Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hallo mensen,

Sinds een korte poos loop ik rond met een idee voor een bepaald product.
Ik denk hier dusdanig serieus over dat ik dit wil octrooieren. Hier ben ik mij dus serieus in, aan het verdiepen echter komen de nodige vragen wel tevoorschijn.

Uiteraard heb ik al gezocht naar bekende websites/instellingen die deze service aanbieden alsmede informatie op internet en dit forum, zoals bijvoorbeeld dit topic:
Ideeën beschermen en er iets mee doen

Ik blijf echter steeds met een paar vragen zitten die nergens lijken te worden beantwoord.

• Er zijn instanties die beweren zich te beroepen op het zogenaamde "Intellectuele eigendomsrecht".
Dit recht zou dan het octrooi, patent, merk, kwekersrecht en intellectueel eigendom allen omsluiten.
Van andere bronnen lees ik echter weer, dat het "Intellectuele eigendomsrecht" alleen maar een bepaling heeft waarbij het enkel gaat om Intellectueel eigendom (bijvoorbeeld een gedetailleerd schriftelijke versie van je idee).
Wat klopt hier nu wel of niet? Spelen bedrijven gewoon slim in op een bepaalde doelgroep door termen per ongeluk onder één noemer te gooien, of klopt dit?

• Met betrekking tot de bovenstaande vraag, zijn er bijvoorbeeld ook websites als http://www.file-reg.com waar men gratis intellectueel eigendom kan registreren.
Wat is de waarde nu van deze gratis registratie van het intellectueel eigendom? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

• Als ik dan eenmaal serieus ga zoeken naar instanties, kom ik bedrijven tegen met offerte's die uiteen lopen van 300 EUR. tot 10.000 EUR. voor hetzelfde patent of octrooi.
Wat is nu een betrouwbare en correcte instantie, om te raadplegen?

• Met betrekking tot de bovenstaande vraag kan ik mij voorstellen dat de instantie welke een som van 10.000 EUR. vraagt voor het patent een uitgebreider onderzoek zal doen.
Hoe belangrijk/bepalend is zo'n onderzoek nu voor het patent?

• Het idee waar ik mee rondloop zal wel voor een deel bestaande technieken combineren (en daardoor innoveren). Laat ik eens een heel krom voorbeeld aanhalen (heeft niets met het mijne te maken), door bijvoorbeeld te praten over een LED Fan voor in de computer.
Dit product heeft 2 verschillende technieken in zich, namelijk de LED en de Fan. Zou de bedenker van de LED Fan nu probleemloos deze 2 producten hebben kunnen combineren? Of worden er auteursrechten geschonden?

• Tot slot een algemene vraag...
Ik zou graag berichten lezen van mensen die serieus ervaring hebben met het aanvragen van een octrooi/patent.

Alvast bedankt voor enige info! :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01
* Rukapul heeft 30+ patentaanvragen op zijn naam staan.

De term intellectueel eigendom is een parapluterm die an sich niet zoveel betekent. Als je iets wilt beschermen dan zul je moeten kiezen tussen iets wat het meest van toepassing is: octrooi/patent, auteursrecht, etc.

Een betrouwbare instantie voor octrooien zal m.i. gewoon octrooigemachtigden in dienst hebben. Deze kunnen je begeleiden bij het proces, zullen typisch de aanvraag schrijven en indienen.

Wat betreft kosten is het maar net wat je wel of niet meerekent. Als je alles zelf doet dan kun je afaik via een trucje het eerste jaar zelfs gratis uit zijn in NL. Wil je het fatsoenlijk doen met eerst een kort nieuwheidsonderzoek (niet verplicht voor een aanvraag afaik, wordt gedaan door bv Wipo en afhankelijk van welke landen het aangevraagd wordt door het lokale patentoffice), schrijven van de aanvraag, indienen, opvolgen van commentaar van het patentoffice en het daadwerkelijk aanvragen in meerdere landen (incl. vertalingen) dan is 10k een leuk begin. Bij verleningen om de rechten te verlengen (tot max 20 jaar) mag je rekenen op een veelvoud daarvan.

