Toon posts:

Vreemde XP crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, na aanleiding van de BBG van van september jongstleden heb ik een aantal onderdelen gekocht en een PC samengesteld. Ik draai Windows XP, simpel een meestal zonder storingen. Maar sinds ik de stekker van de PC in het stopcontact heb gestoken loop ik tegen problemen aan. Windows XP sp3 heb ik zonder problemen kunnen installeren, maar bij de installatie van de drivers van het moederbord ging het mis; de 3.5 net framework bestanden van Microsoft kunnen om een of andere reden niet geïnstalleerd worden. Ook de installatie van de drivers voor de video kaart loopt tegen enkele errors aan. Toch werkt windows gewoon, totdat ik Mozilla opstart en een dumpert filmpje afspeel, of een programma installeer, dan stopt XP in een fractie van een seconde, er flitst een blauw scherm voorbij met wat programmeertaal en de computer start opnieuw op.
De hardware: MOBO: Gigabyte 870A-UD3, Processor: AMD X4 955 3.2Ghz, Geheugen GeIL 4GB, videokaart Sapphire HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, HD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ. 1TB
Heeft iemand een suggestie wat ik het beste kan doen?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09
Het helpt hoogstwaarschijnlijk als je het direct opstarten na zo'n Blue Screen (BSOD) verhinderd, zodat je in plaats van zo'n blauw scherm met tekst wat lijkt op wat programmeertaal ineens een duidelijke error code wordt. Zou jij die errorcode (of een foto van BSoD) kunnen posten? Daar hebben wij wat meer aan.

BSOD read
BSOD pause

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 02-12-2010 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
marcop23 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:06:
Het helpt hoogstwaarschijnlijk als je het direct opstarten na zo'n Blue Screen (BSOD) verhinderd, zodat je in plaats van zo'n blauw scherm met tekst wat lijkt op wat programmeertaal ineens een duidelijke error code wordt. Zou jij die errorcode (of een foto van BSoD) kunnen posten? Daar hebben wij wat meer aan.

[google]blue screen read[/]
[google]blue screen pause[/]
Dat is nou net het probleem, de BSOD flashed in minder als een seconde voorbij, daarna start de PC weer opnieuw op.
Eerst dacht ik dat het aan de installatie van XP lag, maar ik heb verschillende versies van XP geïnstalleerd en ik loop elke keer tegen hetzelfde probleem aan. Meestal al wanneer ik de drivers van het moederbord installeer.
Zou het ermee te maken kunnen hebben dat mijn hardware configuratie niet optimaal is?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09
Heb jij de nieuwste service packs gedownload? (service pack 3). Dit is de oplossing volgens de site van Microsoft. Bij zowat elke foutmelding (in jouw geval 0x0000008E) hoort een support page van Microsoft, en dat is in jouw geval deze.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12 15:35
Het lijkt gerelateerd aan je videokaart (dll begint met "ati" en je zegt een 5450 te hebben) dus je zou kunnen beginnen met een update van je moederbord chipset en je videokaart drivers.

Geef mij maar een Warsteiner.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12 19:33
marcop23 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:06:
Heb jij de nieuwste service packs gedownload? (service pack 3). Dit is de oplossing volgens de site van Microsoft. Bij zowat elke foutmelding (in jouw geval 0x0000008E) hoort een support page van Microsoft, en dat is in jouw geval deze.
Hij heeft sp3 geïnstalleerd (zie FP). Omdat je verschillende versies van Windows hebt geïnstalleerd zou ik toch eens gaan kijken naar de hardware. Omdat je probleem makkelijk te reproduceren is, kan het testen relatief snel gebeuren. Ten eerste zou ik eens memtest gaan draaien (ten minste 8 uur lang) om fouten in het geheugen op te sporen. Wanneer hij fouten vindt zou ik eens goed het bios doorspitten en kijken of het voltage en timings van het geheugen goed staan. Als die al goed ingesteld zijn kan er wat mis zijn met je geheugen.

