[Waterkoeling] - Loop krijg ik niet vol

Pagina: 1
Acties:

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-01 18:39

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb net mijn waterkoeling loop gevuld als volgt:
Pomp/Res (Pomp Swiftech D5 zit in XSPC Dual Bay Res) > CPU (i7 930, Swiftech Apogee XT) > GPU (Bitspower Black Freezer HD4870X2) > Radiator > terug naar Pomp/Res.
Pomp in kwestie is een Swiftech Laing D5-MCP655 12V.

Ik heb nu ongeveer 1 liter in het systeem gedaan, de pomp is vol, echter de slangen niet. De pomp is duidelijk bezig (hoor je een beetje en bij de CPU zie je het water bubbelen, lucht dus).

De slang van de CPU outlet naar de GPU inlet zie ik af en toe leeglopen en dan weer vollopen (met lucht erin, je ziet duidelijk dat er een deel geen water zit, water is kleurtoevoegend rood btw).

Heb ik wat fout gedaan? Moet ik wat doen? Het is mijn eerste waterkoelingsbuild en heb geen idee wat nu te doen. Ik neem aan dat ik zo niet verder kan.

Voor verduidelijking twee foto's bijgevoegd:
Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/4628725/640/4628725.jpgAfbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/4628746/640/4628746.jpg

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Maak eens een foto van de reservoir. De ontluchting moet daar gebeuren. Is de reservoir wel vol ?

Verwijderd

Blord schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 15:22:
Maak eens een foto van de reservoir. De ontluchting moet daar gebeuren. Is de reservoir wel vol ?
Als je goed kijkt zie je op de laatste foto dat zijn res tot de nok vol zit :)

Ik help altijd een beetje door in de slangen te knijpen, dan krijg je een soort gootsteenontstopper effect.
Zodra de slang op dat punt waar hij bij jou op dit moment leeg is voor een deel gevuld is met water moet het al goed op gang beginnen te komen, nog iets meer blijven knijpen totdat je nog enkel hele kleine schuimbubbels ziet. Daarna heeft de pomp genoeg 'grip' om zelf de resterende lucht uit je loop te pompen, als je slangen dan helemaal luchtvrij zijn dop op je reservoir en van je watercooling genieten ;)

Je zal vast ook een gorgelend geluid horen als je vooruitgang boekt, dat is de lucht die door de pomp gaat, zodra deze lucht in je res komt verlaat het de loop, aan het einde wel iets bijvullen uiteraard :P

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2010 15:28 ]

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Blord schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 15:22:
Op de tweede foto kijk je recht tegen het reservoir aan. Het rode gedeelte geeft het niveau aan.
Frietjemet schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 15:25:
Ik help altijd een beetje door in de slangen te knijpen, dan krijg je een soort gootsteenontstopper effect.
Zodra de slang op dat punt waar hij bij jou op dit moment leeg is voor een deel gevuld is met water moet het al goed op gang beginnen te komen, nog iets meer blijven knijpen totdat je nog enkel hele kleine schuimbubbels ziet. Daarna heeft de pomp genoeg 'grip' om zelf de resterende lucht uit je loop te pompen, als je slangen dan helemaal luchtvrij zijn dop op je reservoir en van je watercooling genieten ;)
Moet ik dan als een gek gaan knijpen? Ik heb al wat staan proberen maar goed. Het XSPC Dual Bay (dus incl het reservoir, die Laing D5) zit helemaal onderop, en had mij laten vertellen dat dat in feite niets uit moest maken omdat res en pomp bij elkaar zitten.
Mijn vader zegt ook iets over ontstopping. De kast naar achteren draaien (voeding op de bodem), radiator kantelen naar alle mogelijke richtingen, schudden (welliswaar niet lang) dat hielp allemaal niet.
Maar als jij zeker weet dat er eens (stevig >:) ) geknepen dient te worden, ja... ik wacht even op een antwoord en/of bevestiging.

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:31
Reservoir zit onder de luchtbel.
Indien de dop van het reservoir goed afdicht. Res sluiten en geheel kantelen. De druk van het reservoir zal de luchtbel uit de slang moeten drukken. Evt mbv het slang drukken zoals Frietjemet al aangeeft.
Je moet gebruik maken van de wet van communicerende vaten.
Net als bij een radiator moet je eigenlijk op het hoogste punt ontluchten, door de plaatsing in het systeem is dat nu lastig.

Pas op dat je pomp niet teveel/ te lang lucht aanzuigt dit kan een onbalans veroorzaken waardoor de rotor herrie blijft maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Nukar op 03-12-2010 15:34 ]

"Today is the worst day since yesterday"

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:15
Lijkt me logisch he. Luchtbelletjes willen omhoog als ze zich in water bevinden. En als je dan je res onderin je kast stopt dan komt die lucht daar nooit. Stop je res altijd zo hoog mogelijk in je kast. Wat zo te zien ook vrij makkelijk kan.

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Kijk me niet stom aan (heb weinig verstand van waterkoelen), maar mijn vader zegt net dat je de radiator zelf eerst helemaal vol moet vullen, want daar zit ook duidelijk lucht in (klotsgeluid).
Ik nam aan dat de pomp en tijd (geduld) voor mij al het werk deed en de pomp dan constant bij te vullen, dit heb ik ook gedaan, maar na 1 liter wil het niet verder.
Ben ik nu ongelooflijk stom bezig en heeft mijn vader gelijk (dus radiator zelf eerst helemaal volvullen en dan weer aansluiten) of..?