Over het combineren van technieken: een patent geeft het alleenrecht op de gecombineerde techniek indien het patent wordt verleend, maar dat betekent niet dat je ook het recht hebt om het te fabriceren, verkopen, importeren, etc. als anderen ook nog rechten op het resulterende product hebben, bijvoorbeeld patent op de onderliggende technieken.

Daarom: het heeft geen zin om patent aan te vragen als je er verder nog geen idee mee hebt hoe je er geld mee kan verdienen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 02-12-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Mededeling vooraf: Ik heb geen praktijkervaring met octrooien, maar heb er genoeg over gelezen dat ik wel durf te beweren dat ik er iets meer af weet dan gemiddeld.
Da_maniaC schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:41:
Ik blijf echter steeds met een paar vragen zitten die nergens lijken te worden beantwoord.

• Er zijn instanties die beweren zich te beroepen op het zogenaamde "Intellectuele eigendomsrecht".
Dit recht zou dan het octrooi, patent, merk, kwekersrecht en intellectueel eigendom allen omsluiten.
Van andere bronnen lees ik echter weer, dat het "Intellectuele eigendomsrecht" alleen maar een bepaling heeft waarbij het enkel gaat om Intellectueel eigendom (bijvoorbeeld een gedetailleerd schriftelijke versie van je idee).
Wat klopt hier nu wel of niet? Spelen bedrijven gewoon slim in op een bepaalde doelgroep door termen per ongeluk onder één noemer te gooien, of klopt dit?
Intellectuele eigendomsrechten is gewoon een verzamelnaam voor allerhande wetten met betrekking tot de eigendom van 'intellectuele arbeid'.

Zie ook: Wikipedia: Intellectueel eigendom
• Met betrekking tot de bovenstaande vraag, zijn er bijvoorbeeld ook websites als http://www.file-reg.com waar men gratis intellectueel eigendom kan registreren.
Wat is de waarde nu van deze gratis registratie van het intellectueel eigendom? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Prima dat je je idee vastlegt, maar je hebt er helemaal niks aan. Als het gaat om een uitvinding, of beter gezegd om het octrooirecht, dan is alleen je idee vastleggen niet genoeg, je moet ook een prototype hebben. Wellicht dat dit volgens amerikaanse wetten wel mogelijk is via die site, maar dat geeft je binnen Nederland of Europa verder niks. Daarnaast bestaat er natuurlijk kans dat zo'n site met je idee aan de haal gaat.
• Als ik dan eenmaal serieus ga zoeken naar instanties, kom ik bedrijven tegen met offerte's die uiteen lopen van 300 EUR. tot 10.000 EUR. voor hetzelfde patent of octrooi.
Wat is nu een betrouwbare en correcte instantie, om te raadplegen?
In Nederland is de officiele instantie hiervoor het Octrooicentrum: http://www.octrooicentrum.nl/
Voor Europa is dit de EPO: http://www.epo.org/
Wereldwijd vastleggen gebeurt bij de WIPO: http://www.wipo.int/portal/index.html.en

Op de site van het octrooicentrum is een kostencalculator te vinden, die niet alleen de kosten binnen NL uit kan rekenen maar ook daarbuiten. Aan die kosten zit je dus sowieso verbonden. Ga je iemand in de hand nemen om je te begeleiden in dat proces, ook wel een octrooigemachtigde genaamd, dan betaal je natuurlijk ook zijn of haar fee daar bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 21:42
Belangrijkste is bedenken wat je met je octrooi/patent wil bereiken. Ga je zelf juridisch actie ondernemen op het moment dat een bedrijf met jouw octrooi/patent aan de haal gaat? Er is namelijk niemand anders die dat voor je gaat doen... ga je er dus genoeg mee verdienen om dat te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Mensen, allereerst bedankt voor de reacties tot dusver. :)
Rukapul schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:34:
Daarom: het heeft geen zin om patent aan te vragen als je er verder nog geen idee mee hebt hoe je er geld mee kan verdienen.
Wat versta je precies onder "een idee om er geld mee te verdienen" ?

