Verschil internet bridge en switch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chaser
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
Wat is het verschil tussen een internet bridge en een switch.

Ik heb al wat rondgezocht op google en enkele websites.

Maar toch snap ik het nut er niet van in.

Kan iemand een duidelijke nederlandstalige omschrijving geven?
Wat zijn de voordelen?

Wikipedia: Netwerkbridge
http://www.erg.abdn.ac.uk...rse/lan-pages/bridge.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Heel simpel: Een switch is een bridge ;)

@Onder: Een switch is idd een multiport bridge :+

[ Voor 62% gewijzigd door BHQ op 03-12-2010 16:34 . Reden: Toch maar de rest napraten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jarpse schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 14:17:
Heel simpel: Een switch is een bridge ;)
Zo is het mij nooit geleerd. Een bridge doet vooral vertalen van berichten tussen twee verschillende soorten netwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:06

Predator

Suffers from split brain

Bridge is een oude term in de tijd van repeaters en ook van tokenring.

Een switch is eigenlijk een multiport (meer dan 2) bridge met grote frame buffers .e.d.
Switches doen packetswitching in hardware. Een term bridge kan ook voor een software bridge gebruikt worden (bv een pc of router met 2 NIC's die gebridged worden).

Gebruik gewoon de term switch. Iedereen kent het zo ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:06

Predator

Suffers from split brain

ACM schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 14:26:
[...]

Zo is het mij nooit geleerd. Een bridge doet vooral vertalen van berichten tussen twee verschillende soorten netwerken...
Je kan normaal niet vertalen tussen 2 verschillende soorten netwerken op L2 omdat de addressering anders is. Dan heb je een router nodig.

De enige uitzondering mij bekend is Ethernet en tokenring. Beide gebruiken MAC adressering, al zijn ze niet 1-op-1 overzetbaar dacht ik.
The Chaser schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 14:16:
Wat is het verschil tussen een internet bridge en een switch.
Een internet bridge bestaat al helemaal niet.
De term internet slaat op TCP/IP, want pas vanaf L3 betekenis heeft. Een bridge is L2...

[ Voor 23% gewijzigd door Predator op 03-12-2010 14:39 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

Haha, ik kwam laatst nog een tokenringkaartje tegen :) brilliant!

Je verdere uitleg omtrent switch / bridge is inderdaad correct. CyBeR's uitleg klopt. Verder geeft wikipedia ook wel een aardige uitleg:
"Een switch is een geavanceerde en uitgebreide vorm van een bridge."

[ Voor 3% gewijzigd door EoG op 03-12-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ACM schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 14:26:
[...]

Dat is incorrect, hoewel een bridge prima zodanig geimplementeerd kan zijn dat dat kan.

Feitelijk heb je twee soorten netwerkapparaat in ethernet:
- een hub (dom ding, forwardt overal heen)
- een bridge (slim ding, kijkt naar MACs en forwardt van poort naar poort aan de hand daarvan).

Een switch is niets anders dan een multiport-bridge.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:19
* FatalError is het eens met CyBeR :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

is een modem dan geen bridge? ik had het namelijk begrepen dat een bridge ook een scheiding vormt in fysieke netwerken

OT: ik verwar het niet met ADSL modem(routers), met hun bridge modus,

alhoewel ... :?

modem = singleport bridge?

*amx zoekt het misschien te ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

CyBeR schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 14:39:
Een switch is niets anders dan een multiport-bridge.
Dat is inderdaad het correcte technische antwoord.

Meestal gebruikt men de naam bridge om duidelijk te maken dat het gaat om 2 fysieke standaarden aan elkaar te knopen. Denk aan ethernet naar wifi, of koper naar glas.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49
Was weer leerzaam dit, tnx. :)
amx schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:08:
is een modem dan geen bridge? ik had het namelijk begrepen dat een bridge ook een scheiding vormt in fysieke netwerken

OT: ik verwar het niet met ADSL modem(routers), met hun bridge modus,

alhoewel ... :?

modem = singleport bridge?

*amx zoekt het misschien te ver
Een ADSL modem (cpe) heeft een modem, een router en een switch deel. In bridge mode staat het router deel uit, of wordt gebypasst. De switch switcht het ip dan meteen naar de aangesloten nic.

Eigenlijk best mooie appraten, en dat krijg je dan zo van je isp :). Met mijn eerste Zyxel (2001-2002) was ik zo blij als een kind.. ;)

[ Voor 100% gewijzigd door pennywiser op 03-12-2010 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

pennywiser schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:34:
...De switch switcht het ip dan meteen naar de aangesloten nic....
Nee, de switch forward de data.. als een NIC daar wat mee doet is niet noodzakelijk.
Er kunnen zelfs nog diverse bridges, switches en zelfs hubs tussen zitten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Een model werkt op de fysieke laag (layer 1) uit het OSI model en vertaalt signalen van het ene type naar het andere.

Modem is een afkorting voor "modulatie/demodulatie" van een signaal. Een ADSL modem vertaalt het ADSL-signaal (wat in feite gewoon geluid is) naar Ethernet signaal (puur layer 1). Een kabelmodel vertaalt Ethernet over Coax naar Ethernet over UTP en lijkt dus meer op een bridge (layer 1 + layer 2).

Switches werken op level 2 en routers op level 3 (level 3 switches zijn in feite routers). Routers verbinden logische subnetwerken (bijv. het netwerk van je ISP met je eigen LAN).

