Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomashje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-10-2023
Hallo mede tweakers,

Ik ben al 4 maanden een tevreden eigenaar van een iMac 21,5 inch, alleen bij het kopen viel het mij wel op de harde schijf (merk - Seagate Barracuda 3,5 1TB) erg veel geluid maakte. Ik hoor namelijk erg vaak de rotaties van de harde schijf zelf. Maar voor de rest had ik de afgelopen maanden nergens last van alleen dat geluid.

Ik ben al langs de reseller geweest en had ook op internet gekeken dat deze harde schijf best veel geluid maakt in tegenstelling tot de andere merken. Ik had geen zin om hem terug brengen want ik was bang dat er een ander probleem ervoor terug zou komen tijdens het reparatie proces.

Nu merk ik naar mijn gevoel al een week dat mijn Imac om 1 of andere reden een stuk trager doet dan normaal. Het maakt niet uit of hij al een tijd aan staat of net opstart. Ook hoor ik de harde schijf nu veel beter en alsof hij telkens aan het lezen is.

Ik heb mijn temperaturen en CPU verbruik al gecontroleerd en daar is niks mis mee. Ook heb ik niks bijzonders geïnstalleerd qua games of software en moet ik erbij zeggen dat ik de afgelopen maand helemaal geen software heb geïnstalleerd.

Ik maak deze topic meer als vraag naar jullie mening, of het nu maar verstandig is om de iMac terug te brengen en te laten controleren. En heb ik misschien iets over het hoofd gezien?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:02
Als je iMac traag is, krijg je dan vaak zo'n 'strandbal' te zien in plaats van je normale cursor?
Heb je verder ook in de Activiteitenweergave gekeken of je schijf veel I/O genereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Heb de beruchte Seagate HDD zelf ook in mijn MB953 27inch corei5 late 09 model zitten. ben van plan om hem te vervangen met bv de momentus XT oid. bij mij maakt hij namelijk ook zown herrie.

Had laatst het idee dat hij ook wat langzamer bootte, maar ik dacht dat het wellicht door mijn bootcamp W7 kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomashje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-10-2023
Ja dat was ik er nog vergeten eraan toe te voegen:

Mijn iMac hangt best vaak. En ik krijg inderdaad die strandbal te zien. Ik heb ook al een paar keer meegemaakt wanneer iMac net aan gaat komt hij niet verder dan de dock en systeem balk. Mijn muis kan ik gewoon gebruiken. Maar je ziet dan helemaal geen systeem iconen (geluid, spotlight e.d.). En je hoort de harde schijf alleen maar het leesgeluid geven.

Ik heb hem toen gewoon laten staan om te kijken wat hij ging doen. Maar na een half uur wachten was ik het zat en deed ik hem zelf uit d.m.v de knop achter.

En wanneer ik gewoon aan het werk ben krijg ik die strandbal ook voor een minuutje of 2 te zien en hoor je weer de harde schijf loeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan inderdaad een rotte schijf zijn. Het eerste wat ik nu zou dan is een backup maken :) Daarna de afweging maken tussen je iMac aanbieden ter reparatie wat al dan niet succes zal hebben of zelf gewoon een nieuwe schijf kopen.