Een idee, hoe het op de markt te brengen is? Ja, dat heb ik.

Een toezegging van een fabrikant of ontwikkelaar die er voor zorgt dat het product ontwikkeld gaat worden en op de markt gaat komen (onder de juiste voorwaarden uiteraard)? Nee, dat heb ik uiteraard nog niet.
Rukapul schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:34:
Wat betreft kosten is het maar net wat je wel of niet meerekent. Als je alles zelf doet dan kun je afaik via een trucje het eerste jaar zelfs gratis uit zijn in NL. Wil je het fatsoenlijk doen met eerst een kort nieuwheidsonderzoek (niet verplicht voor een aanvraag afaik, wordt gedaan door bv Wipo en afhankelijk van welke landen het aangevraagd wordt door het lokale patentoffice), schrijven van de aanvraag, indienen, opvolgen van commentaar van het patentoffice en het daadwerkelijk aanvragen in meerdere landen (incl. vertalingen) dan is 10k een leuk begin. Bij verleningen om de rechten te verlengen (tot max 20 jaar) mag je rekenen op een veelvoud daarvan.
Zou het niet mogelijk zijn, om het idee als het ware vast te leggen. Om het zo op deze manier te beschermen (ie; iemand anders kan er niet mee aan de haal gaan).
En mocht er vervolgens een fabrikant zijn die in samenwerking een eindproduct wil gaan ontwikkelen op dat moment een eigen onderzoek plaats laat vinden (intern of via een andere partij)?
ebia schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:52:
Als het gaat om een uitvinding, of beter gezegd om het octrooirecht, dan is alleen je idee vastleggen niet genoeg, je moet ook een prototype hebben.
Hmmm, ik kan een idee/apparaat/product tot in het kleinste detail omschrijven en vastleggen in een verslag.
Wie of wat bepaalt dan dat ik persé een prototype moet hebben?
(Is dat een eis voor een octrooi? zoja, waar kan ik daar iets over lezen? :)).
Milosh schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:57:
Belangrijkste is bedenken wat je met je octrooi/patent wil bereiken. Ga je zelf juridisch actie ondernemen op het moment dat een bedrijf met jouw octrooi/patent aan de haal gaat? Er is namelijk niemand anders die dat voor je gaat doen... ga je er dus genoeg mee verdienen om dat te kunnen doen?
Tja, die garantie heb je nooit met dit soort dingen natuurlijk. :)
(Dat is vrijwel het gehele risico denk ik).
Maar, wat zou jij doen als je een wereld idee had en je een maand later iemand anders een versie van hetzelfde idee op de markt brengt en er vervolgens miljonair mee word?

[ Voor 83% gewijzigd door Da_maniaC op 02-12-2010 20:38 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Ga naar het beste idee van Nederland? Geen risico en als het echt een goed idee is dan krijg je gelijk funding en hulp bij het op de markt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Je moet het octrooi nawerkbaar beschrijven. Met andere woorden, de vakman moet het kunnen namaken als hij jouw octrooi leest. Maar wat hierboven al werd aangegeven, schakel een octrooigemachtigde in. En vertel je idee ondertussen tegen niemand. Mocht je bv in dit topic uiteenzetten wat je uitvinding is, dan kun je daar in Europa geen octrooi meer voor aanvragen, omdat het dan geen nieuw idee meer is. Je hebt het hier dan immers al gepubliceerd.

