Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond

Ik zit met een probleempje met ons netwerk thuis.
Ik heb al een beetje zitten rondlezen op dit forum maar ben er nog niet helemaal uit hoe het nou moet. Vandaar dat ik maar even een berichtje post.

Om te beginnen.
Ik woon in een vrij groot pand + bedrijfje erbij in. Onze netwerk situatie is nu als volgt:
http://yfrog.com/b7netwerkp (even snel in paint getekend.)

Alle 3 de draadloze routers hebben nu aparte netwerken.
Het is dus altijd zo dat als je met de laptop "beneden" zit en weer naar de woonkamer boven gaat hij op de router blijft hangen die beneden staat. Bijna geen bereik en het "handmatig" over switchen duurt ook altijd weer eeuwen. (Of hij pakt dan toch weer een slechtere verbinding...) Hoe lukt het mij om ze allemaal "hetzelfde" te maken.

De info over het modem/router & routers:
(1) = Zo'n standaard Telfort Modem, zyxel

(2) = Sitecom Wireless Gigabit Router 300N

(3) = Sitecom Wireless Router 54g

Oja, als ik op een ander netwerk dan van de 1e router zit kan ik de printer ook niet gebruiken :(

Wie o Wie zou mij dit kunnen uitleggen als dit mogelijk is? Ben niet helemaal een leek op computer gebied maar dit gaat mij een stapje te ver :p

PS: Op de xbox is mijn NAT Type altijd "Moderate" ipv "Open".
Ik weet dat je dan je UPNP moet aanzetten maar bij dat Telfort Modem veranderd er niets. (Terwijl dat toch wel zou moeten zijn?) Als ik met m'n kameraden 'Black Ops' doe wordt ik er altijd uitgekickt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Geen idee hoe je alles geconfigureerd hebt. Maar je moet er voor zorgen dat 1 van de apparaten zichzelf gedraagt als router en de rest moet zichzelf gedragen als access point of extender.

Verder zullen ze allemaal dezelfde SSID moeten hebben om automatisch over switchen naar de sterkste mogelijk te maken.

Het beste zou zijn om vanaf je modem/router enkele kabels te trekken en dan vervolgens taktisch in je huis enkele access points te verdelen met dezelfde SSID. Hierop de routing, DHCP, etc. allemaal uit te zetten. Dan heb je de ideale situatie en werkt alles vanzelf en heb je ook Open NAT.

Heb je hier naar gekeken?

[ Voor 49% gewijzigd door Quindor op 03-12-2010 01:51 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je verhaal klinkt logisch. Ik ga nu even kijken hoever ik dit zelf kan oplossen.

Alle routers staan al tactisch over het pand verdeeld.
Dus als ik het goed begrijp moet ik bij de/het 1e router/modem (type: ZyXEL 2602HW) daar alles instellen. Dan de 2 sitcom routers als het ware als een soort "slave" laten functioneren?

http://yfrog.com/b7netwerkp Op dit mooie plaatje staat hoe het ernu voor staat. Vanaf (1) naar router (2) ligt een 30 meter UTP kabel. Van Router (2) naar Router (3) ook weer 20 meter UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Je bekabeling is prima, zo lang deze maar in de switch poorten is geprikt.

Het enige apparaat wat iets in de "internet" poort moet hebben in de zyxel. Maar, aangezien dit ADSL is, zal dat vanzelf goed zijn gegaan verwacht ik.

De zyxel moet vervolgens het internet verdelen, DNS, DHCP, uPNP, etc. etc. doen.

De andere apparaten moeten zo ingesteld worden dat ze puur als access point functioneren. Een soort switch met een wireless gedeelte. Als je deze dan vervolgens ook dezelfde SSID geeft, zou alles vanzelf goed moeten gaan.

Een Access point verzorgt puur het overbruggen van wireless naar het bekabelde netwerk. Een soort switch met wireless poort dus.

Op die manier zou het mogelijk moet zijn om door het hele huis heen te lopen en dat je laptop automatisch met de sterkste bron verbind. Sessies en dergelijke gaan zelfs goed over, mits de apparatuur juist op elkaar is afgestemd. Helaas heb je niet alles hetzelfde, dus wellicht zul je daar een hikje in merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SSID moet hetzelfde zijn. De kanalen NIET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 14:02
Voor de duidelijkheid herhaal ik een belangrijk punt van Quindor nog even:

De kabels naar en van de sitecoms dienen in gewone poorten geplugd te zijn. Niet in de uplink of internet poort.
Vervolgens zet je alle routing en dhcp uit op die routers. Ik weet eigenlijk niet hoe dat met WLAN beveiliging met meerdere routers gaat? Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

cryforhelp schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 23:22:
Voor de duidelijkheid herhaal ik een belangrijk punt van Quindor nog even:

De kabels naar en van de sitecoms dienen in gewone poorten geplugd te zijn. Niet in de uplink of internet poort.
Vervolgens zet je alle routing en dhcp uit op die routers. Ik weet eigenlijk niet hoe dat met WLAN beveiliging met meerdere routers gaat? Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
Ja, met meerdere AP's zullen je deze exact hetzelfde moeten instellen, anders gaat het roamen niet werken.

Daarom ook dat ik zei dat het het beste is om overal voor de basestations dezelfde apparaten te gebruiken met dezelfde firmware, en niet verschillende versies of verschillende merken. Maar goed, dat heeft ie nou eenmaal, waarschijnlijk upgrades geweest, prima.

In theorie, als je meerdere basestations hebt, met dezelfde SSID, WPA2, key, etc. dan zou het vanzelf allemaal goed moeten gaan.

Ik heb zelf zo'n setup wel eens gebouwd met 3x WRT54GL met daarop DD-WRT. Alle drie een eigen kanaal (1, 6, 11) (er zijn maar 3 echte kanalen, de rest is allemaal overlappend). Werkte geweldig, als je door het huis liep (3 verdiepingen) bleven je IRC connecties, etc. gewoon in leven. De ping wilde soms eventjes een pakketje missen, maar dat is niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Hopelijk is het allemaal gelukt. Ik stop met het topic te volgen.

Pagina: 1