Als in bovenstaande aanpak geen problemen gevonden worden moet je hardware gaan verwisselen. Omdat je probleem relatief simpel te reproduceren is kun je snel uitsluiten of het probleem nog voorkomt. Wanneer je geen vervangende hardware hebt om mee te testen kun je natuurlijk ook altijd naar de leverancier van de computer(onderdelen).

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 03-12-2010 09:38 ]

Verwijderd

Kunt ook dit programmatje gebruiken om de BSOD lijst weer te geven.

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Makkelijk om uit te zoeken welk programmatje nou het probleem geeft.

[edit]alleen nuttig als het een software probleem is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2010 09:37 ]

Verwijderd

Probeer eens al je drivers te updaten. En je laptop helemaal up-to-date te brengen door naar: www.update.microsoft.com gaan en daar te kiezen voor 'aangepast'. Nadat er gezocht is voor updates kijk je of er bij 'essentieel' (in het menu links) updates staan en bij 'hardware, optioneel'.

Installeer deze allen en kijk of het probleem is opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Knakker schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:44:
Het lijkt gerelateerd aan je videokaart (dll begint met "ati" en je zegt een 5450 te hebben) dus je zou kunnen beginnen met een update van je moederbord chipset en je videokaart drivers.
Juist, dit had ik zelf ook al gedacht. Bij de aanschaf van de onderdelen heb ik een niet al te dure videokaart gekozen, omdat ik de PC vooral gebruik voor internet/email, office, autocad en photoshop. De drivers van de videokaart zijn uptodate, deze heb ik een paar dagen geleden gedownload. Een paar jaar geleden heb ik ook een PC gebouwd, welke in het begin ook allerlei windows uitval verschijnselen had, totdat er een andere videokaart in is gezet.

Ik heb een minder legale versie van XP sp3 op de pc geïnstalleerd, deze heb ik ook op een andere PC al ongeveer anderhalf jaar probleemloos draaien. Wel heb ik geprobeerd een legitieme versie van XP SP2 te installeren, wat in eerste instantie lukte, maar toen ik wilde updaten naar SP3 crashte de pc weer.

Omdat ik bij aanschaf van alle onderdelen op de videokaart bezuinigd heb, ziet het er na uit dat ik opzoek moet naar een videokaart die goed bij mijn andere onderdelen past. Heeft iemand van jullie een idee welke videokaart het beste geschikt is voor mijn configuratie.

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12 17:00

EoG

BOFH

Je kunt natuurlijk een legale versie van XP SP2/3 proberen, wellicht dat dat een oplossing biedt.
Daarnaast vragen Autocad en Photoshop redelijk wat van je videokaart. Ik ben het eens met Knakker; probeer een update van je chipset en je videokaart drivers.

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-12 15:49
Heb je een krappe voeding? Als het systeem daarvoor goed draaide en je een snellere (meer energie gebruikende) videokaart bent gaan gebruiken.... (als ie klapt als je een zwaar op je video kaart leunende applicatie gebruikt?)
Ook kan je eens proberen je memory op een hoger voltage te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door ArnieNFW op 03-12-2010 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ArnieNFW schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:44:
Heb je een krappe voeding? Als het systeem daarvoor goed draaide en je een snellere (meer energie gebruikende) videokaart bent gaan gebruiken.... (als ie klapt als je een zwaar op je video kaart leunende applicatie gebruikt?)
Ook kan je eens proberen je memory op een hoger voltage te zetten.
Ik heb de Seasonic M12II 520W voeding, 520 Watt lijkt me toch genoeg om alle onderdelen van voldoende stroom te voorzien. De videokaart is trouwens niet rechtstreeks op de voeding aangestoten, hij zit alleen in de slotje van het moederbord. Ik probeer eerst het voltage van het geheugen wat op te schroeven, kijken wat dat oplevert.
Pagina: 1