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:31
Je vader heeft gelijk ook je radiator moet lucht vrij zijn.

Je pomp is een circulatie pomp, geen opvoer pomp --> die is er niet op gebouwd om je leidingen vol te persen. Je pomp heeft alleen de kracht om de vloeistof rond te pompen.

Je leidingen en radiator kun je het beste vullen mbv de zwaartekracht. Zorg er voor dat je reservoir het hoogste punt is tov de rest.

"Today is the worst day since yesterday"

• Craven
Gewoon reservoir omhoog gooien dopje erop en de pomp aan. Dan zal binnen een paar uurtjes alle lucht wel verdwijnen. En eventueel kun je daarbij nog schudden en je kast wat schuin houden e.d.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-01 00:32

BTU_Natas

Superior dutchie

Op de laatste foto heb je de trechter er helemaal in zitten.

Dan kan er geen lucht ontsnapen. Tijdens het vullen moet je de trechter vast houden en zorgen dat je niet het gat in de resevoir afsluit met de trechter. Pomp aan. en je loop loopt zo vol.

Omdat je res laag zit is het makkelijk ontluchten. even 10min draaien, met het res open, dan de dop er op. pomp uit. Dop er weer uit. Hoor je als het goed is een sis geluid.
En herhaal. Binnen 30min lucht vrij ;)

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
BTU_Natas schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 22:42:
Op de laatste foto heb je de trechter er helemaal in zitten.

Dan kan er geen lucht ontsnapen. Tijdens het vullen moet je de trechter vast houden en zorgen dat je niet het gat in de resevoir afsluit met de trechter. Pomp aan. en je loop loopt zo vol.

Omdat je res laag zit is het makkelijk ontluchten. even 10min draaien, met het res open, dan de dop er op. pomp uit. Dop er weer uit. Hoor je als het goed is een sis geluid.
En herhaal. Binnen 30min lucht vrij ;)
Hij pompt gewoon niet door lijkt het. Ik dacht laat ik de pomp vrolijk aan staan... wat valt me nu op..
De slang die van de pomp naar de CPU gaat is erg warm (iig warmer dan de rest van de slangen) en het reservoir water is ook op diezelfde warmte. Ben ik nu langzaam mijn pomp aan het slopen? Want die wordt waarschijnlijk zo warm...
De rest van de slangen zijn koud, en dat betekent dus dat ie totaal geen doorstroming heeft.
Wat dus ook kan dat die door een blokkering heen probeert te pompen maar dat lukt hem niet waardoor die hitte genereert.

Ik was op google gaan zoeken naar de Apogee XT en iemand anders had last van dat de platen te dicht op elkaar zitten zodat er geen doorstroming is. Ik heb echt geen idee, ik denk nu meer van waar de hell ben ik aan begonnen..

• Craven
Door die luchtbel zou je perfect je vloeistof moeten kunnen zien stromen. Stroomt er niks doorheen dan heb je dus inderdaad een verstopping. En dan moet je per onderdeel gaan kijken of er een verstopping in zit. Ik zou het hele zooitje buiten je kast opbouwen. Dan zou ik eerst beginnen met alleen het reservoir met 1 slangetje het reservoir uit en er direct weer in. Gaat dat goed cpu aansluiten, daarna gpu en whatever je nog hebt.

Verwijderd

Ik zou zoals Craven zegt eens naar een verstopping gaan zoeken, anders kun je natuurlijk bezig blijven, iig suc6 ermee ;)

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Het is inderdaad het blokje. Ik en mijn vader hebben het heel voorzichtig gedemonteerd en op het midden van de koperplaat heeft zich allemaal vuil opgehoopt, vermoedelijk het Feser One spul, want het was een beetje roodachtig en laat dat nou net de kleur zijn van mijn vloeistof. Ik heb vandaag uiteindelijk het systeem gedemonteerd, en ook is er zichtbaar dat miniscule pinnetjes op het koperblok ook niet recht zijn. Mijn moeder riep direct schoonmaken met alcohol, maar dat heb ik even stop gezet want ik had ergens gelezen dat je dat beter niet kan doen. Met welke vloeistof kan ik het beste schoonmaken?
Ik heb hieronder 3 bijgevoegde foto's van het waterblok.

Afbeeldingslocatie: http://www1.picturepush.com/photo/a/4700824/img/4700824.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www1.picturepush.com/photo/a/4700834/img/4700834.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www5.picturepush.com/photo/a/4700838/img/4700838.jpg

Me vader meldde ook dat ie allemaal slijpsel (vuil..?) vond van het zwarte metaalplaatje (dus niet dat koperen met die finnetjes).

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Alcohol kan nooit kwaad. Gewoon een oude tandenborstel pakken en zachtjes schoon schrobben. Koper is echt wel harder als een tandenborstel ;)

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Cola of ketchup erop en laten inweken. Het koper gaat daar echt niet erin oplossen.
Daarna goed afschrobben met een borstel en water.
Ook de leidingen een schoonmaakbeurt geven of vervangen.

Ik doe nooit van die kleuradditieven erin. Het kost geld en helpt niets tegen temperatuur. Daarnaast maakt het alles vuil binnenin door afzettingen.

• Craven
With them ^^

Je kan eventueel ook nog even demi water halen (kost niks bij de kruidvat). En daarmee nog even alles netjes naspoelen/doorspoelen. Des te schoner je het nu maakt des te langer je kan zonder opnieuw schoonmaken.
Pagina: 1