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 03-12-2010 22:38 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 22:35:
Een model werkt op de fysieke laag (layer 1) uit het OSI model en vertaalt signalen van het ene type naar het andere.
Nee, een modem moduleert een signaal voor transmissie over een bepaald medium.
Modem is een afkorting voor "modulatie/demodulatie" van een signaal.
Ahuh.
Een ADSL modem vertaalt het ADSL-signaal (wat in feite gewoon geluid is) naar Ethernet signaal (puur layer 1).
Absoluut niet. Om te beginnen is DSL gebaseerd op ATM, niet op ethernet. In moderne varianten wordt daar wel ethernet overheen geplakt, maar dan nog steeds is het geen vertaling.
Een kabelmodel vertaalt Ethernet over Coax naar Ethernet over UTP en lijkt dus meer op een bridge (layer 1 + layer 2).
Nee, een kabelmodem neemt een DOCSIS signaal, haalt dáár het ethernetgebeuren uit en propt dát in je lokale netwerk.
Switches werken op level 2 en routers op level 3 (level 3 switches zijn in feite routers). Routers verbinden logische subnetwerken (bijv. het netwerk van je ISP met je eigen LAN).
Juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 18:49
DukeBox schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 22:17:
[...]

Nee, de switch forward de data.. als een NIC daar wat mee doet is niet noodzakelijk.
Er kunnen zelfs nog diverse bridges, switches en zelfs hubs tussen zitten.
Ja ok ik ging ervan uit dat er 1 pc met nic aan hing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Nee, een modem moduleert een signaal voor transmissie over een bepaald medium.
Dus een modem is geen Ethernet device volgens het OSI model dus als ik het goed begrijp?
Absoluut niet. Om te beginnen is DSL gebaseerd op ATM, niet op ethernet. In moderne varianten wordt daar wel ethernet overheen geplakt, maar dan nog steeds is het geen vertaling.
uit enkele andere topics:
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:50:
[...]

DSL wordt over ATM getransporteerd :)
Kabel en glasvezel niet (zover ik weet dan ;))

De modem/router bij je thuis verzendt/ontvangt ATM cellen. Vanuit de wijkcentrale worden die cellen naar de ATM core van de telco gestuurd (in dit geval BBNed), welke het verkeer doorstuurt naar de juiste ISP.

Afhankelijk van de ISP, kan het verkeer worden uitgekoppeld op IP of op ATM.

In dat laatste geval gaat het ATM verkeer dan helemaal door totaan een router van de ISP.
en...
bjck schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 17:08:
[...]

De techniek ATM wordt al weinig meer toegepast in Nederland. Nog kleine delen in de meer 'buiten gebieden' komt nog alleen ATM voor als transport. De overige delen van Nederland zijn vanaf de dslam in de centrale direct Ethernet. Beide wordt wel over glas getransporteerd vanaf de centrale al natuurlijk.

Of het een switched of routed netwerk is is eigenlijk niet relevant tot je vraagstelling. Je ziet nauwelijks IP hops in een traceroute en dat doet vermoeden dat het niet op een laag 3 apparaat terecht komt (IP). Maar dat zegt ook niets want die kunnen verborgen zijn en zonder TTL te verlagen IP verkeer routeren.
wat is het nou?
Nee, een kabelmodem neemt een DOCSIS signaal, haalt dáár het ethernetgebeuren uit en propt dát in je lokale netwerk.
ok, hier zit dus mijn misvatting, dat was dus wat ik zag als brdige, maar netwerkbridge heeft dus alleen met het OSI model te maken, dus nogmaals, valt de modem (kabelmodem dus in dit geval) daarbuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

amx schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 10:49:
[...]

Dus een modem is geen Ethernet device volgens het OSI model dus als ik het goed begrijp?
Het begrip 'modem' heeft niets met ethernet te maken. Een modem neemt een signaal en moduleert dat zodat 't over bijvoorbeeld een telefoonlijn kan. Aan de andere kant neemt zo'n zelfde apparaat dat signaal en demoduleert dat zodat het originele signaal er weer uit komt. D'r kan best een ethernetverbinding aan de andere kant van dat modem zitten, maar dat is niet inherent aan modems. (Vroegah hingen die dingen serieel aan onze computers, weet je nog?)
uit enkele andere topics:
[...]
en...
[...]
wat is het nou?
KPN's DSL-aansluitingen waren vroeger volledig ATM-gebaseerd. Dat zijn de meeste nog steeds, maar tegenwoordig gaan ze inderdaad over naar Ethernet. Dat maakt echter niet dat je DSL modem zich op laag 1 bevindt. Dat ding doet veel en veel meer dan dat.
ok, hier zit dus mijn misvatting, dat was dus wat ik zag als brdige, maar netwerkbridge heeft dus alleen met het OSI model te maken, dus nogmaals, valt de modem (kabelmodem dus in dit geval) daarbuiten?
Zoals zoveel dingen in netwerken is het begrip 'bridge' een beetje verwaterd. DOCSIS is in de basis een manier om IP (v4 of v6) over kabelnetwerken te transporteren. Je kabelmodem neemt dat signaal en zet het om naar iets wat een apparaat dat Ethernet praat begrijpt (dat apparaat kan overigens ook ingebouwd zitten). Overigens gebruikt DOCSIS wel een aantal concepten uit Ethernet, zoals MAC-adressen e.d.

Pagina: 1