Overigens zou ik niet al te snel verwachten dat je iets hebt bedacht dat octrooieerbaar is. Dat zeg ik niet om flauw te doen, maar er is gewoon al bizar veel bedacht. Via espacenet of het NL Octrooicentrum kun je eenvoudig zoeken naar wat er allemaal al op jouw gebied is geoctrooieerd en wellicht kom je er dan achter dat jouw uitvinding al bestaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 02-12-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het is niet vereist om een prototype te hebben. In de VS kan men er in theorie om vragen, maar in de praktijk gebeurt dat niet met uitzondering van bijvoorbeeld perpetuum mobile uitvindingen.
Da_maniaC schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:31:

Wat versta je precies onder "een idee om er geld mee te verdienen" ?
Welke rol je ziet voor het patent zelf, bijvoorbeeld in licentie geven, voorkomen dat anderen een vergelijkbaar product op de markt brengen, etc. De reden dat ik dit noem is dat als je daar per se een patent voor wil gebruiken dat je er vanuit moet gaan dat je in eerste instantie gewoon wordt weggelachen en dus diepe zakken nodig hebt om je rechten ook daadwerkelijk te laten gelden. Over het algemeen betekent dat dus gewoon procederen in een of ander duur buitenland ;)

In aanvulling op hierboven zou ik ook nog eens willen wijzen op http://patents.google.com . Bij uitstek de snelste en gebruiksvriendelijke zoekmachine voor patenten. Let wel op wat je invult, want het is maar de vraag wat je met Google wilt delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat je een octrooi moest omzetten tot een prototype, daar je anders wel allerhande ideeën kunt vastleggen, ook zonder dat dit ooit praktisch te bouwen valt. Goed, misschien is deze verplichting er niet, maar het blijft handig een werkend model te hebben. Wat je al zegt, als je je uitvinding/product wilt verkopen (mede om alle patentfee's te kunnen betalen over langere termijn) zul je waarschijnlijk meer succes hebben met een werkend prototype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik haal waarschijnlijk een aantal zaken door elkaar (octrooi, patent, ...)

Maar vorige week hadden we het er op school over.
Als het gaat om de bescherming van je idee met als doel aan te kunnen tonen dat jij daadwerkelijk de eerste bent die op het idee kwam, kun je ook het volgende doen:

Beschrijf in een een uitgebreide brief je idee. Onderteken deze met datum en verstuur deze aangetekend (met ontvangsbevestiging) naar jezelf. Open deze brief niet! (+/- €12,00)

Mocht er dan iets zijn, dan kun je deze brief bij/door een notaris laten openen waarbij dan aangetoond wordt dat jij er op een bepaalde datum al mee bezig was. (als het nodig is +/- €500,00?)

Dit schijnt de goedkoopste manier te zijn om je ideeen rechtsgeldig te beschermen.

Bepaalde octrooien of patenten moet je per land afsluiten. Dus als je het hier deponeerd en ik ga er in Argentië mee aan de slag dan heb je nog geen poot om op te staan (tenzij diefstal of zo aangetoond kan worden waarschijnlijk). Dat maakt het zo duur als je iets wereldwijd wil gaan vastleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
readytoflow schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:44:
Ik haal waarschijnlijk een aantal zaken door elkaar (octrooi, patent, ...)

Als het gaat om de bescherming van je idee met als doel aan te kunnen tonen dat jij daadwerkelijk de eerste bent die op het idee kwam, kun je ook het volgende doen:

Beschrijf in een een uitgebreide brief je idee. Onderteken deze met datum en verstuur deze aangetekend (met ontvangsbevestiging) naar jezelf. Open deze brief niet! (+/- €12,00)

Mocht er dan iets zijn, dan kun je deze brief bij/door een notaris laten openen waarbij dan aangetoond wordt dat jij er op een bepaalde datum al mee bezig was. (als het nodig is +/- €500,00?)

Dit schijnt de goedkoopste manier te zijn om je ideeen rechtsgeldig te beschermen.
An sich biedt dit geen enkele bescherming, want je kunt er geen rechten aan ontlenen. Het is hooguit bewijs.

Het is echt een poor mans bescherming met dito effect. Je zou het kunnen gebruiken in combinatie met een NDA bijvoorbeeld of heel misschien om later nog een Amerikaans patent aan te vragen.

