Losse contacten in stekkertjes, hoe te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 384940

Topicstarter
Ik heb twee ongerelateerde losse contactjes in mijn audio apparatuur zitten. Een zit in de 3.5mm jack van de koptelefoon. Kan ik dit zelf repareren door de kabel door te knippen, te strippen en te solderen of knopen aan een werkende 3.5mm? Of gaat dit ten koste van de geluidskwaliteit ofzo?

De tweede zit in de stekker van een van de boxen van mijn stereo. Tot zojuist werkte hij nog als je er een beetje mee rommelde, maar nu krijg ik met geen mogelijkheid meer geluid uit. Ik zit dus vast aan een box, wat opzich niet zo heel erg is, maar wel tergend als je weet dat je er twee kunt hebben :P

Afbeeldingslocatie: http://img560.imageshack.us/img560/567/fotoop02122010om21442.jpg
Excuses voor de matige beeldkwaliteit, heb even niets anders dan webcam

Ik weet niet wat voor stekker het is, dus ik heb er maar even een foto van gemaakt. Het is een vrij oude installatie van Philips, en de bij de ingang voor de plug achterop de versterker staat alleen AMBIO en geen verdere informatie over wat voor een plug het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Koptelefoon kan je proberen te solderen maar soms zijn de draadjes superklein en dan kan je beter een nieuwe kopen.

Je kan die Philips stekkers de buitenkant proberen open te snijden en dan van binnen ook solderen.
En anders nieuw stekkertjes kopen, ik weet ook niet niet hoe ze heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328247

Die "Philipsstekker" aan die box is gewoon een Din Luidsprekerstekker en bij elke electronicaboer te koop. Kost een paar kwartjes. V.w.b. de hoofdtelefoon heeft Soldaatje al het antwoord gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die luidsprekerstekker is een DIN plug en die zijn bij een electronicahandel zo los te krijgen. Zie ook Wikipedia: DIN-connector
Stekkertje + een stukje draad afknippen, meenemen naar de winkel en aangeven wat je zoekt.
D'r zijn ook van die losse dingen in de handel die je alleen maar hoeft te schroeven van binnen, hoef je niet eens te solderen.
Ander (ook handig) alternatief is een nieuwe stekker aan een stukje draad van ca20cm solderen, en dan een kroonsteentje er tussen. De platte stekker is meen ik de aarde, maar dat merk je snel genoeg door de kapote stekker open te snijden en de kabel te volgen ;)

Een 3,5mm jack is ook zelf prima te solderen, alleen een wat meer secuur werkje :) Plug is ook bij diezelfde electronicahandel te krijgen.
Een hoofdtelefoonkabel bestaat uit 2 aders, met elk een buitenmantelkabel. Die mantels moeten beiden op de aardaansluiting van de plug gesolderd worden, en da's wat tricky. Maar voor de rest prima te doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, dan ga ik morgen naar de electronicacomponentenzaak voor een nieuwe DIN plug. Hoop dat ze de schroefbare versie hebben, dat klinkt lekker makkelijk.

Ik ben nogal een leek wat betreft al dit, dus ik ben onzeker over het zelf repareren van mijn koptelefoon. Wil hem in ieder geval niet weggooien, dat vind ik zonde. Hij is immers gewoon werkend afgezien van een klein los contactje.

Bedankte The Eagle en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Die DIN plug die je daar toont kun je volgens mij zo ook wel fixen. Volgens mij kan je dat type openmaken door met een flinke tang het zwarte rondje er uit te wippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan ga ik dat nu even proberen. Hij is toch al kapot, dus ik heb weinig te verliezen ;).

EDIT: Woohoo, gefixed! Zag er trouwens uit alsof iemand al eens eerder iets eraan heeft proberen te repareren, maargoed.

Nu zit ik dus alleen nog maar met mijn koptelefoon...

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 384940 op 02-12-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

vwb je koptelefoon: ook die is al kapot, dus een nieuw plugje voor een paar centen is het gokje wel waard toch?
Let erop dat er meestal een laklaagje om die draadjes heenzit; dat soldeert heel lastig.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, heb geen soldeerset en geen soldeerervaring afgezien van techniek op het middelbaar ;). Heb denk ik nog wel een mannetje die hier wat meer verstand van heeft, daar ga ik morgen even heen.
Pagina: 1