kant omdat het zo gigantisch veel goedkoper is hier. Nu wil ik, als ik straks weer in Nederland ben, natuurlijk niet met een probleem zitten als het ding kapot gaat want als ik het dan naar Sony USA moet sturen ben ik erg veel geld kwijt.

[...]

In de disclaimer staat dat ze niet nogmaals zullen reageren en dan hebben ze dus tot op heden niet gedaan.

Nu vraag ik mij af of het echt een probleem gaat vormen. Natuurlijk zouden ze aan de hand van het serienummer kunnen zien waar het ding vandaag komt maar voor zover ik weet zijn ze toch in grote lijnen hetzelfde, afgezien van wellicht de adapter maar die hoef je toch nooit mee te sturen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoe denk je garantie te kunnen krijgen zonder bonnetje of wat dan ook? Daar zal ook het land van herkomst op staan (en eventueel een serienummer). Ook zijn de garantieregels zijn anders in de VS, daar zit er een hard limiet aan de garantie terwijl in NL de verwachte levensduur geldt.

Als garantie een major issue is zou ik het niet doen, je gaat er geheid problemen mee krijgen.

Verwijderd

Ik heb je titel even ont-tagd en iets specifieker gemaakt.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:47
Ik heb gewoon een bon van de winkel in de VS. En aangezien de bon alleen wordt gebruikt om de aankoopdatum aan te kunnen tonen moet dat toch geen probleem zijn lijkt me. Daarnaast is fabrieksgarantie volgens mij overal hetzelfde en anders ben ik tevreden met de minimumtermijn van 1 van de landen.

Het gaat mij niet om de keiharde regels, want dan zal ik altijd aan het kortste eind trekken. Het gaat mij meer om de afhandeling van Sony waar ik geen ervaring mee heb. Een soortgelijk geval welke ik bij EVGA heb gehad bijvoorbeeld was geen enkel probleem. Tot zover is de reactie van die helpdesk niet echt positief maar we weten allemaal dat dat vrij weinig wil zeggen.

Verwijderd

The Realone schreef op zondag 05 december 2010 @ 00:47:
Ik heb gewoon een bon van de winkel in de VS. En aangezien de bon alleen wordt gebruikt om de aankoopdatum aan te kunnen tonen moet dat toch geen probleem zijn lijkt me. Daarnaast is fabrieksgarantie volgens mij overal hetzelfde en anders ben ik tevreden met de minimumtermijn van 1 van de landen.
Ik zie een aantal aannames in je post:
-de bon wordt alleen gebruikt voor het aantonen van de aankoopdatum
-fabrieksgarantie is even lang in verschillende landen
-er geldt ten minste een minimum garantieperiode in al deze landen

Lees even het volgende stukje: Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten (deeplink).

Zoals je daar kunt lezen heb je helemaal niets te maken met Sony NL, Benelux of Europa en zij hebben niets met jou te maken. Je kunt dan ook geen aanspraak maken op garantie bij deze partij en zij zullen jouw verzoek om garantie zien als een reparatieverzoek en je daarvoor gewoon een standaard tarief voorrekenen.

Mocht er een uitgebreidere garantie bij je product komen wanneer je dat in de States koopt, dan zou ik vooraf vierdubbel checken welke procedure je moet volgen voor het verkrijgen van garantie. Ik vermoed dat je het product dan terug moet sturen naar de States.

Verwijderd

Oplossing: koop een e-reader in de USA van eeen fabrikant of winkel die wel wereldwijd fabrieksgarantie verleent.

Misschien kun je hem bij Amazon kopen en dan laten afleveren bij de receptie van het hotel, Amazon heeft ook een vestiging in Duitsland/Engeland - vraag eens of Amazon daar wel garantie verleent.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2010 12:29 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
The Realone schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 16:36:
...
...
Mailtje aan Sony USA (en bij de winkel waar je gaat kopen vragen) lijkt me zinvoller, je koopt het ding in de VS, als het uit het officiele distributiekanaal komt moet je dan dus daar informeren hoe het met garanties zit. Als de winkel waar je het koopt zelf vanuit het productieland (of elders) geimporteert heeft, zal je het beste daar informatie kunnen verkrijgen. De garantiewetgeving in de VS varieert enigszins per staat, dus als je wil weten waar je recht op hebt kan je het beste even naar de betreffende regelgeving zoeken.
Pagina: 1