Met uitzondering van de VS geldt voor patenten het principe van eerste indiening: degene die iets het eerst indient krijgt het patent. In de VS is dat iets anders want daar geldt in principe het idee van eerste uitvinding. In de VS kun je in theorie dus een patent indienen waarbij dan de uitvindingsdatum en niet de indieningsdatum geldt. Overigens moet er in de tussenliggende tijd wel aan de vinding zijn gewerkt bijvoorbeeld om te verbeteren. In de praktijk is dit een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 02:27
readytoflow schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:44:

Zoek een andere school, en vraag je huidige schoolgeld terug. Wel hierom:

Stuur jezelf een LEGE envelop - aangetekend natuurlijk. Let er goed op dat je die envelop NIET dichtplakt. Komt de zaak voor de rechter, plaats dan de krant van vandaag in de envelop en plak hem alsnog dicht. Tijdens de rechtszaak kan je dan heel dramatisch uit een aangetekende envelop van maanden geleden toch een krant van vandaag toveren.

Er zijn wel alternatieven, ik meen dat Verisign een documentstamping dienst heeft, waarbij een gedeponeerd electronisch document wordt voorzien van een digitale handtekening waar ook de tijd in zit verwerkt. En verder kan je natuurlijk ook documenten deponeren bij notarissen of andere instanties waarvan de betrouwbaarheid boven twijfel is verheven. De meest logische kandidaat in deze context is natuurlijk het octrooibureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Free Rider mag ook even terug naar school om z'n schoolgeld terug te vragen :p

Maar zonder gein, het heeft helemaal geen zin om bewijs te gaan vastleggen dat je de eerste was met een bepaald idee. Het gaat er namelijk om dat je de eerste bent die octrooi aanvraagt. Als ik morgen op zelfde idee kom, maar eerder bij octrooibureau ben, kun je in de bij het Europees Octrooverdrag ("EOV") aangesloten landen (en veel andere landen) fluiten naar je mogelijkheden om zelf eeen octrooi aan te vragen (tenzij ik het idee van je "gestolen" heb. Succes met het bewijzen daarvan).

een ander probleem zal zijn dat je je idee waarschijnlijk niet goed omschreven zal hebben, omdat je geen octrooigemachtigde bent met de juiste opleiding daarvoor. Dat helpt dus ook niet echt als je die "registratie" via post of veringson zou willen gebruiken voor bewijs voor wat dan ook

Veel belangrijker is echter dat je met dat bewijs verder ook niet zoveel kunt. Als je het idee namelijk gaat openbaren zonder octrooi, kun je in de bij het EOV aangesloten landen (en wederom veel andere landen) geen octrooi meer aanvragen, omdat het niet nieuw meer is. Voordat je de aanvraag indiende was je uitvinding immers al bekend doordat je hem openbaar gebruikte, en voor iets dat al bekend is, kun je geen octrooi krijgen.

Dus nogmaals: als je echt denkt iets octrooieerbaars bedacht te hebben en denkt daarmee geld te kunnen verdienen, schakel een octrooigemachtigde in. Je kunt ook heel simpel even bellen met het NL Octrooicentrum hoe je een en ander het beste kunt aanpakken. Ze zijn erg behulpzaam, en een belletje is zo gedaan. Allerbelangrijkste blijft dat je je mond tegen iedereen houdt over wat de uitvinding is, om zo jezelf niet in de voet te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 02:27
Het spreekt voor zich dat octrooibescherming alleen met een octrooi mogelijk is.

Maar verder bestaat nog het auteursrecht, welke vereist dat je het werk daadwerkelijk hebt gemaakt/geschreven/geschilderd/whatever. En als je jezelf wilt beschermen tegen toekomstige claims van plagiaat dan helpt een erkende datering van je werk - claims op basis van werken van een latere datum zijn dan eenvoudig te weerleggen.
Inderdaad helpt het deponeren van documenten niet tegen een claim van een octrooischending - de rechten vallen aan de eigenaar van het octrooi. Om je daar tegen in te dekken moet je ofwel het idee publiceren, ofwel zelf een octrooi aanvragen (wat neerkomt op publiceren, omdat toegekende octrooien worden gepubliceerd).

Disclaimer - voor mijn studie moest ik de Rijksoctrooiwet van 1979 en Auteurswet van 1912 bestuderen maar die zijn inmiddels verouderd.
Pagina: 1